„Vaření na plynu je cool!“ Američtí plynaři sází na influencery

Adam Rektor Polánek

Plynařská lobby v USA lije od loňska peníze do internetové reklamy. Součástí kampaní je i najímání hvězd Instagramu a dalších sociálních sítí. Jde tu o pokus ovlivnit budoucnost energetiky a zároveň o zvýraznění posledních píár trendů.

S plynovými sporáky či při demonstračním kuchtění na plynu se za úplatu vyfotily již desítky, možná i stovky influencerů. Foto AGA, Inst
S plynovými sporáky či při demonstračním kuchtění na plynu se za úplatu vyfotily již desítky, možná i stovky influencerů. Foto AGA, Inst

„Vaření na plynu je cool,“ hlásá na svém Instagramu mladá americká kuchařka a influencerka Amber Kelleyová. Není sama — podobných příspěvků chválících rychlost, efektivitu a přirozenost plynu v domácnosti v poslední době přibývá. Může za to lobby Americké plynárenské asociace (AGA), která hvězdám a populárním uživatelům sociálních sítí platí za propagaci plynu a jeho využití.

Unikátní výběr informací ze světa, které v češtině nenajdete nikde jinde. Podpořte Deník Referendum!
×

Již od začátku loňského roku lze na sociálních sítích najít desítky influencerů s někdy až statisíci sledujících, kterak pózují před plynovými sporáky nebo fotí jídla, které lze údajně „uvařit jen na plynu“. Podle pozorovatelů si tímto způsobem AGA kupuje vliv na Facebooku, TikToku, ale především právě na Instagramu, kde vytvořila trend #cookingwithgas (vaření na plynu).

Jen v minulém roce utratila americká plynová lobby přes 300 tisíc dolarů (asi 6,5 milionu korun) za internetovou kampaň Natural Gas Genius. Kampaň cílená na mileniály asociuje plyn s teplem a pohodlím domova.

Za nákladnou — a podle kritiků také neetickou a manipulační — reklamou plynových společností stojí obavy z důslednější klimatické politiky v USA. Na státní, a s nástupem Bidenova kabinetu i federální úrovni totiž sílí opatření omezující neobnovitelné zdroje energie, tedy i plyn.

„Prezidentova administrativa mluví o kompletní transformaci ekonomiky tak, aby byla ekologická. To by znamenalo konec plynu,“ přiznala na listopadové plynařské konferenci Sue Forresterová, jedna z hlavních mluvčích AGA. Placení influencerů je proto nástrojem, kterým chtějí plynařské společnosti ovlivnit veřejné mínění a v konečném důsledku i politiku.

Americká vědecká komunita soustavně upozorňuje na negativní dopady plynu nejen na životní prostředí, ale i na lidské zdraví. Plynové sporáky totiž každoročně vystaví desítky milionů Američanů nadměrné výši škodlivého znečištění, které může způsobit vážné dýchací a srdeční problémy.

Podle kritiků plynu se ale o úskalích fosilního paliva často neví. Marketing plynové lobby — například právě prostřednictvím Instagramu — je tak připodobňován i k marketingu tabáku z minulého století: spotřebitel je obeznámen s údajnými výhodami produktu, nikoli však s vědecky podloženými zdravotními riziky.

Na plynové sporáky spoléhá asi třetina všech amerických domácností. Ve větších městech jako Chicago či New York jde přitom o až tři čtvrtiny obyvatel.

Další informace: