Cyklisté opět na ráně. Poslanecký návrh ohrožuje bezpečnost na silnicích
Martin ŠotolaCyklistická doprava má řadu pozitiv, ale jejímu rozvoji brání podmínky přizpůsobené autodopravě. Na nedávno přijaté pravidlo 1,5 metru, jež zvýšilo bezpečnost na silnicích, nyní svými pozměňovacími návrhy útočí poslankyně za ANO.
Když 1. 1. 2022 vstoupila v platnost novela silničního zákona jasně definující povinný odstup při předjíždění cyklistů, dalo se hovořit o malém zázraku. Debaty, které přijetí zákona provázely, totiž velmi jasně ukázaly, že bychom stěží našli oblast dopravy, na kterou se nahlíží s takovými předsudky a iracionalitou jako na cyklistiku.
Zákon přitom nepřinesl nic převratného. Jeho obdobu již dříve přijaly desítky států a povinnost neohrozit předjížděného již v zákoně zakotvena byla. Nicméně nové upřesnění dalo řidičům, kteří mají s odhadem bezpečného odstupu problém, velmi důležité a jasné vodítko. Celá debata navíc měla pozitivní vedlejší dopad — rozšířilo se povědomí, že těsné předjíždění je velice nebezpečné.
Právě bezpečnost je přitom na českých silnicích klíčová. Agresivní nebo nepřiměřená jízda je příčinou mnoha závažných nehod a lidé na kolech jsou jedněmi z nejzranitelnějších účastníků provozu. S riskantním předjížděním a nedodržením bezpečné vzdálenosti může podle analýzy AutoMatu souviset 15—25 procent nehod, často vážných nebo smrtelných. Prevence v této oblasti by tak měla být v zájmu všech.
Pocit nebezpečí při jízdě na kole v provozu pak podle výzkumu Medianu pro Technickou správu komunikací z roku 2021 odrazuje v Praze od této formy aktivní dopravy až 70 procent potenciálních cyklistů a jako největší problém ho vnímá i 58 procent pravidelných cyklistů.