Nový stavební zákon se ministerstvu pro místní rozvoj nepovedl
Anna VinklárkováFialova vláda zdědila nepovedený „Babišův“ stavební zákon. Ač ledasco prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj napravila, s tím nejpodstatnějším nehnula. Zanedbala oblast územního plánování a ponechala moc developerům.
Žijeme v době kumulace krizí — od bydlení a energetiky po trojitou planetární krizi. Klíčovým oborem, který na ně může reagovat, je územní plánování. Je však výrazně méně známe i medializované než stavební zákon a povolování staveb, ač je mnohem zásadnější. A i proto je ministerstvo pro místní rozvoj zásadním resortem.
Fialova vláda na začátku svého mandátu stála před rozhodnutím, jak naložit s novým stavebním zákonem z dílny ANO. Byl to zákon, který si developeři v podstatě napsali sami a ministerstvo jej od Hospodářské komory převzalo. Mezi ekology, obcemi, ale i některými právníky, architekty a projektanty se mu proto začalo přezdívat „rychle a zběsile“.
Marketingový slogan „jeden úřad, jedna stavba, jedno povolení“ tehdy ovládal média i politické debaty. A udávaných 246 dní na získání stavebního povolení a naše 157. místo v délce povolování staveb v žebříčku Doing Business se staly hlavním argumentem i exponovanou příčinou bytové krize.
U příležitost letošních voleb přicházíme s unikátním projektem: hodnocení výkonu vlády Petra Fialy občanskou společností. Deník Referendum si zakládá na tom, že je platformou hlasů občanské společnosti – organizací, spolků a iniciativ, které jsou pro kvalitu demokracie nejméně stejně důležité jako politické strany.
Mezi zástupci občanských organizací máme spoustu skvělých autorů, kteří pro nás pravidelně píší texty. Sestavili jsme soupis organizací, které v jednotlivých resortech podle našeho mínění odvádějí prvotřídní či alespoň výrazně prospěšnou práci, a požádali jsme je o hodnocení výkonu vlády Petra Fialy v příslušném oboru. Vznikne tak komplexní obraz, v němž se jistě ocení to, co ocenit zasluhuje, a podrobeno kritice bude to, co si to žádá.
Pokud máte pocit, že i vaše organizace měla být oslovena, ale redakce DR na vás zapomněla, napište nám svůj návrh textu na adresu nazory@denikreferendum.cz.
Zde v infoboxu budeme průběžně doplňovat seznam publikovaných textů, jichž v Deníku Referendum před volbami vyjde několik desítek.
Dosud vyšlo:
- Miroslav Hřebecký: Školství se navzdory slibům pro Fialovu vládu prioritou nestalo (školství)
- Ivana Maxová: Inkluze a kurikulum: české školství mezi ambicemi a polovičatou realitou (školství)
- František Dobšík: České školství se stalo obětí škrtů a úspor (školství)
- Kateřina Boťová: Asociálními škrty a pohrdáním mezinárodním právem vláda bezpečnost ČR nezajistí (obrana)
- Jiří Vyčichlo: V oblasti obrany vláda udělala pokrok, zdaleka však nezvládla všechno (obrana)
- Dagmar Žitníková: Méně peněz, méně personálu a méně jistot ve zdravotnictví (zdravotnictví)
- Eliška Selinger: Pro zlepšení veřejného zdraví je třeba udělat víc než jen vzdělávat (zdravotnictví)
- Miroslav Patrik: Rychlejší betonování krajiny splněno (doprava)
- Karel Havlíček: Pro vládu jsou prioritou dálnice, nikoli udržitelná doprava (doprava)
- Vít Dostál: Zahraniční politika se výkladní skříní vlády nestala (zahraničí)
- Tomáš Petříček: Rétorika nestačí. Zahraniční politika Fialovy vlády je ve výsledku zklamáním (zahraničí)
- Šárka Homfray: Situace veřejného sektoru? Vláda dokázala především způsobit debatu (sociální oblast)
- Alena Zieglerová: Vláda v sociální oblasti víc dala, než vzala. Škoda zcela zbytečných chyb (sociální oblast)
- Michal Hořejší: Petr Hladík byl lepší ministr než jeho předchůdci. Jenže to nestačí (životní prostředí)
- Jiří Koželouh, Eliška Vozníková: Životní prostředí doplatilo na rozpory uvnitř koalice a souboj rezortů (životní prostředí)
- Petra Kolínská: Fialova vláda a ekologické organizace: jeden krok vpřed, dva vzad (životní prostředí)
- Anna Vinklárková: Nový stavební zákon se ministerstvu pro místní rozvoj nepovedl (místní rozvoj)
- David Bouz: Krizi bydlení vláda řešila, klíčové reformy ale nedotáhla (místní rozvoj)
„Rychle a zběsile“: bez analýz, hlavně rychle stavět
Jenže nikdo z politiků ani novinářů si nedal práci zjistit, co žebříček ve skutečnosti hodnotil. Nešlo totiž o povolení bytového domu, ale o modelový sklad určité velikosti — a navíc ne pouze o stavební povolení, ale o všechny kroky až po kolaudaci stavby (včetně napojení na sítě a zápisu do katastru). Oněch 246 dní tedy neznamenalo dobu k získání stavebního povolení, ale čas potřebný k absolvování všech úkonů až po kolaudaci.
O celkovém pořadí „vyřizování stavebního povolení“ rozhodovala čtyři kritéria se stejnou vahou: počet úředních úkonů, délka jejich trvání, náklady na jejich provedení a index kvality kontroly staveb. Česká republika skončila až na 157. místě především kvůli vysokému počtu úkonů a slabé kontrole. Některá dílčí kritéria navíc hodnotili autoři značně subjektivně. Po odhalení skandálů, že autoři nadržovali Číně, byl ostatně celý žebříček zrušen.
A na takto chatrných základech — bez dat, analýz a seriózního vyhodnocení příčin pomalého povolování staveb — byl postaven nový stavební zákon ANO. Fialova vláda stála před rozhodnutím, zda jej celý odmítnout a připravit znovu a pořádně, nebo jít cestou novely. Nakonec zvolila druhou možnost. Postavit se developerské lobby by nejspíš bylo příliš riskantní. Z „Babišova zákona“ tak sice zmizely ty nejhorší excesy, jeho základ však zůstal stejný: nepodložený daty, bez analýz a vyhodnocení dopadů.
Když se však začalo ukazovat, jak velký problém nový zákon představuje, otočili i sami developeři, kteří byli jeho dosavadními největšími zastánci, a začali varovat před důsledky. To už však bylo pozdě. Zákon byl rozjetý jako vlak bez brzd a chyběla politická vůle ho jakkoli zastavit.
Zpackaná digitalizace je samostatnou kapitolou, zákon však přinesl i bez ní tolik změn s nejasnými dopady, že se všichni znalí povolovacího procesu zhrozili. Stavební úřady mezitím zahltil příval žádostí podaných ještě podle starého zákona, a často tudíž neúplných, že se některé vyřizují dodnes. Ministerstvo pak dopady nové úpravy teprve vyhodnocuje.
Bude „rychle a zběsile 2“?
Skutečně prekérní ale je, že se všechny vyjmenované nepříjemnosti týkaly pouze povolování staveb, tedy jen jedné „poloviny“ stavebního zákona. Tou druhou je územní plánování — oblast, kterou nový zákon prakticky neřešil. Přitom právě územní plánování rozhoduje o kvalitě našich životů nepoměrně víc než délka povolování staveb.
Územní plán je bez nadsázky silným nástrojem v rukou samospráv. Je totiž závazný pro veškerou výstavbu a o jeho podobě rozhodují výhradně obce. Ty se ale často alibisticky tváří, že nic ovlivnit nemohou, nebo ani nevědí, jaké možnosti skutečně mají. Pro většinu lidí je územní plán, pokud o jeho existenci vůbec vědí, abstraktní a nesrozumitelný dokument.
Ve skutečnosti ale do velké míry předurčuje, jak bude vypadat každodenní život: kde se bude stavět, kolik kde bude zeleně, kudy povedou silnice a třeba tramvaje. Územní plán je bez přehánění „společenská smlouva o prostoru“ — o tom, jak bude město fungovat, jak se v něm bude žít a zda bude udržitelné pro další generace.
Náš systém územního plánování nepochybně potřebuje zásadní změnu — je zastaralý a nedokáže reagovat na současné výzvy a krize. Potřebujeme model podobný Rakousku či Německu: s ekonomickými nástroji, které zajistí férové podíly developerů, s mechanismy pro dostupné bydlení, s nástroji pro adaptaci i mitigaci klimatických změn — a také s účinnou implementací evropského zákona o obnově přírody (Nature Restoration Law).
Novela územního plánování se ale mezitím dostala do hledáčku developerů — a hlavním heslem je opět „zrychlit a zjednodušit“. Ano, naše plánování je opravdu zdlouhavé a přebujelé, úřady zahlcuje povinnostmi, jejichž splnění nevede k lepším výsledkům. Jenže zrychlení a zjednodušení nesmí znamenat ústupky na úkor přírody, krajiny, památek ani práv veřejnosti.
Územní plánování jako v Rakousku, nebo opět „po česku“?
Na ministerstvu pro místní rozvoj už se na novele pracuje — opět ale bez dat a analýz, které by jasně pojmenovaly problémy praxe a navrhly realistická řešení. Ministerstvo nedávno avizovalo, že chce poslat věcný záměr novely do připomínkového řízení na jaře příštího roku — je ale také možné, že celý proces spadne pod stůl.
Jenže developerská lobby nezahálí a novela územního plánování, o jehož existenci většina politiků donedávna ani nevěděla, se postupně stává politickým tématem. A boj o stavební zákon, ochranu přírody a krajiny i o dostupné bydlení se tak po volbách zřejmě rozjede nanovo.
Až se tedy budeme rozhodovat, koho volit, vzpomeňme si, kdo chtěl potopit miliardy pro obce na dostupné bydlení a kdo odmítal schválit Zákon o podpoře bydlení. Podporovat dostupné bydlení totiž znamená sáhnout developerům na jejich byznys — a právě z nedostupného bydlení dnes těží nejvíc. Není náhodou, že se téměř všichni objevují v žebříčcích nejbohatších Čechů. V Rakousku či Německu developeři odvádějí mnohem víc než u nás — a právě to by měl být jeden z hlavních cílů připravované novely územního plánování.
V gesci ministerstva pro místní rozvoj předvedla vláda Petra Fialy velmi rozporuplný výkon. Místo aby pochybný „Babišův“ stavební zákon postavila od základů znovu a na pevných datech, zvolila alibistickou cestu novely, která sice odstranila nejkřiklavější excesy, zachovala však developery připravený základ. Digitalizace povolování se proměnila v chaos, úřady zahltil příval žádostí a klíčová oblast územního plánování zůstala prakticky bez řešení.
Namísto dlouhodobé koncepce, která by do stavební praxe vnesla spravedlivé ekonomické nástroje, podporu dostupného bydlení a odpověď na klimatické výzvy, vláda rezignovala na skutečnou reformu a nechala prostor silnějším zájmům developerů. V důsledku tak promarnila šanci nasměrovat českou výstavbu k udržitelnějšímu a spravedlivějšímu modelu.