Nejpříjemnější města pro život začala řešit parkování už dávno
Jasna FlamikováChystaná regulace parkování v částech Brna budí vášně. Je však načase si říct, zda chceme žít ve městech, kde si chodci připadají jako vetřelci, nebo se přiklonit k trendům známým ze západních měst, která chrání svůj veřejný prostor.
Tomáš Koláčný, pirátský radní města Brna, se v předvolebních novinách Pirátů vymezil proti systému rezidentního parkování, který se v Brně chystá. V článku nepopírá potřebu parkování regulovat, ale tvrdí, že: „Město Brno zavádí velmi tvrdou regulaci, v rámci které má rezident právo při zakoupení rezidentního parkovacího oprávnění (za 300—900 korun na rok) parkovat pouze v oblasti 1,5 km kolem svého bydliště a ve všech ostatních částech města je při parkování povinen uhradit poplatek přes parkovací automat (10—60 Kč za hodinu dle lokality) jako každý jiný návštěvník města.“
Přemýšlím, zda Tomáš Koláčný ani po několikerém vysvětlování nepochopil, jak má celý systém fungovat, nebo zcela záměrně a populisticky lidem před volbami lže. Vysvětlovat a přesvědčovat je totiž vždy těžší než si kopnout. Co už, volby se blíží a určitě to není první laciný výstřel tohoto druhu. Skutečnost je ale taková, že zvolený systém rezidentního parkování funguje jinak. I nadále budou mít lidé možnost na většině území města Brna parkovat bez regulace a bez placení.
Hlavním cílem rezidentního parkování je zvýhodnit při parkování místní obyvatele. A to především v oblastech, kde se lidé potýkají velkými problémy s parkováním. Tam, kde je parkovacích míst dostatek, není samozřejmě regulace potřeba. Málokdo se dovede vžít do většiny obyvatel městské části Brna-střed, kteří každý den po návratu z práce zoufale krouží po ulicích s očima na šťopkách a dlouhé desítky minut hledají v okolí svého domova parkovací místo. Zbytečně projetý benzín, spousta ztraceného času a znečištěné ovzduší. Většina z nich to zažívá každý den.
Do rezidentního systému se v tuto chvíli přihlásily městské části Brno-střed, Žabovřesky, Královo Pole, Černovice, Starý Lískovec, Nový Lískovec, Komín. Ale zatímco Brno-střed bude regulovat většinu svého území od pondělí do pátku, většina z ostatních přihlášených městských částí zavede systém rezidentního parkování pouze v noci. Některá městská část bude zase regulovat parkování jen na několika vybraných ulicích, kde je míst opravdu velký nedostatek a místní se potýkají každý den se zásadními problémy. Zkrátka systém se bude přizpůsobovat potřebám obyvatel a bude možné ho různě modelovat.
Přesně tak na mě působí to vysvětlení na webu Brna
https://www.brno.cz/brno-aktualne/co-se-deje-v-brne/a/rezidentni-parkovani-caste-dotazy/
Tvrdí se tam, že rezident může využít své oprávnění v "kytičce" okolo svého bydliště a jinde parkuje jako návštěvník. Na té mapce sice není měřítko, ale ta "kytička" tam vypadá jako že má průměr zhruba poloviční, než Brno-střed. V Brně už jsem bohužel roky nebyl, ale podle Google Maps to vypadá, že Brno-střed má tak 3 km v průměru. Tak kde je to špatně?