Deutschlandticket funguje: levná hromadná doprava snižuje emise

Matěj Moravanský

Pozitivní dopady dostupné německé jízdenky na hromadnou dopravu jsou po více než dvou letech od jejího zavedení neoddiskutovatelné: lidé častěji volí hromadnou dopravou místo cesty autem a výrazně tím snižují emise skleníkových plynů.

Nutnou podmínkou pokračování trendu přechodu z automobilů na hromadnou dopravu je v Německu udržení nízké ceny jízdenky Deutschlandticket. Foto Pexels

Levná hromadná doprava snižuje emise, zjistila studie vědeckého konsorcia Ariadne sdružující šestadvacet předních německých výzkumných institucí. Studie hodnotila data o využití dopravy v Německu po zavedení zlevněné souhrnné jízdenky na hromadnou dopravu, nazývané německy Deutschlandticket.

Speciální měsíční jízdné na všechny druhy hromadné dopravy, kromě dálkových rychlovlaků, zavedla německá vláda v květnu roku 2023, kdy jím chtěla podpořit domácnosti zasažené energetickou krizí. Po testovacím období, během něhož v létě 2022 platil devítieurový lístek na veškerou lokální a regionální hromadnou dopravu, se členové kabinetu Olafa Scholze rozhodli zavést dlouhodobé zlevněné jízdné.

Po svém zavedení stálo jízdné 49 eur, letos v lednu jízdenka zdražila na 58 eur v důsledku politického tlaku již odstoupivšího ministra financí Christiana Lindnera z neoliberální Svobodné demokratické strany. Od jejího zavedení využily jízdenku Deutschlandticket miliony lidí — v současnosti německá vláda registruje čtrnáct milionů aktivních uživatelů.

Podle výzkumníka konsorcia Ariadne Nicolase Kocha z Postupimského institutu pro výzkum dopadu klimatických změn data ukazují, že podíl „automobilové dopravy klesá ve prospěch hromadné dopravy“. Údajně až šestnáct procent lidí začalo od zavedení Deutschlandticketu volit místo jízdy autem cestu tramvají, autobusem nebo vlakem.

×