Závislost na autech je jako droga. Aktivní pohyb po městě prospívá všem
Filip LachmannChůze a pohyb na kole je hodnotou nejen pro jednotlivce, ale i společnost. Vytlačíme-li auta z ulic, celé čtvrti i města se stanou lepším místem k životu. V Evropě to už dlouho vědí, u nás zatím stále přetrvává kult automobilismu.
Pozitiva pěšího pohybu si uvědomuje většina z nás. Přesto se v Praze vždy probudí vášně, když dojde na téma preference aktivního pohybu po městě. Zvlášť v historickém centru je pěší pohyb v kombinaci s městskou hromadnou dopravou nejpřirozenější, ale také časově nejúspornější. Podpora aktivního pohybu po městě je přitom spolu s podporou kvalitní a dostupné hromadné dopravy základem zdravého města a správného hospodaření s veřejnými prostředky.
Nejde jen o to, že za racionální dopravní politiku města bychom měli považovat takovou, která se zbaví posedlosti auty, soustředí se na kvalitu života a své priority nastaví tak, aby odpovídaly reálným potřebám všech obyvatel. Rozdíl mezi ideálem a pražskou realitou je však propastný, což je nejkřiklavěji vidět zejména v chřadnoucím historickém centru.
Z průzkumu Praha 1 očima občanů víme, že aktivně, tedy pěšky nebo na kole, se po Praze 1 pohybují denně tři čtvrtiny jejích obyvatel, městskou hromadnou dopravu využívá bezmála 60 procent obyvatel a auto jen něco málo přes pětinu. Přesto většině ploch veřejného prostranství dominují auta, která jsou zároveň hlavním producentem znečištění ovzduší ve městě.
Pokud ale na něco takového upozorňujete, neřku-li prosazujete právě politiku, která staví lidi před auta, dozvíte se, že jen z nějakých vnitřních pohnutek nenávidíte auta. Jenže tak to není. Každé auto, které nevjede do centra města, se počítá. Pokud budeme systematicky ubírat parkovacích míst v ulicích a snížíme tím celkový objem aut, která do nich zamíří, sledujeme dlouhodobé pozitivní cíle.
Spolu s dopravní obslužností je totiž důležitá také kvalita veřejného prostoru, jeho bezpečnost a přívětivost pro každého, včetně dětí a seniorů, kvalita vzduchu, který dýcháme, ale také dopady dopravní politiky na veřejné zdraví a rozpočty.
Nedostatek fyzické aktivity souvisí s podobou města
Ovlivňuje to, jak vypadá město, ve kterém žijeme, naši fyzickou kondicí? Má na naše každodenní návyky vliv, zda své povinnosti a drobné pochůzky dokážeme efektivně vyřídit jinak než autem? A naopak, má závislost na autu nějaké dopady na naše bezprostřední okolí?