Podivuhodný příběh legendy Marka Prchala
Ondřej FérNejlépe prodaným produktem, na kterém Marek Prchal doposud pracoval, je Marek Prchal — jsme jím uhranuti. Jeho legenda je ve skutečnosti jen naléhavou připomínkou, jak nekriticky přistupujeme ke komunikačním technologiím a informacím.
„Tak teď,“ napsal Marek Prchal na sociální síť Twitter. V řádu minut zveřejnila média informaci o odchodu mytického marketéra z výplatní listiny Andreje Babiše. Na první pohled konec příběhu. Po prohrané prezidentské volbě se idea maker loučí se svým dlouhodobým zaměstnavatelem.
Nenechte se však vysmát, ještě není konec — tento příběh skončí, až bude Marek Prchal chtít, aby skončil.
Hry u klávesnice
Jednu věc byste měli o Marku Prchalovi vědět. Skutečně nezná hranic. Nejde ale ani tak o hranice etiky nebo profesionality, nýbrž o hranice představivosti, hravosti a pozoruhodné empatie. Obrovský úspěch kampaní zorchestrovaných jím zejména v první půlce minulé dekády se zrodil z jeho — v českých podmínkách unikátního a do velké míry intuitivního — porozumění logice sociálních sítí.
Ještě dnes si nejchytřejší mozky lámou hlavy s analýzou fenomenálního úspěchu sociálních médií a klopotně popisují mechanismy, které „sockám“ umožnily stát se zásadním kanálem moci a vlivu.
Marek Prchal sociálním sítím porozuměl na jejich samém začátku fungování. Jako kdyby se hned dokázal vcítit do paralelních životů, které na nich uživatelé žijí. Pražský marketér tím, že spojil vlastní dravost s potenciálem Facebooku, změnil politický marketing, politiku jako takovou i celou českou společnost. Jen on sám se nezměnil.