Rychlejší betonování krajiny splněno

Miroslav Patrik

Vláda svůj program v oblasti dopravy téměř splnila. V rezortu nadále dominuje důraz na kilometry nových dálnic a silnic bez ohledu na důsledky pro lidi a přírodu, ale i reálný efekt pro motoristy.

Lidé sice na jedné straně stále slyší, že se má šetřit, ale na druhé straně je zřejmé, že se tato poučka nemá týkat betonování krajiny kdekoliv, kam politik ukáže prstem, neboť tyto peníze „na dluh“ mají dovézt bájnou prosperitu. Foto FB Ministerstvo dopravy

Část programového prohlášení vlády Petra Fialy o dopravě se rozsahem asi ze třetiny týká rozvoje dopravních sítí, významem jde spíše o polovinu, ze třetiny se zabývá dopravní strategií a dalšími souvislostmi a ve zbytku veřejnou dopravou, bezpečností, legislativou, digitalizací atd. Vláda za hlavní úkol považovala urychlení výstavby dálnic a přípravy vysokorychlostních tratí, růst peněz do dopravních sítí a digitalizaci. Tyto cíle se plní.

Například Státní fond dopravní infrastruktury v roce 2022 začínal s rozpočtem 127,6 miliardy korun a na rok 2025 má již 160,3 miliardy korun, tj. o téměř dvacet šest procent více. Z této částky se asi padesát procent utrácí za dálnice a silnice a čtyřiceti procent za rekonstrukce a modernizace železničních tratí a uzlů. Chybí ovšem dokládání potřebnosti tak masivního utrácení veřejných prostředků, které je nyní na úrovni dvou procent HDP.

Vláda také rozjela přípravu vysokorychlostních tratí, takže se vytvářejí studie proveditelnosti, hodnotí se vlivy na životní prostředí či se mění územní plány. To ovšem vyvolává protitlak ze strany obcí a veřejnosti, které jsou touto „zběsilou“ rychlostí zaskočené a úporně se brání.

U digitalizace je jistě úspěchem třeba to, že od listopadu 2023 lze řidičské průkazy vyměnit v online režimu a od července 2025 je lze doručovat bez chození na úřad. Dalším je rozšiřování systému jednotné jízdenky OneTicket pro cestující železniční dopravou.

Občanská společnost hodnotí Fialovu vládu

U příležitost letošních voleb přicházíme s unikátním projektem: hodnocení výkonu vlády Petra Fialy občanskou společností. Deník Referendum si zakládá na tom, že je platformou hlasů občanské společnosti – organizací, spolků a iniciativ, které jsou pro kvalitu demokracie nejméně stejně důležité jako politické strany.

Mezi zástupci občanských organizací máme spoustu skvělých autorů, kteří pro nás pravidelně píší texty. Sestavili jsme soupis organizací, které v jednotlivých resortech podle našeho mínění odvádějí prvotřídní či alespoň výrazně prospěšnou práci, a požádali jsme je o hodnocení výkonu vlády Petra Fialy v příslušném oboru. Vznikne tak komplexní obraz, v němž se jistě ocení to, co ocenit zasluhuje, a podrobeno kritice bude to, co si to žádá.

Pokud máte pocit, že i vaše organizace měla být oslovena, ale redakce DR na vás zapomněla, napište nám svůj návrh textu na adresu nazory@denikreferendum.cz.

Zde v infoboxu budeme průběžně doplňovat seznam publikovaných textů, jichž v Deníku Referendum před volbami vyjde několik desítek.

Dosud vyšlo:

Zrychlení výstavby dálnic je jen zdánlivé

Základem plánu vlády je dopravní infrastruktura. Na ni se soustředí největší zájem politiků napříč politickým spektrem, takže se bezhlavě měnily i zákony. Vláda naplánovala urychlit výstavbu asi třinácti dálnic a do roku 2025 zprovoznit 200 km dálnic.

Realita je ale taková, že i když se do Ředitelství silnic a dálnic sypou desítky miliard korun a na konci srpna bylo oznámeno, že má ještě získat 1 miliardu Kč, reálně je schvalování dálnic stále chaotické a amatérské. Důkazem nemístného chlubení vlády může být délka přípravy těchto tří dálnic:

  • dálnice D1106 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,2 km se zprovoznila v prosinci 2021, tj. 25 let od vydání stanoviska EIA v říjnu 1996;
  • dálnice D4901 z Hulína do Fryštáku v délce 17,3 km se měla zprovoznit v prosinci 2024, tj. 23 let od vydání stanoviska EIA v prosinci 2001, nicméně se to týkalo jen 9,8 km, neboť podle soudů dvě stavební povolení nemohla být vydána po vyloučení Dětí Země a spolku Egeria z řízení, takže 7,5 km dálnice stále čeká na zprovoznění;
  • dálnice D0136 z Říkovic do Přerova v délce 10,1 km se má zprovoznit v prosinci 2025, tj. 22 let od vydání stanoviska EIA v prosinci 2000.

Do konce roku 2025 se tedy jistě otevře 200 km dálnic, ale může to vypadat i tak, že se do toho započítá třeba i srpnové otevření jednoho pruhu na dálnici D0312 z Nažidel na státní hranici u Dolního Dvořiště v délce 3,5 km.

Vláda si za cíl určila množství kilometrů betonu v krajině, nikoliv hodnocení, zda nová dálnice či silnice bude skutečně přínosem nejen motoristům, ale i lidem v obcích a životnímu prostředí. A ani to, zda třeba neexistuje nějaké levnější či ekologičtější řešení.

×