Babišův marketing rozehrál útokem na novináře nebezpečnou partii
David KotoraV sobotu 2. dubna 2022 byl na oficiálním facebookovém profilu bývalého premiéra, nynějšího poslance a předsedy hnutí ANO Andreje Babiše, zveřejněn příspěvek, který lze bez nadsázky označit jako veřejný útok na novináře.
Příspěvek na Facebooku Andreje Babiše s velkou pravděpodobností vznikl v dílně hnutí ANO a třeba na Twitteru ho na oficiálním účtu předsedy ANO neuvidíte. Ta „pravá“ cílovka je totiž jinde. Může se to zdát jako nevinná a legitimní hra na šachovnicovém poli politického marketingu, ale na celé řadě úrovní je to velmi špatný signál, kam oficiální komunikace bývalého premiéra dlouhodobě spěje.
První výrazné nebezpečí vidím v otevřeném útoku na novinářku Pavlu Holcovou a nejen ji, ale i na její redakci investigace.cz a de facto na další novináře z mezinárodní investigativní sítě Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) a International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), se kterými mimochodem naše globální protikorupční hnutí Transparency International dlouhodobě spolupracuje.
Nenávist vůči novinářům nesmí být v demokratickém a právním státě tolerována a už vůbec ne podporována ze strany zákonodárců. Zapomněl snad poslanec Babiš na nájemnou vraždu slovenského novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové?
Další nebezpečí vnímám v účelovém šíření dezinformací o subjektech z mediální či nevládní scény, které upozorňují na kauzy Andreje Babiše. Dezinformace jsou globální problém, v době pandemie a probíhající války na Ukrajině hrají velmi důležitou roli v propagandě. Sdílet je na oficiálním účtu člena Sněmovny je minimálně nezodpovědné.
Dalším bodem v postu je už tradičně zneužití George Sorose, americko-maďarského finančníka, který je roky označován za nepřítele snad všeho na světě a který má ve všem prsty. Je to už dost obehraný nesmysl a hlavně trestuhodný antisemitský narativ. Řada lidí na něj ale stále slyší a těžko se tomu brání.
O čem Andrej Babiš doopravdy sní?
Babišovým vzorem je maďarský premiér a autokrat Viktor Orbán, velký podporovatel ruského diktátora Vladimira Putina, na jehož blacklistu je právě i Soros. Mimochodem v Maďarsku během uplynulého víkendu ve volbách rozhodovali, zda opět zvítězí privatizace veřejného zájmu a korupce, nebo dostane šanci obnova právního státu. Výsledky jasně značí, že právní stát si bude muset ještě nějakou dobu posečkat.
Snahou ANO je tak nyní otestovat, jak budou reagovat různé voličské cílové skupiny. Převážně ty, které nemají žádného jimi voleného zástupce v současné Sněmovně. Bavíme se přibližně o 1 milionu hlasů.
Pokud se hnutí podaří získat na svou stranu výraznou část z této skupiny, plus si přičtete věrné voliče ANO, dostanete se na číslo kolem 2,5 milionu hlasů. Což je ideální startovní pozice do prezidentské kampaně.
ANO už loni upravilo kurz politického marketingu a snaží se nyní přetáhnout voliče SPD a dále zástup neúspěšných ve volbách do Sněmovny 2021, namátkou Přísaha, Trikolóra, KSČM, ČSSD atd.
Častěji také můžeme vidět šéfa hnutí ANO, jak šíří příspěvky na Parlamentních listech, aby tyto potenciální voliče přesvědčil. K tomu přidejte mediální dům MAFRA v Babišově holdingu Agrofert zahrnující 30 % médií v ČR a máte solidní kampaňovou mašinu.
Genialitou není, že máte neomezený rozpočet
Do marketingové hnutí ANO je často projektována jakási vize geniality, a to převážně díky hlavě jejich digitální komunikace Marku Prchalovi. Tuto myšlenku dlouhodobě nesdílím. Zaprvé, klíčových lidí s různými specializacemi v rámci ANO pracuje více. Zadruhé, politický marketing v Česku působí desetiletí dost omšele a spíše průměrně, není pak problém zazářit, když mimo jiné kopírujete postupy ze zahraničí, trochu o kampani strategicky přemýšlíte a politici vám do toho moc nemluví.
Výraznou výhodou ANO v českém politickém rybníce je, že své experty udrží roky a má tak jedinečnou in-house zkušenost. Nestřídají nutně marketery pro každou volební kampaň. Ale genialitu bych dal k ledu, když máte přístup k neomezené peněžence oligarchy a jemu ovládaným médiím.
O profesionalitě marketingu hnutí ANO se ale nedá mluvit. Už jen kvůli vytváření „nahnědlých“ příspěvků jako je právě ten z víkendu. Roky tato marketingová mašinérie podporuje lhaní zaměstnavatele s obrovským celospolečenským dopadem, a to nejen v otázce veřejných rozpočtů, ale i v rámci bezpečnosti Česka a zdraví lidí.
Nedořešený střet zájmů Andreje Babiše. Nedávná podpora Rosatomu v tendru na rozšíření jaderné elektrárny Dukovany. Nezvládnutí pandemie COVID-19. Tam všude museli přispěchat lidé z marketingu a komunikace hnutí ANO a hasit závažná pochybení, ohýbat realitu a přehazovat vinu na druhé.
Dodnes vlastně Babiš nevysvětlil celou řadu jeho kauz, včetně té, kvůli které teď útočí na novináře. A činí tak vypočítavě a záludně. Obrana proti dezinformacím je těžká a po jejich vypuštění snaha zmírnit následky ze strany poškozeného velmi náročná a zdlouhavá.