Jak by budoucí vláda měla podpořit rozvoj cyklistiky a elektrodopravy?

Jaroslav Martinek

Vláda, která vzejde z jednání po říjnových volbách, převezme od té stávající také agendu týkající se rozvoje cyklistiky a elektromobility. Bylo by dobré, kdyby ji neodsunula na periferii a navázala na to, co už se v této oblasti vykonalo.

Má-li se omezovat provoz automobilů se spalovacím pohonem, mám si koupit elekroauto, i když se mi to finančně nevyplatí? Nemám spíš upřednostnit sdílení nebo prostě přesedlat na kolo a chodit pěšky? Foto Markus Distelrath, pixabay.com

Práce nové vlády by v prvé řadě měla navázat na vládní Koncepci městské a aktivní mobility pro období 2021—2030, která byla přijata v lednu letošního roku. Ta mimo jiné počítá s výraznou podporou výstavby cyklostezek, což bude znamenat méně stresu na přeplněných silnicích, které už dnes v mnoha místech kapacitně nestačí. Užitek zkrátka budou mít nejen cyklisté, ale i řidiči.

U slovního spojení „cyklisté a řidiči“ bych se přitom rád zastavil. Rozlišovat lidi na cyklisty a řidiče není totiž dobré. Sám život prostě takto nefunguje. Jsme lidé, které využívají různé dopravní prostředky a pro ty, kteří chtějí jezdit bezpečně na kole, je jednoduše potřeba vytvořit podmínky. Lidé, co potřebují jezdit autem zase budou klidnější, že na svých cestách potkají méně jízdních kol.

Vláda se bude jistě moct spolehnout na velkou podporu ze strany měst a krajů. Byla již zřízena pracovní skupina krajských koordinátorů, ministerstev a spolku Partnerství pro městskou mobilitu, která pracuje pod hlavičkou Cyklovize 2030. Jejím cílem je vybudování ucelené a bezpečné sítě cyklostezek a dálkových cyklotras napříč republikou, která v jednotlivých regionech, krajích a celé České republice urychlí rozvoj cyklodopravy a podpoří cykloturistiku.

×