Hlavně to zdraví. Nižší povolená rychlost ve městech pomůže chránit naše životy

Anna Kšírová

Snížení maximální rychlosti aut ve městech na třicet kilometrů v hodině je rozumné z řady důvodů. Klesne počet dopravních nehod, v klidnějším městském prostoru se budeme cítit na kole i pěšky lépe a zlepší se i zdraví nás a našich blízkých.

„Šlapu na kole po hlavní a mám tím pádem přednost, ale raději kontroluju, jestli se mnou řidiči na vedlejších silnicích počítají. Do nemocnice se chci vrátit zase až zítra — jako doktorka, nikoli pacientka.“ Foto Miguel Discart, Flickr

„Tak ti přeju všechno nejlepší, hlavně to zdravíčko aby bylo, to je to nejdůležitější,“ třásla mi k narozeninám rukou babička, která o tom po dvou prodělaných nádorech musí něco vědět. Kolikrát někdo přál vám „hlavně to zdraví“? Ačkoli zdraví považujeme za „to nejdůležitější“, jeho ochranou se nicméně mnohdy neřídíme, což se ukazuje i v případě mnoha každodenních činností, jejichž dopad je či může být na naše zdraví zásadní.

Mám před očima obraz z nedávné doby: muž leží na operačním stole. Má zlomený klíček a čeká, až ho uspím. Chirurg pak rozřízne kůži, vypreparuje měkké tkáně, dostane se ke kosti a s pomocí drátů a dlahy ji sešroubuje k sobě. Lepím mu na hrudník elektrody a ptám se, jak se mu to stalo. „Ale, jel jsem na kole po hlavní a srazil mě řidič, co vyjížděl z vedlejší silnice.“ Nejste první, napadne mě.

Cestou domů si na něj vzpomenu. Šlapu na kole po hlavní a mám tím pádem přednost, ale raději kontroluju, jestli se mnou řidiči na vedlejších silnicích počítají. Do nemocnice se chci vrátit zase až zítra — jako doktorka, nikoli pacientka.

Jednoduché: nižší rychlost, méně smrtelných nehod

Snížení rizika úrazů — od těch méně rizikových, jako zlomená klíční kost, po ty nejzávažnější včetně smrtelných — je jedním z klíčových argumentů, proč ve městech snížit maximální rychlost jízdy z padesáti na třicet kilometrů v hodině. Právě na třicítce se totiž láme křivka rizika úmrtí chodce při střetu s automobilem a stoupá vzhůru. S rostoucí rychlostí prudce roste i pravděpodobnost, že chodec při nehodě zemře.

×