Andrej jako jeden z nás. Jak ženské magazíny Agrofertu vylepšují image Babišovi
Vojtěch BergerKdyž Andrej Babiš koupil od Bauer media portfolio volnočasových časopisů včetně magazínů pro ženy, varovali mnozí, že je bude zneužívat k politické propagandě. A právě to se nyní děje.
I když chce Andrej Babiš své rozhodnutí o kandidatuře na prezidenta oznámit až na podzim, už teď využívá mediální podporu svých magazínů zaměřených převážně na ženské publikum. Články vykreslující bývalého premiéra jako „prima tátu od rodiny“ v lifestylových časopisech vydavatelství Mafra patřícího pod Babišův koncern Agrofert vycházely už před parlamentními volbami, nyní přibývají nové.
„Roztančený a skvěle naladěný Andrej nadchl snad všechny přítomné diváky, kteří ocenili, že si na nic nehrál a choval se jako jeden z nich,“ vykreslil jeden z prvních letošních výjezdů Andreje Babiše „obytňákem“ mezi voliče v Brně časopis Čas pro hvězdy. A předvolební cesty expremiéra do regionů pomáhal časopis propagovat i dále v textu: „Vůz je velký, a tak v něm lidé mohou i počkat, než se na ně dostane řada, pokud se mnou budou chtít mluvit,“ citoval Babiše magazín v popisku u jedné z fotek.
S podobnými články se přidaly i další volnočasové tituly z Mafry — Pestrý svět nebo Rytmus života. „Působil hodně uvolněně a v pohodě. Rozdal neskutečné množství podpisů a vůbec nikoho neodmítl s žádostí o společnou fotku. Neměl manýry, nikomu se nevnucoval, do povídání s lidmi netahal politiku. Bavil se s každým, kdo projevil zájem,“ citoval Rytmus života jednoho z účinkujících na brněnské akci a dál tím přiživoval premiérův pozitivní obraz.
„Chudák Babiš“
Babišovi patří desítky někdejších titulů vydavatelství Bauer Media. Drží je přes koncern Agrofert zaparkovaný ve svěřenských fondech. Jak už dříve upozornil HlídacíPes.org, o Babišovi i jeho rodině začala zhruba třicítka časopisů psát právě až poté, co si je v roce 2018 koupil. Informovaly například o tom, kam jeli manželé Babišovi na dovolenou nebo o tom, jak manželka tehdejšího premiéra Monika Babišová slavila 45. narozeniny na farmě Čapí hnízdo.
Vrchol adorace nabídly Babišovy časopisy čtenářům loni těsně před volbami. Příkladem je opět Čas pro hvězdy: „Z předsedy vlády Andreje Babiše sálá nefalšovaná lidskost a zájem o veškeré dění v naší zemi, kvůli kterému musí často ke své bolesti zanedbávat i svou milovanou rodinu.“ Podobně Pestrý svět: „Kvůli koronavirové pandemii i blížícím se volbám má Andrej Babiš (67) starostí nad hlavu. A kvůli nim si huntuje zdraví a zanedbává rodinu. Nyní přiznal, jak moc jej celá situace mrzí…“
To je naprosto odporné - tedy, chování Babišových agentů a celé jeho famílie. Jak je možné, že tohle na lidi působí?
„... využívá mediální podporu svých magazínů zaměřených převážně na ženské publikum... cílí především na voličky...“
Říkám si, paní Zemančíková, jestli ten článek vlastně není implicitním znevážením ženské inteligence. Kdyby ovšem zmíněné ženy byly trochu více jako Vy, Babišovi agenti by si patrně už neškrtli a chování celé jeho famílie by se logicky muselo stát zcela příkladným, neboť ten Babišův úspěch spočívá právě v tom, že se populisticky přizpůsobuje veřejné poptávce.