Úspěch Motoristů ukázal, že klimatická politika bude levicová, nebo nebude vůbec
Matěj MoravanskýMotoristé uspěli s protiklimatickým programem. Voliče získali napříč republikou, zejména v dopravně hůře dostupných regionech. Ukazuje to na bídu klimatické politiky, která ignoruje sociální nerovnost a nespravedlnost.
Klimatická opatření nutně sáhnou do peněženek. Otázkou je, zda půjde o peněženky miliardářů, nebo milionů pracujících, jejich rodin a domácností. Takřka každý aspekt našeho života — práce, doprava, komunikace, stravování, bydlení či vytápění — souvisí s fosilními palivy, jejichž spalování ničí klima. A přitom na tom někteří vydělávají astronomické zisky.
Zelená transformace, jak ji navrhla Evropská komise Ursuly von der Leyenové, prakticky ignoruje poslední proměnnou — astronomické zisky. Evropská transformace se v nastavené podobě snaží ozelenit kapitál a umožňuje velkým korporacím přenášet náklady na modernizaci a přechod na bezemisní technologie na pracující, spotřebitele a domácnosti.
Znovu tak slyšíme fráze o tom, jaký bude dopad transformace. Jen klausovské utahování opasků vystřídalo o něco velkorysejší „mírnění dopadů“ na „zranitelné skupiny obyvatel“. Skutečnou společenskou spravedlnost však současná podoba zelené transformace nenabízí.
Úspěch Motoristů je přímou odpovědí na tuto situaci. Strana spojuje v osobě Borise Šťastného to nejhorší z devadesátkové ODS s husákovským veksláctvím Richarda Chlada — mentora hlavní tváře Motoristů Filipa Turka, pokořitele patnáctiletých pilotů motokár, člověka, podezřelého z domácího násilí na své přítelkyni, a někoho, pro koho je nacistický pozdrav „nevinným vtipem“.
Stranu vede Petr Macinka, pravá ruka Václava Klause. Celý tento ekosystém financují prostřednictvím institutu bývalého prezidenta uhelné miliony fosilního oligarchy Pavla Tykače.
Tito lidé budou ve vládě Andreje Babiše vykonávat špinavou práci a ohrožovat ochranu přírody i snahy o snižování emisí. Jak úspěch Motoristů chápat a jakou odpověď na něj připravit?
Proč uspěli Motoristé?
Ještě pár minut po uzavření volebních místností ukazovaly výsledky z malých okrsků, že Motoristé sahají po deseti procentech. Nakonec je ale podpořilo takřka sedm procent voličů. Se svými jedenácti poslanci a dvěma poslankyněmi usednou do Sněmovny — pravděpodobně i do vládních lavic.
Podle analýzy PAQ Research nemá volba Motoristů přímou souvislost s chudobou. Z volebních map je patrné, že Motoristy podpořili lidé z oblastí vzdálenějších od center — pravděpodobně voliči, kteří se v běžném životě neobejdou bez auta: nedopraví se do práce, neodvezou děti na kroužky nebo mají daleko do nejbližší nemocnice. Zajímavá je také celorepublikově nadprůměrná, devítiprocentní podpora Motoristů v okolí Mladé Boleslavi. Volili je tedy lidé, jejichž život závisí na užívání nebo výrobě automobilů.
Při téhle příležitosti bych rád připomenul několik dnů starou zprávu -- v Německu byla objevena obrovská ložiska šetrně těžitelného lithia. A slovem obrovská se myslí, že bohatě vystačí pro celou Evropu.
( ( ( o h ň o s t r o j ) ) )
Pořád ještě přemýšlím, co všechno by to mohlo znamenat, každopádně je jasné, že by to mělo značně usnadnit přechod na obnovitelnou energetiku a na ni navázanou bezemisní elektrodopravu.
Můžeme začít vyrábět baterie a úložiště ve velkém. A když jsou úložiště, dávají smysl i "občasné" zdroje energie, jak posměšně říkají zpátečníci.
Zkrátka teď máme všechny díly skládačky, které jsou zapotřebí, a můžeme se zbavit uhlí, ropy i plynu.
Průmysl k tomu už se intenzivně rozvíjí teď:
https://www.ekonews.cz/kouzlo-cerneho-prasku-recyklace-lithiovych-baterii-se-do-par-let-stane-hitem/
....... a nález lithia tomu dodá pořádnou šťávu...
P.S. Námitky, že je to stejné drancování jako těžba uhlí je třeba odmítnout.
Jednak bezemisní energetika musí mít svůj materiální základ, písní a tancem síť neudržíš.
A druhak ano, bude kolem toho i těžký průmysl, těžba, těžká chemie při recyklaci atd, ale to lithium neproletí komínem jako uhlí -- baterie umožní udržet síť a jsou recyklovatelné, takže se prostě vytěží tolik, kolik bude potřeba pro kapacitu úložišť pro všechny a tím to končí.
( ( ( O H Ň O S T R O J ) ) )
Dnes hodujme a veselme se.
Od zítřka nás čeká práce...