Praha může vše vsadit na auta, nebo na budoucnost
Michal KalinaNová pražská koalice si bude muset vybrat, zda dostojí své odpovědnosti a podpoří udržitelnou a bezpečnou dopravu, nebo bude jako pražský primátor hájit auta proti všem — vlastním obyvatelům a návštěvníkům i městským a evropským závazkům.
Určitě už jste slyšeli výkřiky horlivých zastánců automobilové pseudosvobody a zavilých odpůrců cyklistiky a pěších ve městě: „V cyklopruhu jsem nikdy žádného cyklistu neviděl. Cyklopruhy omezují řidiče a zpomalují dopravu. Cyklisti můžou jezdit po silnici, nic extra nepotřebují. Proč zřizovat nový přechod, když mohou chodci podchodem?“ Přestože podobná tvrzení většinou nemají žádné relevantní podklady a oprávnění, přesto se jim dostává přemíra nezasloužené pozornosti.
Zářným příkladem je i staronový primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda, nechvalně známý svými výroky o neškodných emisích z automobilů nebo o nutnosti „vygumovat“ některé cyklopruhy.
Cyklopruhy se staly politickým tématem již před loňskými magistrátními volbami a jejich údajná neopodstatněnost zredukovala značnou část veřejné diskuze o bezpečné a udržitelné dopravě na spor o barevné pruhy na asfaltu. Kladivem na čarodějnice se stal především cyklopruh před Hlávkovým mostem.