Sexistické reklamy většině lidí vadí
Kristýna PešákováBritánie začala od letošního června omezovat sexistické reklamy ve veřejném prostoru. Dočkáme se i u nás podobně rozhodného kroku?
Ve Velké Británii vstoupila od června v platnost regulace sexistických reklam. Podle nových pravidel britského nezávislého orgánu pro regulaci reklamy The Advertising Standards Authority by reklamy v médiích již neměly obsahovat stereotypy týkající se žen a mužů, například muže zobrazeného s nohama nahoře a ženu, která je zodpovědná za úklid, muže neschopného vyměnit dítěti plenky či ženu jako tu, která neumí parkovat.
Ve Velké Británii tak zdá se začali brát vážně celou řadu negativních dopadů sexistických reklam na ty, kteří jsou mediálním obrazům vystaveni. Přestože málokdo bere reklamy vážně a přizná se, že by se některou nechal ovlivnit, tato sdělení na nás působí velmi silně. Jsme jim vystaveni podstatnou část našeho běžného dne z televize, rádia, sociálních sítí či v novinách a časopisech.
Reklamy nejen zjednodušeně odrážejí realitu, ale také ji spoluutvářejí. Sexistické reklamy tak přispívají ke společenské nerovnosti. Zobrazování žen jako matek, hospodyněk a sexuálních objektů omezuje potenciál žen. Vede k tomu, že si je pak hůře představujeme jako odbornice či političky. Kanadské psychologické výzkumy Lanis a Covell, 1995 a Mackay, Covell, 1997 ukázaly, že muži vystaveni reklamám prezentujícím ženy jako sexuální objekty jsou náchylnější ke stereotypizování genderových rolí.
Vyobrazení žen v tradičních rolích (žena v domácnosti) má také negativní dopad na postoje žen k politické participaci žen (Schwarz et al., 1987). Stereotypní reklamy omezují i potenciál mužů. Spojování žen s dětmi a domácností vede k tomu, že muži jsou v těchto rolích vnímáni jako méně kompetentní, a někdy jsou dokonce zesměšňováni.
Vznikající nová společnost je spravedlivá a bez útlaku. Společnost zítřka tak musí projít tímto očistným ohněm kulturní transformace, aby mohla být postavena na zcela jiném základu, na ozdravené a pevné emancipované mladé kultuře!
Diskusi na toto téma, vedle uvedeného např. o negativním dopadu na názory a kulturnost lidí, je v případě reklamy stěží možno vést. Natož rozvinout reklamní kampaň...
Problémem je samozřejmě skrytá a nepřiznaná reklama. Mnoho se hovoří o prudce stoupajícím množství škodlivých emisí z letecké dopravy. Jen namátkou reklamní počinky z posledních dní:
Článek s titulkem „Češi bohatnou a holdují exotice. V zimě lákají Zanzibar, Karibik i Perský záliv.“ (Podle CK)
Článek „Jsme v Thajsku, klíč je pod rohožkou.“ (Článek o zabezpečení domů)
Článek „10 nejšťastnějších zemí světa“ (S obrázky jejich krás a se sugestivní otázkou, zda tam nevyrazit aspoň na léto)
Akce obchodního řetězce „Vaše účtenka – do ráje letenka“ (loterie s výhrou luxusní cesty v ceně 100 tisíc Kč)
Rýsují se, zdá se, dvě možnosti. Buď budeme říkat s H. Johstem (a nejen jím) "Když slyším slovo kultura, vytahuji revolver", nebo jej vytáhneme na institucionalizovaného kouzelníka Cipollu.
A dnes, v této "svobodné" společnosti?... Jmenovitě sport je všudypřítomnou reklamou pohlcen a okupován ještě daleko více, prakticky neexistuje jeden jediný televizní přenos, který by nebyl zahájen reklamou, ukončen reklamou, a uvnitř prolezlý reklamou jako hnijící maso červy.
Jsou lidé, kteří v té dnešní podobě vrcholového sportu vlastně už žádný (ten původní) smysl nevidí (krom té funkce nosiče reklamy a funkce finanční).
Obsah se tedy ideově zdá naprosto v pořádku a bez jakékoliv sebemenší pochybnosti či stínu reakcionářství. Ba právě naopak, ty staré dekadentní buržoazní vzorce jsou zde nemilosrdně tepány, takže na nich nezůstává nit suchá! V tomto směru tedy žádné výhrady nemám.
Ale ten název... kokoti, nevíte někdo, co to slovo znamená? Není to sexistické?
Kokot znamená kohout a slova má několikerý přenesený smysl, spektrum je dost podobné jako například u francouzského "coq". Vesměs se jedná významy nesexistické, např. pokud bych Vás nazval kokotem, nebylo by v tom ani zbla sexismu. Jen by tu představoval určitou limitu genderový konzervatismus jazyka, symetrické označení "pipka, pipulenka, puta či pipina" by ve Vašem případě působilo velmi nezvykle.
Slovenští kolegové slovo "kokot" používali docela často a tehdy jsem měl dojem, že to slovo má úplně jiný význam než "kohout". Nikdy jsem se jich ale raději neptal.
Mám prostě nezvladatelný strach z lezení lidem do zadku! Přestože to dělají skoro všichni, já mám z toho nebezpečného hnědnutí společnosti strach. Představa, že bych jednou skončil jako ten druhý český lev, ze kterého už je vidět jen ten druhý ocas... Brrr!
Symbolem nové morálky je tedy nyní "neviditelný lev salónů", lev očištěný od všech kulturních nánosů sexismu.