Proč se Evropská unie nechá vláčet plynárenskou lobby?
Pascoe SabidoDosavadní plány Evropské komise na nahrazení ruských fosilních paliv jsou promarněnou příležitostí — namísto dostupných, ekologicky i sociálně vhodných alternativ se shání jiný fosilní plyn u jiných represivních režimů: v zájmu korporací.
Ruská invaze na Ukrajinu obnažila závislost Evropské unie na ruské ropě i plynu. Výnosy z dovozu ruských fosilních paliv přímo financují Putinovu válku — jen v březnu takto Rusko utržilo dvacet miliard eur; částku násobně přesahující pomoc Ukrajině.
Hledání odpovědí Evropská unie na neobhajitelnou situaci vycházelo na jedné straně z obav o zabezpečení dostatku energie, z obav z růstu cen a s tím související politické nestability v členských zemích, současně na straně druhé stála touha oslabit ruskou válečnou mašinérii. Celá koncepce ovšem vychází z urputné snahy zajistit dodávky fosilního plynu z jiných zdrojů, případně podpořit jiné alternativy v rámci fosilního průmyslu.
Jako by se vůbec nebralo v potaz, že v poslední zprávě Mezivládního panelu pro klimatické změny se jasně píše, že je třeba spotřebu fosilních paliv výrazně omezit. Vědci doslova říkají, že máme-li zabránit klimatické katastrofě, je třeba konat „teď, nebo nikdy“.
Jak se tedy stalo, že se Evropská unie stala závislou nejen na ruském plynu, ale na fosilním plynu jako takovém? Je to důsledek toho, že se fosilní lobby podařilo ovládnout rozhodování v Evropské unii. To se jasně ukázalo už v roce 2014, kdy Rusko obsadilo Krym, a pokračuje to podnes, kdy mocná plynárenská lobby formuluje evropskou odpověď na ukrajinskou krizi.
Kvůli komplotu plynárenských korporací, které ovládly rozhodování institucí Evropské unie, bude Brusel i nadále přikládat do ohně konfliktů — když ne na Ukrajině, tak v Jemenu a jinde. Nadále bude přispívat ke stupňování klimatického rozvratu. A nadále bude podrážet miliony lidí, kteří se potýkají s narůstající krizí způsobenou růstem životních nákladů.
Otázka priorit
Už po ruské anexi Krymu v roce 2014 Evropská unie rozhodla o snížení závislosti na ruském plynu. Ale místo toho, aby se vydala cestou navýšení kapacity větrných, vlnových, přílivových a solárních elektráren i zvyšování energetické účinnosti, což jsou opatření, která by zároveň řešila změny klimatu, energetickou chudobu a závislost na plynu, Evropská unie se zaměřila na získávání plynu z jiných, podobně pochybných zdrojů.
Politickou a finanční podporu získaly plynovody z Ázerbájdžánu, země hrubě porušující lidská práva a zaklesnuté v chronickém konfliktu se sousední Arménií. Peníze se lily také do terminálů na zkapalněný zemní plyn (LNG), které by mohly zásobovat dodávky ze Spojených států získávané frakováním.
Analýza●Čejková, Khazalová, Kotecký
Ruský plyn je slepicí snášející Křetínskému zlatá vejce. Válka mu ji může vzít
Chybná politika je přímým důsledkem příliš těsných vazeb mezi Evropskou komisí a plynárenskou lobby. Právě společnosti, které budují a provozují plynovody a terminály na zkapalněný plyn, jako je italský Snam, francouzský GRTgaz, belgický Fluxys, španělský Enagás a britská National Grid, byly zapojeny do tvorby unijní politiky prostřednictvím svého členství v Evropské síti provozovatelů plynárenských přepravních soustav (ENTSO-G), skupině vytvořené právními předpisy EU. (Členem je prostřednictvím slovenského Eustreamu, v němž má manažerskou kontrolu, i EPH českého oligarchy Daniela Křetínského — pozn. DR)
Rolí ENTSO-G je předpovídat budoucí spotřebu plynu a navrhovat tomu odpovídající infrastrukturní projekty — které pak členové skupiny vybudují. Střet zájmů snad ani nemůže být křiklavější.
Nikoho by nemělo překvapovat, že skupina budoucí poptávku po plynu soustavně nadhodnocuje; proto také Evropská unie v letech 2013 až 2020 vynaložila 4,5 miliardy eur na čtyřiačtyřicet nových projektů plynárenské infrastruktury, přičemž devadesát procent uvedených prostředků připadlo členům ENTSO-G.
Udržování závislosti
Navzdory narůstající klimatické krizi tak Evropská unie zůstala závislá na fosilním plynu, jehož uhlíková stopa může představovat stejnou zátěž, jako je tomu v případě uhlí. V důsledku poklesu domácí produkce a rostoucí kapacity pro dovoz zkapalněného plynu Rusko poptávku ochotně uspokojovalo — přepravou v tankerech i plynovody. V roce 2021 dosáhl import z Ruska čtyřiceti procent celkové spotřeby plynu v EU, což je téměř o polovinu více než v roce 2013.
Je to samozřejmě výsměch deklarovaným cílům klimatické politiky, ale nejen to. Poněvadž Evropská unie nesnížila svou závislost na plynu, stala se mnohem zranitelnější v závislosti na proměnách cen plynu na světových trzích, zejména na spotových cenách zkapalněného plynu, které na podzim 2021 způsobily prudký nárůst cen energií — a to ještě před ruskou invazí na Ukrajinu.
Rozhovor●Čejková, Rektor-Polánek
Jan Osička: Bez ruského plynu se nakonec obejdeme. Nahradí ho obnovitelné zdroje
Evropská unie se nyní znovu pokouší snížit svou závislost na ruském plynu: její březnové komuniké RePowerEU si klade za cíl snížit do konce roku 2022 poptávku o dvě třetiny a do roku 2027 zastavit veškerý dovoz ruských fosilních paliv včetně uhlí a ropy. Z navrhovaných řešení však lze vytušit rukopis plynárenské lobby.
V rámci programu RePowerEU, který má být plně rozpracován do poloviny května, se má hledat ropa a plyn ze zdrojů mimo Rusko. Mezi potenciální dodavatele se opět řadí i další represivní režimy jako — znovu — Ázerbájdžán a Katar, v němž zahynuly tisíce zahraničních dělníků na stavbách stadionů a infrastruktury v souvislosti s letošním pořadatelstvím mistrovství světa ve fotbale.
Dalším kandidátem by mohla být Saúdská Arábie. Režim v Rijádu popravil jednaosmdesát lidí jen pár dní předtím, než se tam britský premiér Boris Johnson vypravil vyzvat tamější vládu ke zvýšení těžby.
Snaha o takto pojatou diverzifikaci zdrojů jde ruku v ruce s masivním tlakem na vybudování nové plynárenské infrastruktury, a to jak ze strany průmyslu, tak ze strany Komise. Čeká nás půl tuctu nových terminálů na zkapalněný plyn v Německu a vzkříšení projektu MidCat, dříve opuštěného plánu budovat plynovod z Portugalska do Španělska a poté dál do Francie.
Přitom čerstvý výzkum prokazuje, že zvýšená podpora pro instalace solárních panelů na střechách a opatření zvyšující energetickou účinnost by mohla v příštích třech letech snížit dovoz ruského plynu o dvě třetiny. Přičemž zbytek spotřeby by bez problémů pokryla stávající infrastruktura.
Povrchní technologická řešení
Program RePowerEU také stanovuje ambiciózní cíle pro technologická řešení prosazovaná plynárenskou lobby — tedy například vodík a biometan, které jsou sice katastrofou pro klima, ale plynárenské korporace na nich bohatě vydělají. Ve zprávě se píše o dalších patnácti miliardách tun „zeleného“ vodíku z obnovitelné elektřiny do roku 2030, a to jak domácího, tak dováženého, což je více než dvojnásobek současných cílů Evropské unie.
Odkud se ale vezme elektřina z obnovitelných zdrojů na výrobu vodíku, když Evropská unie již nyní neplní své cíle v přechodu na obnovitelné zdroje? Dnes se 97 procent vodíku v Evropě vyrábí z fosilního plynu a korporace jako Shell, Equinor a další producenti plynu jsou přesvědčeni, že fosilní vodík pro ně zůstane výhodným byznysem natrvalo.