XTV a tichá dohoda s politiky. Funkční systém, na němž vydělávají všichni
Vojtěch BergerPodle zákona o ČT nesmí radní působit ve prospěch politických stran. Člen Rady ČT Lubomír Veselý ale provozuje vlivnou mediální platformu, která poskytuje nekritický prostor politikům SPD, Motoristů či ANO. Nikomu to zřejmě nevadí.
Tak dlouho se v Česku mluvilo — a oprávněně — o riziku oligarchizace tradičních médií, až tu vyrostla jiná mediálně-byznysově-vlivová platforma. Řeč je o XTV, videoportálu, který přispěl k popularitě strany Motoristé sobě v loňských eurovolbách, dříve výrazně zviditelňoval hnutí SPD a průběžně dává velký prostor tvářím hnutí ANO. Svým favoritům může pomoci i v letošních volbách sněmovních.
Scenárista satirického sitcomu z politického zákulisí by to nevymyslel lépe: poslanec a šéf mediálního sněmovního výboru sedí sám ve studiu youtubového kanálu, poklepává rukou na velkou lahev olivového oleje a s úsměvem divákům živého streamu sděluje, že tuto lahev vyhraje ten, kdo pošle během jeho následujícího vysílání nejvyšší „donate“ (příspěvek zasílaný diváky YouTube streamerům).
Studio však není jeho, propůjčila mu ho k volné sebeprezentaci komerční společnost XTV v budově, odkud sama vysílá. A politik aktivně láká diváky, aby tuto firmu podpořili, zatímco on „bude povídat“.
„Ta koule se pořád nabaluje.“
Výše popsaná scénka se odehrála loni v červnu a dotyčným politikem byl Aleš Juchelka z ANO, který do XTV a s ním propojeného youtubového kanálu Xaver Live chodí opakovaně, stejně jako řada jeho spolustraníků.
Faktor důstojnosti politika v roli kšeftaře s olejem nechme stranou — podstatnější je, že Juchelka byl v té době šéfem mediálního výboru sněmovny. Právě tehdy také Poslanecká sněmovna — včetně Juchelkova výboru — začala řešit odvolání hlavní tváře XTV Lubomíra Veselého z funkce radního České televize kvůli jeho vulgárním výrokům. Nepřekvapí, že do konce roku se to v parlamentu projednat nestihlo, i kvůli nechuti poslanců ANO, kteří jsou na XTV i přidružených youtubových kanálech či internetovém rádiu častými hosty.
Loni před krajskými a senátními volbami zval Petr Macinka přímo ve svém vysílání na předvolební akce Motoristů. I z toho je zjevné, jak platforma kolem XTV slouží části politického spektra jako volné pole pro vlastní sebeprezentaci.
Jen malá ilustrace: loni v září, týden po krajských volbách a prvním kole voleb senátních, viselo na webu XTV osm nových politických videorozhovorů. Rovnou pět z nich patřilo postupujícím kandidátům hnutí ANO do druhého kola senátních voleb. Pozoruhodná koncentrace. Jen krátce předtím navíc na zmíněném youtubovém streamu vystoupili i Karel Havlíček a Andrej Babiš.
Z výše popsaného je dostatečně zjevné, co je největší kapitál mediálně-vlivových společností typu XTV — jsou to dobré vztahy s politiky, které se můžou kdykoli hodit.
Je to tichá smlouva o neútočení, oboustranně výhodný obchod, kde politikům stoupají díky účasti ve shovívavě nebo nikterak moderovaných rozhovorech preference a k poskytovateli tohoto mediálního prostoru tečou dary od diváků a především příjmy z předplatného. Ostatně, někdy jdou peníze i přímo od politiků — hnutí SPD Tomia Okamury si u XTV před časem platilo mediální školení.