Vadí nám sexismus? Začněme u sebe!

Andrea Cerqueirová

Sexismus ženy umenšuje na pouhá těla nebo nositelky hysterie. Abychom se dostali k rovnosti v politickém zastoupení, je třeba kultivovat a umenšovat i naše nutkání k předsudkům a stereotypům.

Sexistická reklama byla tématem nedávného semináře pořádaného Komisí žen KSČM. Veronika Šprincová a Markéta Motlová z Fóra 50 % tam upozornily na soutěž Sexistické prasátečko, kam mohou lidé zasílat nominace reklam, které jim připadají sexistické, každý rok jsou vyhlašováni „vítězové“.

Reklamy, které se do nominací dostávají, jsou vskutku výživné, většinou jsou na nich zobrazena ženská těla, doplněno je to slogany typu „Pila pasák — na to si musíte sáhnout“. Sexistická reklama se objevuje i v politických kampaních. Při minulých volbách do Senátu kandidovala za ANO v Praze 1 sexuoložka Laura Janáčková, která na plakátě — ve stylu Sexu ve městě — ležela v košilce. K postupu do druhého kola jí to ale nepomohlo…

Na plakátě havířovské TOP 09 zase u sloganu „vždy na pravém místě“ špulila zadnici mladá žena. Další komunální transparent nezávislých kandidátek nesl heslo „otevřená radnice, vyšpulené zadnice“. Z ptáčka u loga regionální ODS zase byla „vyrobena“ tanga… Sexistická reklama se objevila i v náboru nových studentů a studentek na jednu vysokou školu…

Sexismus je i to, když reklamám dominují mužská těla, někde to je navíc stereotypně pojato tak, že muži tam jsou jako ti schopní, ženy jako chudinky. Sexismus se projevuje i nevinněji — představitelky Fóra 50 % upozornily na to, že ačkoli chudoba se takřka z osmdesáti procent týká žen (říká se tomu feminizace chudoby), do nedávného televizního diskusního pořadu o chudobě byli pozváni jen muži.

Sexismus ani odkaz na Sex ve městě nepomohly Lauře Janáčkové do druhého kola. Repro DR 

Vše začíná stereotypy, které tisíckrát vyřkl snad každý z nás — „muži jsou líní“, „ženy jsou měkké“… „Říkám, že žen má být v politice padesát procent nikoli proto, že jsme lepší, každá je jiná, ale proto, že nás je ve společnosti padesát dva procent,“ uvedla předsedkyně Komise žen KSČM Soňa Marková.

Připomenuty byly i výroky lidí, kteří vystupují veřejně. Ty zase mohou být nominovány do soutěže Kyselá žába, jejímž opakem je Zlatá žába, kam jsou naopak zasílány typy na výroky, které pomohou k osvětě.

Sexuolog Radim Uzel třeba v souvislosti se znásilňováním pokáral ženy a dívky za to, že chodí večer po osamělých místech. Poslanec Vítězslav Jandák (ČSSD) zase uvedl, že ženy v politice nemá rád, protože tam vnášejí hysterii, která podle něj patří do života, ale ne do politiky…

„Vždy, když ve sněmovní rozpravě hloupě vystoupí politička, kolegové mi říkají: vidíš, proto jsou ženy v politice problém. A já reaguji: dvě hodiny tady poslouchám hloupé projevy mužů, a o těch neřeknete, že do politiky nepatří, pak vystoupí jedna žena a máte to jasné…,“ okomentovala to Marková.

Má pravdu. Stejně jako Veronika Šprincová s Markétou Motlovou, které na dotaz, co proti stereotypům a sexismu můžeme dělat, odpověděly, že důležité je, aby každý začal sám u sebe. Když si uvědomíme, jak paušalizujeme, jak zjednodušujeme a stereotypně soudíme, může nás to někam posunout…