Přelom v regulaci sexistické reklamy
Petra HavlíkováNejvyšší správní soud svým přelomovým rozhodnutím konstatuje, že lidskou důstojnost nelze podřídit zájmům zisku. Sexistická reklama z ČR nevymizí, je však zřejmé, že kompetentní instituce se v postoji k ní dokážou shodnout. A to není málo.
Minulý týden Nejvyšší správní soud zveřejnil zprávu o svém rozsudku, který se zabývá reklamou brněnské zastavárny s typickými znaky sexismu — firma vyrobila statisíce letáčků s téměř nahou ženou na jedné straně a zastavárenským zbožím na druhé straně a rozšířila je po celé Moravě. Ve správním řízení je za to čekala pokuta 50 tisíc korun. Že je reklama v rozporu se zákonem, nyní potvrzuje i soud.
Zdá se to skoro neuvěřitelné. V roce 2009 spustili NESEHNUTÍ kampaň nazvanou „Proti sexismu v ulicích“, která začala právě uvedenou brněnskou zastavárnou. Rozsudek NSS je tedy po dvanácti letech jedním ze symbolických zakončení naší snahy o kultivaci reklamy v České republice.
Když jsme roce 2009 u billboardu firmy pořádaly happening následovaný pochodem přes město, pojem sexismus neznal skoro nikdo. Naprostá většina lidí ho považovala za něco „proti sexu“, za fobii ze sexu či za sexuální urážky žen.
Vzpomínám si, jak jsme o tématu mluvili s reklamní agenturou, která jednu ze sexistických reklam vyprodukovala. Na třech několikahodinových setkáních jsme se bavili o různých aspektech sexistické reklamy a takřka na konci celé série setkání se objevil u jednoho ze zástupců firmy výraz prozření. Požádal o papír a začal si psát: sex ≠ sexismus. Trvalo tedy asi osm hodin společných diskuzí, než pochopil základní premisu celé naší práce.