Protesty 30 pro Prahu. Bezpečný pohyb je v zájmu nás všech

Jan Vojtíšek

Hysterická reakce malé části české veřejnosti na protesty za nižší povolenou rychlost aut ve městě nemůže zastřít jejich skutečný význam. Tím je snaha zabránit zbytečným obětem, zraněním a celkově zlepšit život a pohyb ve městě.

Jako by nestačilo, že policie má u nás rozhodující slovo při úpravách organizace silnic a obecně veřejného prostoru a ve jménu bájné „plynulosti“ dopravy zabraňuje instalaci bezpečnostních prvků. Foto FB Poslední generace

Debata kolem snížení maximální povolené rychlosti na městských silnicích se v poslední době značně vyhrotila. Server Novinky.cz se dlouhodobě snaží nejen ve svých komentářích, ale i ve svém „zpravodajství“ vykreslovat pochody za snížení rychlosti jako společensky nebezpečné a jejich účastníky označuje za extremisty.

Protestující jsou ve veřejném prostoru často nazýváni také „teroristy“ a obyvatelé města jsou prý jejich „rukojmí“, přitom podle nedávného průzkumu pětina takzvaných „rukojmích“ protesty ani jakkoli nezaznamenala. Nemálo českých novinářů vypočítává ekonomické škody, které protesty údajně způsobují, a zabývá se konspiračními teoriemi o jejich financování

Političtí populisté v čele se senátorem Hrabou připravují zákon na „zamezení aktivistickému běsnění“, jehož detaily sice Hraba neodhalil, ale není pochyb, že z podobné rétoriky může jen stěží vzniknout kvalitní legislativa. Reakce politiků a médií na protesty je ve výrazném kontrastu s jejich skutečným vlivem na dopravu.

Nejedná se o žádné blokády, jak tvrdí například primátor hlavního města. Jde o průvody, které se pohybují rychlostí typickou pro dopravu ve špičce a v drtivé většině případů zabírají pouze část jízdních pruhů. Jejich vliv na dopravu je ve skutečnosti minimální.

Magistrát při řešení situace selhává

×