Jak dlouho ještě budeme ochotni přinášet automobilovému božstvu lidské oběti?
Michal ŠindelářČeské soudy namísto chodců a cyklistů chrání řidiče. Musí se to změnit. A změn, máme-li se v organizaci městské dopravy „vrátit na Západ“, je samozřejmě třeba mnohem víc.
Řidička obřího SUV, ze kterého prý neviděla na devět metrů před sebe, v brněnské rezidenční uličce přejela a na místě zabila devatenáctiměsíční holčičku na odrážedle. Vjela do zákazu vjezdu, pěšky se jí pár set metrů jít nechtělo, vlastní dítě si ve svém obřím SUV vezla v autosedačce. Soud ji osvobodil.
Zfetovaný kurýr při odbočování vlevo ani nezpomalil, do boční uličky najížděl jak na závodním okruhu, a přitom čelně srazil a téměř zabil protijedoucího cyklistu. Od brněnského soudu odešel z podmínkou.
Osmaosmdesátiletý penzista přechází po přechodu. Mladá žena na skútru zastavuje, aby pánovi umožnila bezpečně přejít na druhou stranu. Zezadu do ní napálil osobní automobil, za jehož volantem seděl pětatřicetiletý muž, vedle něj o rok mladší žena, na zadních sedačkách dva chlapci ve věku jednoho a tří let. Řidič automobilu kromě paní na skútru srazil i penzistu, kterého namístě zabil.
Šestapadesátiletá žena si před nákupním centrem sedá na lavičku, je červnová sobota, krátce před polednem. Z přiléhající komunikace vyletí na chodník osobní auto, za volantem třicátník muž a vedle něj mladší žena. Automobil cestou narazí do stojícího autobusu a následně srazí a namístě zabije paní sedící na lavičce.
Všechny tyto události se staly během několika málo let v Brně. U všech řidič nebo řidička svým autem zabila či vážně zranila jiného člověka ve stáří od nedožitých dvou let až po nedožitých devadesáti let. Auto výtečně chrání, žádná z osob za volantem nebyla zraněna, ani lehce.
Lidem vně je ale auto velmi nebezpečné, až smrtelně. Všechny oběti uvedených událostí buď byly namístě zabity, nebo jen zázrakem přežily.
Nezdá se vám to poněkud nespravedlivé? Lidem v Brně to podle všeho nijak zvláště nespravedlivé nepřijde. Rozhodně to nikoho nezvedne ze židle. Všichni se tak nějak smiřují s tím, že brněnské ulice jsou prostě nebezpečné, vyhrazené pro auta.
A díky soudu nyní vědí, že i když obřím SUV, ze kterého nevidíte na devět metrů, vjedete do zákazu vjezdu a přejedete a zabijete tam malé, drobné, úplně bezbranné dítě, tak za to potrestání nebudete. Vztek? Jestli problublává, tak někde skrytě.
Je s tím vůbec možné něco dělat? Podle obyvatel Brna nejspíš ne. Ticho po pěšině. Ve volbách poslušně odevzdají hlasy ODS a ANO, které disponují dopravně normalizační vizí, v jejímž jádru je především bránit zuby nehty další automobilizaci Brna.
Také v Nizozemsku v 70. letech automobily zabíjely děti. Na odpor se lidé postavili až po článku novináře, kterému jedno dítě automobilem řidič zabil a druhé dítě mu někdo automobilem zranil. Vzniklo hnutí Stop de Kindermoord — není třeba překladače, aby člověk vytušil, že lidé začali hromadně křičet zastavte mordování dětí.
Vzedme se stejný odpor vůči zbytečnému zabíjení pěších, dětí, penzistů v českých městech? Zatím tomu nic nenasvědčuje, zdá se, že lidé se smířili s nutností přinášet automobilovému božstvu živé oběti.
Projekt Město/Fórum pro snesitelnější každodennost je výsledkem spolupráce kolektivu 4AM, z. s. a Centra pro média, ekologii a demokracii, z. s. (CMED). Finančně je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštenjska a Norska.
Vítá vás rubrika Město. V unikátní spolupráci s 4AM, Fórem pro architekturu a média usilujeme o snesitelnější každodennost života ve městech.
www.forum4am.czAle jak něco měnit? Takhle je to tradiční, správné, konzervativní, české a za to jsme skandovali tehdá v listopadu. A co chtějí tihle cyklisti, vegetariáni, homosexuálové a hlavně neobolševici? Něco nám zakazovat, sami si ani na auto neumí vydělat.
Změna? To nejde. Je to jasný? TO NEJDE
Pojmenoval jste správně viníka problému - české soudnictví. To není o tom, kdo zrovna řídí Brno či jiné město, není to problém komunální politiky. Je to o nastavení zákonů a vymahatelnosti práva. Což je u nás zoufalé trvale. Opět za jakékoliv vlády.
Samozřejmě, že je to také problém toho, kdo řídí město. V Praze 8 byl - a asi ještě je -- přechod Na Písečné. Pokud si dobře vzpomínám, čtyři smrtelné nehody ve dvou letech, když jsem tam bydlel. Přechází se tam ze sídliště přes velmi frekventovanou silnici do školky a do školy. A ani Praha 8, ani město nebyly schopni prosadit nadchod, protože by údajně omezoval plynulost přetíženého provozu. O tom, že tam nestál v nejdůležitějších hodinách policista, ani nemluvě.
Soud nikomu život nevrátí a v tomto případě přísný rozsudek ani nemá odstrašující efekt, nejde o úmyslný čin, ale o nehodu (tím neříkám, že ta dáma, co rychle vjela do pěší zóny, neměla mít na rok zabavené to SUV a zákaz řízení - za to vjetí, kdyby nezpůsobila žádnou nehodu, natož smrťák). Zatímco rozumné řešení kritických uzlů drah automobilů, veřejné dopravy, chodců a cyklistů ty životy zachraňuje.
Ke kritizování nám slouží fotbalisti a politici. Podnikatelům, či firmám to jen tak dělat nemůžeme, mařilo by to jejich reklamu. No, a soudci, ti jsou na tom podobně, musejí být přece nezávislí. Takže ticho. Pssst! Že má celý soudcovský stav sociálně k některým vrstvám blíž, a k jiným dál, viděl jste to někdo napsané?
Že jsou konformní, v jiném systému poplatní minulým precedentům jak v Americe?
Fotbalový zápas může skončit všelijak, politický boj taktéž, na oboje se proto dá tipovat. To proces s policistou, ať udělal cokoli, nepodmíněným trestem skončit nemůže. Nebo o něčem podobném víte? Nejinak je tomu s automobilisty. Tuší někdo, jak dopadl ten závodník z Krkonoš, jenž zabil generála v autě, jak dopadne onen, co zabil podnikatele u skalního města?
Námět na film: Dokonalá vražda? Jedině autem.