Prázdná gesta korporace Nestlé by nás neměla dojímat
Tereza VolmutováKorporace Nestlé by neměla sklízet uznání za to, že — navíc jen zčásti — odchází z Ruska. Důvod k oslavám přijde teprve tehdy, až odejde úplně odevšud.
Jedna z největších potravinářských korporací na světě, ve Švýcarsku sídlící Nestlé, oznámila, že částečně odchází z ruského trhu. Zastavuje zde prodej svých známých značek jako KitKat nebo Nesquik. Reagovala tím na kritiku ukrajinského prezidenta i projevy nespokojenosti svých ukrajinských zaměstnanců.
Podle svých webových stránek firma v Rusku bude pokračovat pouze v poskytování nejzákladnějších potravin, jako je kojenecká výživa. Korporace také tvrdí, že v zemi, která rozpoutala válečný konflikt, nebude — „v souladu se svými hodnotami“ — vytvářet žádný zisk; a pokud ano, věnuje ho humanitárním organizacím.
Hodnoty Nestlé
Pojďme se tedy podívat na to, co znamená slovní spojení „hodnoty Nestlé“. Cesta korporace k dominantnímu ekonomickému postavení je lemována otřesnými kauzami.
Firma, která vlastní více než dva tisíce značek a operuje ve 189 zemích světa je nechvalně známá pro drancování přírodních zdrojů vody (například v severní Americe), o kterou připravuje místní komunity i krajinu, aby ji pak zabalenou do plastových lahví prodávala na trhu. Korporace Nestlé se stala třetím největším producentem balené vody na světě.
Firma se také obrovským dílem podílí na produkci palmového oleje. S tím je spojená devastace krajiny a likvidace ohrožených druhů. Nechvalně proslulý je také skandál, kdy korporace Nestlé agresivními praktikami na africkém trhu propagovala svou výživu pro kojence jako lepší volbu nežli mateřské mléko. Významně se tím podepsala na zvyšování nemocnosti i úmrtnosti kojenců.
Firma je také dlouhodobě viněna z využívání dětské a otrocké práce při výrobě svých zejména čokoládových a kávových produktů. S tím souvisí, že v roce 2020 u vlajkové lodi své čokoládové produkce tyčinky KitKat opustila v oblasti pracovních práv relativně přísnou certifikaci Fairtrade a přešla k mnohem vágnější certifikaci Rainforest Alliance.
Je v pořádku, že korporace jako Nestlé jsou pod drobnohledem, a ve chvíli, kdy propukne válka, se po nich požaduje, aby svou ekonomickou mocí pomohly k jejímu ukončení. Když ale čteme oficiální vyjádření na stránkách Nestlé k situaci, nelze se ubránit pocitu, že si z nás její marketingoví experti dělají dobrý den.
Není tomu tak dávno, co ředitel korporace Nestlé označil za extrémistický požadavek pokládat přístup k vodě za základní lidské právo. Dnes za základní lidské právo Nestlé v rozporu s realitou označuje přístup ke své kojenecké výživě. Vědomí, že Nestlé v Rusku přestane prodávat KitKat a Nesquik, typy produktů, které přispívají k civilizačním chorobám, v člověku vyvolává ironickou otázku, jestli tím Rusku spíš neprospěje.
Válka na Ukrajině, ostatně jako každá jiná, vyvolává znepokojení, nejistotu a strach. Více než kdy jindy je ale právě v daném kontextu zapotřebí myslet na to, že jsou i jiné, méně viditelné zdroje utrpení.
Desítky let trvající drancování přírody po celém světě, ignorování potřeb místních komunit, zneužívání lidské práce a kumulace zisku přispívající ke zvyšování již tak velkých nerovností — to vše zabalené do prázdných, falešně zelených, líbivých marketingových sdělení pod logem korporace Nestlé je jistě jedním z takových zdrojů utrpení. Proto se nelze divit nikomu, koho prázdná gesta potravinářského giganta zase tak úplně nedojímají. Potlesk si schovejme až na chvíli, kdy Nestlé a další mu podobné korporace odejdou i z trhů, kde panuje mír.