Koronavirus nahrává městské cyklodopravě: od Bogoty po Plzeň
Dominika LenthárováText je upravenou verzí článku, který na svém blogu vydala inciativa Plzeň na kole. Shrnuje opatření přijímaná na podporu cyklistické dopravy po světě, konfrontuje je se situací u nás, a podrobněji se zabývá plzeňským příkladem.
Většina velkých měst, kde je potenciál k rozvoji cyklistické dopravy, se během opatření proti covid-19 snažila své cyklisty podpořit. Vyznačila další cyklostezky (Paříž, Milán nebo Bogota), věnovala miliardy na nové „cyklodálnice“ (Londýn), uzavírala ulice pro motorovou dopravu a budovala pěší a cyklistické zóny (Vídeň).
A to nejen jako dočasná opatření, protože jízda na kole není zdaleka jen dobrým způsobem, jak se při cestování vyhnout infekci. Ale zejména proto, že je z pohledu města budování cyklo infrastruktury finančně dostupné — zejména v porovnání s velkými dopravními stavbami.
Z pohledu využití komunikací je prostorově nenáročná a z pohledu dopravy zvyšuje plynulost provozu — příčinou kolony osobních vozidel zpravidla nebývá cyklista v jejím čele, ale nedostatečná kapacita křižovatky pro motorová vozidla. Nemluvě o tom, že prokazatelně pozitivně působí na zdraví obyvatel, snižuje znečištění ovzduší emisemi z dopravy a nepůsobí téměř žádný hluk, prach, ani smrtelné nehody, a to zejména chodců.
Vzorem jednoduchosti se stalo dánské ministerstvo dopravy, které vyhlásilo výzvu: „Pokud můžete, přesouvejte se po městě na kole nebo pěšky, pomůžete ostatním i sobě.“ Doslova ze dne na den následovala další města, která se rozhodla krizi uchopit jako příležitost.
V Berlíně — metropoli proslulého německého Autolandu — tamější radnice přes noc přemalovala pruhy a vytvořila na klíčových tazích městem bezpečné provizorní cyklostezky pro lidi, kteří nechtěli jet MHD nebo autem. Na velkých panelech vysílala jasný vzkaz: Jet do práce na kole chrání před infekcí.
Newyorský starosta náhle schválil léta odkládanou legalizaci elektrických koloběžek a elektrických cargo kol, která používají zejména kurýři rozvážející po městě zásilky a objednaná jídla. New York paralyzovaný karanténou díky tomu mohl dál fungovat, lidé si objednávali z jinak uzavřených restaurací.
A z kurýrů, nad kterými doposud visela pokuta pět set dolarů a zabavení — velmi často — jejich nejcennějšího majetku, tedy elektrického cargo kola, se najednou stali hrdinové v první linii. New York také na pár dní zavřel některé ulice pro auta, aby se pěší a cyklisté mohli pohybovat bezpečněji.
Kolumbijská Bogota během pár dní otevřela 117 kilometrů nových provizorních cyklostezek, vyšší desítky kilometrů pak i Mexico City. Přidala se kanadská města Calgary a Winnipeg, kde cyklodoprava nemá velkou tradici. Cyklostezky fungovaly jako přerozdělení prostoru — místo pruhů pro auta se otevřely pruhy lidem — chodcům a cyklistům.