Zvyšuje se estékáčkům výpalné?

Jan Šícha

V dalším dílu z cyklu „Chudí motoristé sobě“ si autor všímá kampaně proti stanicím technické kontroly, která nevypadá na péči o ovzduší.

Technická kontrola je v českém prostředí pro chudé motoristy často záležitostí, kdy se využívají místní vazby. Franta zamhouří oko, když Lojza má prorezlou karoserii. Dva roky to ještě vydrží. Foto FB STK Mělník

Část nás, starších lidí, má svou e-mailovou adresu na Seznamu. Ze setrvačnosti, z lenosti to změnit. Než se člověk probojuje k e-mailu, oči ulpí na denních zprávách. A tak se dá zachytit i kampaň na nějaké téma.

Dlouhodobou konstantou na Seznamu jsou hrozné zprávy z Německa. Vzniká obraz země ohrožené muslimy, rozkládající se ekonomiky, souseda nad propastí. Vědomí, že bohatší sousedé mají potíže, asi dělá českému čtenářstvu dobře. Jinak by se články z německého bulváru, obvykle ne z první strany, tak nenafukovaly. Někde je rozsah zprávy delší než v originále. Citově nabitá slova trochu místa zaberou.

Již pár týdnů Seznam bojuje proti emisním měřením na stanicích technické kontroly. Nejdřív jsme se dovídali, že si policie došlápla na řidiče. Pak se přidal ministr dopravy a vyjádřil se, že si také došlápne, ale na estékáčka. Pak se našli technici, kteří emise falšovali. A byli potrestáni. Teď se do sítě chytla první stanice technické kontroly a Seznam napsal, že je to první vlaštovka.

Nemyslím si, že kampaň se děje kvůli péči o klima. Klimatická agenda u nás v podstatě neexistuje. Totiž existuje jen jako srdnatý boj místní politiky proti evropským normám, pro které místní politika ve vzdáleném Bruselu hlasovala, pokud se přímo nenachází v částech bruselské politiky, kde je úplně jedno, jak hlasuje. Politický suterén je v Bruselu, na rozdíl od našich poměrů, prozatím oddělen pevnými a zamčenými požárními dveřmi. Aby se oheň nešířil.

Chudí motoristé a technické kontroly

Auto je pro řadu chudých lidí nezbytnou potřebou. Veřejná doprava do řady míst zajíždí málo nebo vůbec. Autem se jezdí do práce a mezi vesnicemi jezdí káry porůznu přetížené materiálem. Zflikovaná auta vozí věci na opravu neméně zflikovaných baráků. Udržuje se tak zbytek schopnosti zdejšího obyvatelstva bydlet někde jinde než ve velkém městě a s domem si pomoci sám.

Současné automobilky dávají do aut stále více elektroniky a přejí si, aby majitelé aut jezdili pouze do drahých značkových servisů. Zájem chudých motoristů je opravit si auto sám nebo si ho nechat opravit někde v sousedství. Chudí motoristé mají hodně velký zájem na tom, aby auto bylo co nejjednodušší. Tedy opačný zájem, než mají automobilky.

Technická kontrola je v českém prostředí pro chudé motoristy často záležitostí, kdy se využívají místní vazby. Franta zamhouří oko, když Lojza má prorezlou karoserii. Dva roky to ještě vydrží. Franta za to obvykle moc nechce, ale něco ano. Korupce v malém.

Zájem technických kontrol je, aby Franta pracoval jako robot, ne jako člověk. Aby se všechno fotilo a posílalo na blíže neurčenou robotickou kontrolu. Franta na estékáčku může být snadný cíl.

Když chudý motorista odjede od technické kontroly, má mít na dva roky pokoj. Nemá ho stavět policie a kontrolovat výsledky kontroly. Ministr dopravy nemá vylepšovat pověst vlády tím, že hrozí estékáčkům, že si na ně došlápne. Vůbec si vlastně nemá nikdo došlapovat na lidi, kteří potřebují auto a snaží se prodloužit životnost těch aut, která se ještě dala opravit.

Ve veskrze korupčním prostředí naší země mi připadá, že kampaň proti estékáčkům vznikla, protože se někdo snaží stanicím technické kontroly zvýšit výpalné. Samozřejmě vše může být rozmar nějakých novinářů na Seznamu. Chtěli kauzu, a tak ji mají. Nepovažuji ale za vyloučené, že německá firma, která u nás estékáčka hojně provozuje, bude muset více přispívat nějakému žadateli o úplatek.

Malá korupce mezi Frantou a Lojzou, která nepochybně existuje, se tak přesune do vyšších pater a daleko větších sum. Lojza pak u kontroly ostrouhá a může si půjčit prachy na nové staré auto.

Když chceš prodat léky, piš o nemoci

Jeden píárista mi před pár lety vyprávěl o tom, jak se dělá placená kampaň v médiích. Nabídne se a předzpracuje téma, zaplatí se novinářům. Když se mají prodat léky na chřipku, píše se o tom, jak je chřipka nebezpečná. Používají se pokud možno emocionálně nabitá slova.

Nová zpráva na Seznamu začíná takto:

„Po mohutné vlně kritiky a podezření, že stanicemi technické kontroly i stanicemi měření emisí procházejí hojně také auta, jež by neměla, oznámilo ministerstvo dopravy před týdnem zpřísnění kontrol. A teď se pochlubilo i prvními výsledky: zavřením stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou a pokutou pro další stanici v Plzni.“

Mám jako nedobrovolný čtenář zpráv na Seznamu dojem, že „mohutná vlna kritiky“ byla uměle vyvolaná. Že se ministerstvo má pochlubit něčím úplně jiným. A také mám dojem, že kontrolu v Lipníku nad Bečvou někdo prásknul. Nahlásil, oznámil.

Myslím si, že součástí ochrany klimatu je snížení emisí u aut a dotovaný přechod na jiné než spalovací motory. V kampani proti stanicím technické kontroly ale o klimatu nepadlo ani slovo, zato se to hemží siláckými obrazy ukazujícími, že tvrdá ruka existuje a zasahuje. Takže si myslím, že je to kampaň na podporu tvrdé ruky. Skočil na ni i ministr dopravy. Samozřejmě! Je jednodušší pronásledovat nějakého Frantu v Lipníku nad Bečvou než opravovat silnice. A dálnice stavět rychleji než pod zorným úhlem věčnosti.

Rád bych se mýlil, ale když se tak na tu kampaň dívám, doporučil bych estékáčkům, aby zaplatila zvýšené výpalné. Aby se pak vše vrátilo do starých kolejí a Lojza dojel do práce svým křápem, co ještě jezdí.

Diskuse
September 16, 2024 v 10.00
Zvyšuje se Tykačovi výpalné?

Elektrárna Počerady ztratila výjimku. Jak teď mají chudí čeští uhlobaroni vyrábět pro chudé Čechy levnou elektrickou energii z levného uhlí?

https://denikreferendum.cz/clanek/36578-elektrarna-pocerady-ztraci-vyjimku-musi-zastavit-provoz

September 16, 2024 v 10.05
Normalizační idylka

Demokracie je podvod, volby jsou fraška. Zákony a normy určují oni, my na ně nemáme žádný vliv. My musíme přežít a nějak ty zákony a normy ošulit. Stejně si je oni vymýšlejí jen proto, aby nás šikanovali, jiný účel ty zákony a normy nemají, jejich dodržování by nám nijak neprospívalo, před ničím by nás nechránilo. Naštěstí máme proti všem těm nesmyslům rozvinuté pohodlné svépomocné korupční sítě.

Tak jsme si žili za normalizace před rokem 1989 a tak si žijeme i dál. Normalizace trvá.

Jakýkoliv pokus zlepšit skutečné dodržování zákonů a norem je dalším útokem proti nám a našim milým korupčním sítím, zřejmě ti zlí oni chtějí z někoho z našich milých korupčníků vytřískat větší výpalné.

PK
September 16, 2024 v 10.34

"Tak jsme si žili za normalizace před rokem 1989 a tak si žijeme i dál. Normalizace trvá."

A co je na tom špatně, že "normalizace trvá"? Soudruh Macháček si tady kdysi v jedné diskusi normalizaci pochvaloval. Měl by být tedy rád, že trvá.