Proč bychom měli vědět, kdo vlastní média

Milan Eibl

Právo vědět, kdo reálně vlastní média, by mělo být ve vyspělé demokracii základním požadavkem. Nejde jen o to, že přes skryté vlastníky se mohou firmy vyhýbat placení řádných daní, ale zejména o reálnou hrozbu skrývání vlivových skupin.

Vědět, kdo je reálným vlástníkem každého média, zdaleka neřeší všechny problémy v jejich obsahu, ale je to základní požadavek, abychom vůbec mohli diskutovat o tom, jak mediální krajinu ku prospěchu demokracie regulovat. Repro DR

Skutečný majitel, vlastnická struktura, bílý kůň. Pojmy, které zaznívají v rámci debat o protikorupčních opatřeních v rozdělování veřejných peněz. V posledních týdnech se v ohnisku veřejného zájmu ocitly kvůli kauze Pandora Papers. Jedná se o již několikátý únik dat o zneužívání daňových rájů politickými a ekonomickými elitami.

V roce 2016 to byly Panama Papers. V roce 2015 Swissleaks a v roce 2014 LuxLeaks. Příkladů by bylo více. Z devadesátých let u nás si můžeme pamatovat kauzu Harvardských fondů.

×