Zakázat reklamu na fosilní paliva? S tabákovými výrobky jsme to už udělali
Radek KubalaV Evropě i po celém světě sílí tlak občanské společnosti na zákaz reklamy na spalování fosilních paliv. Nejednalo by se přitom o novou věc. Jako společnost jsme se například již dohodli na nepřijatelnosti propagace tabákových výrobků.
V historii lze vysledovat jen málo tak výrazných úspěchů občanské společnosti proti zdánlivě všemocné propagandě velkého byznysu, jako je zákaz reklamy na tabákové výrobky. Z původního symbolu svobody pěstovaného reklamní mašinérií tabákových společností se kouření stalo činností, na kterou se společnost kvůli škodlivosti na zdraví dívá úkosem.
Úspěchy tisíců lékařů, vědeckých kapacit a občanských aktivistů v boji proti tabákovému průmyslu nejlépe dokládá fakt, že ve většině civilizovaných zemí včetně České republiky je dnes reklama na tabákové výrobky zakázaná či striktně regulovaná a státy přijímají opatření, jak kouření omezovat ještě více. Propagovat dnes kouření je prostě považováno za nemorální.
Neustálý tlak
Zkrátka jsme se po dlouhé veřejné debatě dohodli, že jako společnost tento zlozvyk nechceme podporovat, miliardovým ziskům tabákových koncernů navzdory. Tento historický precedent lze účinně využít i při snahách o záchranu planety zmítající se v klimatické krizi. Zatímco reklamu na tabákové výrobky už dnes nikde nevidíme, propaganda fosilního průmyslu je všudypřítomná.
Reklamní kampaně na prodej velkých aut poháněných spalovacím motorem, na letecké společnosti propagující levné lety na krátké vzdálenosti či greenwashing největších fosilních korporací patří k věcem, se kterými se běžný člověk setká každý den. V televizi, rádiu, na internetu ale i ve veřejném prostoru. Přitom spalování fosilních paliv má na člověka mnohem větší dopad než vdechování tabákového kouře.
Světová zdravotnická organizace bere znečištěné ovzduší, kvůli kterému po celém světě ročně předčasně zemře sedm milionů lidí, za jeden z nejvíce zdraví ohrožujících faktorů současné doby.
Hlavně však je spalování fosilních paliv hlavní příčinou klimatické krize, kvůli níž hrozí celoplanetární rozvrat příznivého životního prostředí a všech ekosystémů. Prakticky neexistuje důvod, proč bychom se k propagandě fosilních korporací měli chovat jinak než k tabákovému průmyslu. Právě naopak, fosilní paliva představují pro společnost mnohem větší hrozbu než cigarety.
Zkreslování faktů
Ještě něco spojuje fosilní a tabákový průmysl. Obě tyto sféry vynaložily v historii stovky miliard na potlačení vědeckých poznatků o škodlivosti jejich podnikání. Provázanost mezi nimi je tak velká, že si od určité doby ropné a uhelné korporace začaly najímat bývalé lobbisty, zkorumpovatelné vědce a komunikační experty (čtěte mystifikátory), kteří dříve pracovali pro firmy prodávající cigarety.