Evropská města stále více regulují elektrokoloběžky, reagují na tlak zdola
Ivana MíškováNevhodné parkování či nebezpečná jízda mobilizují občany proti komerčně sdíleným vozítkám po celém kontinentu. Radnice jsou tak nuceny reagovat. Aktuálně řeší situaci v Aténách. Zákaz by mohla výhledově zavést i Praha.
Zásluhou tlaku místních obyvatel přistupuje stále více evropských měst k omezování sdílených elektrokoloběžek ve veřejném prostoru. Zkušenost totiž ukázala, že daná služba působí ve městech řadu problémů. Lidé na elektrokoloběžkách mají i přes zákazy sklon jezdit po chodnících, porušují maximální povolenou rychlost či parkují koloběžky na nevhodných místech, kde pak překáží. Nezřídka dochází také ke srážkám s chodci a dalším nehodám.
Aktuálně problém řeší v Aténách, kde debatu rozvířili místní obyvatelé na sociálních sítích. Podle listu Efsyn se nyní v ulicích Atén nachází pět až šest tisíc elektrokoloběžek. Ty jsou vlastněny sedmi soukromými společnostmi, které zde působí bez povolení města a neplatí za využívání veřejného prostoru.
Starosta Haris Doukas médiím sdělil, že vedení města je se společnostmi v kontaktu a plánuje vymezení konkrétních parkovacích zón i zákaz koloběžek ve vybraných ulicích. „Nejsme proti mikromobilitě, ale vidíte, co se děje — koloběžky jsou ponechávány na rampách, chodnících, ostrůvcích pro osoby se zdravotním postižením. Je to naprostý chaos. Situace se musí změnit,“ uvedl.