Motoristé sobě uspořádali první kongres a rádi by za rok do vlády s Babišem
Vojtěch PetrůPoté, co v evropských volbách letos uspěl alt-right influencer Filip Turek, slibují Motoristé sobě, že příští rok ve sněmovně utvoří koalici s hnutím ANO. Na prvním kongresu přijali nové členy, představili program a krajské struktury.
Motoristé sobě uspořádali v sobotu svůj první kongres, na němž představili program a schválili žádosti o členství. Těch je údajně 1415, přičemž k formálnímu přijetí budou ještě žadatelé muset zaplatit členské příspěvky. Předsedou uskupení byl znovuzvolen mluvčí Institutu Václava Klause Petr Macinka.
„Jsem si vědom, že na první pohled se může strana s tímto názvem zdát jako recese či excentrický pokus vyvýšit jednu skupinu společnosti. Název jsme zvolili záměrně jako provokativní symbol dnešní doby, jejíž elitářský mainstream pohrdá běžnými lidmi a jejich základními životními potřebami. Nesporným symbolem existenčních potřeb stovek milionů Evropanů je osobní automobil, zastřešuje vše, co levičáčtí pokrokáři dnešních dní tak agresivně napadají,“ prohlásil na kongresu Petr Macinka.
Motoristé sobě chtějí navázat na relativní úspěch z červnových evropských voleb, kdy jejich koalice s politickým hnutím Přísaha získala dva mandáty, jeden pro automobilového závodníka a ultrapravicového influencera Filipa Turka. Právě Turek, ač sám — podle vlastního vyjádření z časových důvodů — zůstává nestraníkem, byl na sjezdu Motoristů přítomen a na úvod mu byl udělen titul čestného prezidenta strany.
„Nevidím tu jinou pravicovou konzervativně-liberální stranu. Jsem rád, že jsem mohl být u původní myšlenky a že jsem mohl přispět k vybudování strany motoristů. Kdybyste byli v Evropském parlamentu a viděli s předstihem, co se na nás odtamtud žene, vypadali byste stejně naštvaně jako teď já,“ uvedl ve své řeči europoslanec a influencer Turek.
Program Motoristů: auta a uhlí
Na kongresu byly představeny programové priority, které navázaly na dosavadní hesla užívaná Motoristy v pražských komunálních volbách i ve volbách do Evropského parlamentu. Tím ústředním je nepřekvapivě podpora automobilismu. „Všichni revolucionáři všech dob se snažili ovládnout obyvatelstvo tím, že lidem znemožnili pohyb nebo ho kolektivizovali. Už za feudalismu mohli lidé pánovi koně vést, ale nesměli na něm jet, dnes stejně tak sledujeme ideologický tlak na omezování individuální automobilové dopravy ve prospěch dopravy veřejné,“ uvedl na kongresu Macinka.
„I za tuhé normalizace měli lidé možnost nasednout do svých osobních automobilů a uniknout ze sídlištních garsonek tam, kde se alespoň na chvíli cítili svobodně,“ pokračoval Macinka své zdůvodnění, proč je pro něj podpora motorismu důležité symbolické téma.
Navázal kritikou klimatických politik, které jsou podle něj nástrojem „evropské radikální levice“ s cílem získat prostředky pro její nový socialistický koncept, a odmítl také odklon od těžby a spalování uhlí.
Kongres pokračoval představením krajských struktur a koordinátorů uskupení v jednotlivých regionech: mezi nimi figurují i bývalí komunální politici ODS, SPD, Trikolory nebo Věcí veřejných. Nejznámější z nich je pražský koordinátor Boris Šťastný, někdejší poslanec ODS a vlivná zákulisní postava na pomezí politiky a netransparentního byznysu. Šťastný má být rovněž odborným garantem Motoristů pro oblast zdravotnictví, vedle někdejší nejvyšší státní zástupkyně Renaty Vesecké, jejíž odborným resortem má být spravedlnost, šéfa České stomatologické komory Romana Šmuclera či ekonoma Vladimíra Pikory.