Pro jízdenky už nemusíte za Babišem. IDOS ale z někdejšího monopolu těží dodnes

Vojtěch Petrů

Prázdniny jsou časem letního cestování. Lidé, kteří vyhledávají spoje na nejoblíbenější internetové službě IDOS, přitom často vůbec netuší, že využívají servis, který patří Andreji Babišovi. Alternativy jsou už přitom dostupné.

Spojení si už nemusíte hledat u Babiše v IDOSu. Málokdo to ale ví. Foto Rolf-Dresden, WmC

Dostupnosti a kvalitě cestování veřejnou dopravou v České republice dlouhodobě výrazně napomáhá existence celostátní databáze všech vlakových, autobusových i MHD spojů všech dopravců po celé zemi. V jiných státech nebývá v takovéto komfortní podobě pravidlem.

Když si cestující vyhledává na některé z platforem spoje či kupuje jízdenky, netuší zpravidla, co se odehrává za kulisami užitečné služby: dlouholeté boje mezi miliardáři a korporacemi. Jednoznačným vítězem je přitom zatím český expremiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Většina z těch, kdo si potřebuje vyhledat na internetu vlakové či autobusové spojení, totiž zamíří okamžitě a intuitivně na web IDOS. Mnozí přitom ani netuší, že patří pod zpravodajský portál iDNES vydavatelství Mafra spadajícího do holdingu Agrofert, jehož vlastníkem po celou dobu Andrej Babiš fakticky je.

Služba IDOS má dnes na trhu vybudované dominantní postavení a v návštěvnosti vysoce převyšuje konkurenční služby jiných společností. Vyhledávání spojů a nákup jízdenek se přitom primárně zpravodajskému webu iDNES stará o více než třetinu návštěvnosti.

Například za celý letošní červen portál iDNES.cz navštívilo více než šest milionů reálných uživatelů. Službu jízdní řády IDOS patřící pod něj si našlo téměř dva a půl milionu uživatelů. Vysoká návštěvnost webové služby je pro Babišovu mediální společnost pochopitelně výhodná kvůli prodeji reklamy, propojení s dalšími službami a lákání uživatelů na obsah portálů Mafry.

Weby Mafry mají dlouhodobě na českém internetu silnou pozici, kterou si vybudovaly ještě předtím, nežli vydavatelství koupil Andrej Babiš. O přední pozice se dělí se společností Seznam, která provozuje kromě vyhledávače také zpravodajský web Seznam Zprávy a drží podíl v největším zpravodajském portálu Novinky.cz. Třetím silným aktérem je společnost Czech News Center, jejíž vlajkovou lodí je online verze nejčtenějšího deníku Blesk. Czech News Center patří českému oligarchovi Danielovi Křetínskému, jehož jmění z velké části vzniklo z provozování infrastruktur pro fosilní paliva.

Kořeny dominantního postavení Mafry ve službě vyhledávání cestovních spojů sahají takřka dvě dekády zpátky. Komplexní data o dostupných spojích veřejné dopravy dlouhodobě držela s výhradním postavením soukromá společnost Chaps na základě objednávky ministerstva dopravy z roku 1998.

Stát tak de facto privatizoval veřejný dopravní informační systém. Chaps v roce 2006 svůj algoritmizovaný vyhledávač spojů IDOS převedl nejprve pod web Atlas, později pod společnost Mafra — tu tehdy ještě drželi němečtí majitelé, Andrej Babiš vydavatelství koupil o sedm let později. Oběma webům po převedení systému vyhledávání jízdních řádů výrazně stoupla návštěvnost.

Právě další digitální giganti na českém internetu, kromě Seznamu podnikatele Iva Lukačoviče také americká společnost Google, proti monopolizaci a veřejné nepřístupnosti dat o spojích dlouhou dobu protestovali. IDOS, provozovaný Chapsem a spadající pod iDNES totiž byl jediným místem, kde šlo tak komplexní informace o linkách a spojích dohledat: Chaps data třetím osobám odmítal poskytovat, vyhledávač IDOS pro firmu znamenal generátor zisku.

Informace o svých spojích sice poskytovali jednotliví dopravci, jako státní České dráhy i soukromý Regiojet, ty do svých vyhledávačů však pochopitelně nezařazovali spoje konkurenčních společností. Právě Seznam usiloval o zpřístupnění dat, což však Chaps odmítal a ministerstvo dopravy se věcí nechtělo zabývat.

Následovaly několikaleté soudní tahanice, které v roce 2015 uzavřelo až definitivní rozhodnutí Ústavního soudu ve prospěch Seznamu. Dnes je tak systém veřejný a k Babišovu IDOSu existují alternativy, například právě od Seznamu či od Googlu.

Téma v roce 2017 opět ožilo v souvislosti s koupí Chapsu státními Českými drahami — mluvilo se v této souvislosti o případném střetu zájmů Babiše, jehož firmy ze spolupráce Mafry a Chapsu těžily, a jehož hnutí ANO současně v roce 2017 ve vládě Bohuslava Sobotky drželo post ministra dopravy, pod nějž České dráhy spadají. Letos v květnu pak Nejvyšší správní soud zrušil milionovou pokutu, kterou kdysi Chaps za zneužití svého dominantního postavení při odmítnutí poskytovat data Seznamu obdržel od antimonopolního úřadu.

Vyhledávač IDOS pod společností Mafra se však za léta výhradního postavení etabloval a z podobných služeb má zdaleka největší návštěvnost. Jen na poli aplikací se Seznamu IDOS už téměř daří dohánět. Většina Čechů si tak kromě informací, zábavy, uzenin, masa, pečiva, vajec, pohonných hmot, mobilních dat nebo třeba spodního prádla i pro jízdenky dále — až už vědomky či ne — chodí k Babišovi.