Andrej jako jeden z nás. Jak ženské magazíny Agrofertu vylepšují image Babišovi
Vojtěch BergerKdyž Andrej Babiš koupil od Bauer media portfolio volnočasových časopisů včetně magazínů pro ženy, varovali mnozí, že je bude zneužívat k politické propagandě. A právě to se nyní děje.
I když chce Andrej Babiš své rozhodnutí o kandidatuře na prezidenta oznámit až na podzim, už teď využívá mediální podporu svých magazínů zaměřených převážně na ženské publikum. Články vykreslující bývalého premiéra jako „prima tátu od rodiny“ v lifestylových časopisech vydavatelství Mafra patřícího pod Babišův koncern Agrofert vycházely už před parlamentními volbami, nyní přibývají nové.
„Roztančený a skvěle naladěný Andrej nadchl snad všechny přítomné diváky, kteří ocenili, že si na nic nehrál a choval se jako jeden z nich,“ vykreslil jeden z prvních letošních výjezdů Andreje Babiše „obytňákem“ mezi voliče v Brně časopis Čas pro hvězdy. A předvolební cesty expremiéra do regionů pomáhal časopis propagovat i dále v textu: „Vůz je velký, a tak v něm lidé mohou i počkat, než se na ně dostane řada, pokud se mnou budou chtít mluvit,“ citoval Babiše magazín v popisku u jedné z fotek.
S podobnými články se přidaly i další volnočasové tituly z Mafry — Pestrý svět nebo Rytmus života. „Působil hodně uvolněně a v pohodě. Rozdal neskutečné množství podpisů a vůbec nikoho neodmítl s žádostí o společnou fotku. Neměl manýry, nikomu se nevnucoval, do povídání s lidmi netahal politiku. Bavil se s každým, kdo projevil zájem,“ citoval Rytmus života jednoho z účinkujících na brněnské akci a dál tím přiživoval premiérův pozitivní obraz.
„Chudák Babiš“
Babišovi patří desítky někdejších titulů vydavatelství Bauer Media. Drží je přes koncern Agrofert zaparkovaný ve svěřenských fondech. Jak už dříve upozornil HlídacíPes.org, o Babišovi i jeho rodině začala zhruba třicítka časopisů psát právě až poté, co si je v roce 2018 koupil. Informovaly například o tom, kam jeli manželé Babišovi na dovolenou nebo o tom, jak manželka tehdejšího premiéra Monika Babišová slavila 45. narozeniny na farmě Čapí hnízdo.
Vrchol adorace nabídly Babišovy časopisy čtenářům loni těsně před volbami. Příkladem je opět Čas pro hvězdy: „Z předsedy vlády Andreje Babiše sálá nefalšovaná lidskost a zájem o veškeré dění v naší zemi, kvůli kterému musí často ke své bolesti zanedbávat i svou milovanou rodinu.“ Podobně Pestrý svět: „Kvůli koronavirové pandemii i blížícím se volbám má Andrej Babiš (67) starostí nad hlavu. A kvůli nim si huntuje zdraví a zanedbává rodinu. Nyní přiznal, jak moc jej celá situace mrzí…“
„Se svou ženou, dcerou Vivien a synem Frederikem dodržuje u stolu jedno hezké pravidlo, totiž že k obědu společně usedají bez mobilů. Díky tomu mohou prožívat naplno chvilky rodinné pohody,“ uvedl tehdy přátelský rozhovor s Babišem Rytmus života. Dál už šla řeč hlavně o oblíbených jídlech, nebo o tom, co Babiše dokáže naštvat či rozesmát.
Nezištná Monika a dobrý Agrofert
Moniku Babišovou volnočasové tituly vydavatelství Mafra vyzdvihly i letos a spojily to s propagací nadace Agrofert. Po začátku války na Ukrajině několik časopisů z Agrofertu vydalo texty popisující, jak Monika Babišová pomáhá uprchlíkům. S titulky jako Kdo nezištně pomáhá, Nezištná pomoc nebo Slavní se modlí za Ukrajinu.
„Lidem prchajícím z Ukrajiny se snaží pomáhat doslova celé Česko včetně slavných tváří, které na uprchlíky vybírají peníze nebo je dokonce ubytovávají. Stranou nezůstala ani choť bývalého premiéra Monika Babišová (47), která spojila síly s nadací Agrofert,“ shrnul Pestrý svět.
„S rukama v klíně nesedí ani manželka bývalého premiéra Monika Babišová, jež spojila své síly s nadací Agrofert,“ přidal se Rytmus života nebo Čas pro hvězdy. Všechny články přitom spojovala výrazná fotografie Babišové.
Volnočasové tituly Mafry umějí posloužit i zájmům koncernu Agrofert a propagaci jeho firem. Nemusí přitom vždy jít o křiklavou reklamu. Časopis Rytmus života například v červnu vydal dva texty, z nichž souvislost se společností Agrofert není na první pohled běžnému čtenáři zjevná.
První text má titulek Talent na rychlost a věnuje se závodníkovi rallye Janu Kopeckému. Čistě motoristický příspěvek doplňují popisky fotek jako: „I letos startuje Jan Kopecký v barvách Agrotec (společnost je součástí koncernu Agrofert, pozn. red.) Škoda Rally Teamu ve voze Škoda Fabia Rally2 evo“ nebo graficky výrazný popisek „Letos je závodní speciál Honzy Kopeckého v novém designu log několika včetně nových partnerů, mezi které i společnost patří Agrofert.“ Další text z konce června pod názvem „Vesna plná bezva her“ popisuje, jak dobrovolníci z firem Agrofertu pomáhají zorganizovat v krkonošské léčebně den se zvířaty pro děti s pohybovými problémy.
„V letošním roce chtějí dobrovolníci z Agrofertu ve spolupráci s dětskou léčebnou Vesna rozjet pod logem Dobrý soused projekt pod názvem ADOPTUJEME RODINU,“ píše Rytmus života a dále cituje personální manažerku Agrofertu Jaroslavu Doležalovou. Na doprovodných fotografiích se také objevuje logo holdingu, respektive jeho nadace.
Po začátku války na Ukrajině také Rytmus života vydal příběh jedné ukrajinské uprchlice, která našla útočiště v České republice a práci v jedné z pekáren Agrofertu. I zde z popisků fotek vyplýval důraz hlavně na to, že pomoc poskytl právě Babišův koncern: „Práce v pekárně Odkolek koncernu Agrofert je náročná, ale pro paní Pavlenko životně důležitá,“ stálo například pod fotkou.
„Slyšeli jste tu ránu?“
Zmiňovanou Nadaci Agrofert časopisy z někdejšího portfolia Bauer Media po převzetí Babišovou Mafrou promovaly už v minulých letech. A spolu s ní i premiérovu ženu.
V roce 2019 se v časopisech objevila Babišova manželka Monika v souvislosti s tématem zdraví hned několikrát. Například v článku o tom, jak coby členka správní rady Nadace Agrofert předávala v pražské Thomayerově nemocnici nový ultrazvukový přístroj — Babišovou či Nadaci Agrofert tehdy zmínily mimo jiné časopisy Claudia, Tina, Chvilka pro tebe, Rytmus života a TV MAX.
O pár měsíců později pak časopisy z někdejší rodiny Bauer Media vydaly hned tři rozhovory s manželkou premiéra: časopis Pestrý svět, Rytmus života a Čas pro hvězdy. Mluvila zde o důležitosti preventivních zdravotních prohlídek i o svém vlastním onemocnění slinivky.
A rodina Andreje Babiše se na stránkách jeho časopisů objevila i letos, právě v těchto dnech na konci školního roku — to, když Babišův syn Frederik dokončil střední školu: „Slyšeli jste tu ránu? To Monice (48) a Andreji (67) Babišovým spadl kámen ze srdce. Jejich syn Frederik (18) totiž zdárně odmaturoval,“ psal Rytmus života.
Maturitu expremiérova syna v superlativech popsal i další časopis Mafry s podobným lifestylovým zaměřením, Čas pro hvězdy: „Manželka předsedy hnutí ANO Andreje Babiše (67) se dme pýchou nad skvělými studijními úspěchy svého syna Frederika (18), který odpromoval na prestižní britské škole coby nejlepší student z celého ročníku.“
I když tedy Babiš stále oficiálně neřekl, že bude příští rok usilovat o post prezidenta, půdu pro kandidaturu mu zjevně pomáhají připravovat i jím vlastněná média. V případě volnočasových časopisů cílí především na voličky, včetně těch starších. Právě ty se také často objevují na Babišových propagačních videích a fotkách ve statusech na jeho sociálních sítích.
Právě u nich rezonuje obraz Babiše coby „prima táty od rodiny, který má rád svíčkovou“. A jeho ženy coby první dámy, která se věnuje charitě.
Text vyšel původně v magazínu Hlídací pes. V Deníku Referendum vychází v rámci spolupráce obou médií.
To je naprosto odporné - tedy, chování Babišových agentů a celé jeho famílie. Jak je možné, že tohle na lidi působí?
„... využívá mediální podporu svých magazínů zaměřených převážně na ženské publikum... cílí především na voličky...“
Říkám si, paní Zemančíková, jestli ten článek vlastně není implicitním znevážením ženské inteligence. Kdyby ovšem zmíněné ženy byly trochu více jako Vy, Babišovi agenti by si patrně už neškrtli a chování celé jeho famílie by se logicky muselo stát zcela příkladným, neboť ten Babišův úspěch spočívá právě v tom, že se populisticky přizpůsobuje veřejné poptávce.