Deutschlandticket funguje: levná hromadná doprava snižuje emise
Matěj MoravanskýPozitivní dopady dostupné německé jízdenky na hromadnou dopravu jsou po více než dvou letech od jejího zavedení neoddiskutovatelné: lidé častěji volí hromadnou dopravou místo cesty autem a výrazně tím snižují emise skleníkových plynů.
Levná hromadná doprava snižuje emise, zjistila studie vědeckého konsorcia Ariadne sdružující šestadvacet předních německých výzkumných institucí. Studie hodnotila data o využití dopravy v Německu po zavedení zlevněné souhrnné jízdenky na hromadnou dopravu, nazývané německy Deutschlandticket.
Speciální měsíční jízdné na všechny druhy hromadné dopravy, kromě dálkových rychlovlaků, zavedla německá vláda v květnu roku 2023, kdy jím chtěla podpořit domácnosti zasažené energetickou krizí. Po testovacím období, během něhož v létě 2022 platil devítieurový lístek na veškerou lokální a regionální hromadnou dopravu, se členové kabinetu Olafa Scholze rozhodli zavést dlouhodobé zlevněné jízdné.
Po svém zavedení stálo jízdné 49 eur, letos v lednu jízdenka zdražila na 58 eur v důsledku politického tlaku již odstoupivšího ministra financí Christiana Lindnera z neoliberální Svobodné demokratické strany. Od jejího zavedení využily jízdenku Deutschlandticket miliony lidí — v současnosti německá vláda registruje čtrnáct milionů aktivních uživatelů.
Podle výzkumníka konsorcia Ariadne Nicolase Kocha z Postupimského institutu pro výzkum dopadu klimatických změn data ukazují, že podíl „automobilové dopravy klesá ve prospěch hromadné dopravy“. Údajně až šestnáct procent lidí začalo od zavedení Deutschlandticketu volit místo jízdy autem cestu tramvají, autobusem nebo vlakem.
Z auta do vlaku a autobusu
Čtyřicet procent všech pracujících v Německu, takřka čtrnáct milionů lidí, dojíždí za prací do jiného okresu. Ne všichni ale využívají hromadnou dopravu. Po zavedení souhrnné zlevněné jízdenky stoupl u cest delších než třicet kilometrů počet uživatelů hromadné dopravy o takřka 34 procent, přičemž jde dle studie v naprosté většině o bývalé uživatele osobních automobilů.
Výsledkem je dle studie snížení emisí skleníkových plynů o 6,5 milionů tun ročně. Pro srovnání dvě uhelné elektrárny ve vlastnictví skupiny Sev.en uhlobarona Pavla Tykače vypustily, v roce 2023 6,9 milionů tun oxidu uhličitého.
Vedle snížení emisí má přechod na hromadnou dopravu pozitivní účinky, i co se týče materiálové náročnosti a tedy i snížení potřeby těžit vzácné suroviny jako například lithium. Právě lithium je klíčovým prvkem v nejrozšířenějším typu baterií osobních automobilů s elektrickým pohonem. Podle výzkumnice They Riofrancosové z univerzity v Providence College ve Spojených státech můžeme v budoucnu těžit méně surovin a přitom přepravovat více lidí, pokud místo individuální elektromobility posílíme hromadnou dopravu.
Vyšší mobilita na venkově
Studie rovněž potvrzuje zlepšení mobility ve venkovských oblastech. Například v severním Hesensku v okolí města Kassel vzrostl od spuštění speciální jízdenky počet cestujících v autobusech o více než deset procent. „Jízdenka Deutschlandticket může přilákat více cestujících, zejména ve venkovských oblastech než v městských oblastech — musí být ale správně nastavená,“ řekl profesor z univerzity v Kasselu Carsten Sommer.
Pozitivní efekt jízdenky Deutschlandticket je třeba vidět ve spojení s dalšími opatřeními. Jak upozornili autoři studie z vědeckého konsorcia Ariadne, kromě zřízení jednotné jízdenky je třeba posílit hromadnou dopravu a snížit celkovou cenu, zejména s ohledem na nízkopříjmové skupiny obyvatel.
Carsten Sommer zmiňuje, že v okolí města Kassel zavedli princip „každá vesnice — jednou za hodinu“. Každá vesnice s přibližně dvě stě obyvateli musí být dopravně obsloužena alespoň jednou za hodinu. „Tato strategie je správná nejen ve světle cílů ochrany klimatu, ale také nabízí mnoha lidem skutečnou alternativu,“ uvedl Sommer a dodal, že „kombinace atraktivní nabídky a cenově výhodné jízdenky Deutschlandticket posiluje společenskou soudržnost a snižuje závislost na automobilitě“.
Zásadní je udržet nízkou cenu jízdenky
Analýza konsorcia Ariadne doporučuje udržet cenu jízdenky na co možná nejnižší úrovni. Dle analýzy se díky tomu v dlouhodobém horizontu ušetří emise a tedy i náklady za povolenky. Zlevnění jízdného je tedy investicí do budoucnosti.
Místo toho ale v září odstupující německá vláda Olafa Scholze rozhodla o zdražení jízdného od začátku roku 2025 o devět eur. Důvodem byly obavy ze „zadlužení“ federálního rozpočtu formulované především bývalým ministrem Christianem Lindnerem. Zdražení podle konsorcia Ariadne povede k poklesu využití železniční dopravy o patnáct procent a navýšení počtu kilometrů ujetých osobními automobily.
Výzkumníci rovněž provedli dotazování mezi držiteli speciální jízdenky, zda by trvale vyměnili své osobní auto za levnou jízdenku; čtyřicet pět procent o takovém kroku uvažuje, přičemž další tři procenta držitelů jízdenky již kompletně přešla na hromadnou dopravu. Nutnou podmínkou pokračování trendu přechodu z automobilů na hromadnou dopravu je, tvrdí autoři studie, udržení nízké ceny jízdenky Deutschlandticket.