Méně aut i cyklistů v Praze? Možná ne. Data je třeba číst v kontextu
Michal KalinaPodle statistik se zdá, že loni v ulicích Prahy jezdilo méně aut i cyklistů. Není ale možné dát na první dojem. Na čísla má totiž vliv řada faktorů, jako jsou například uzavírky páteřních tras a také přesnost přístrojů.
Čísla, jak to tak bývá, působí efektně, důležitější je však celkový kontext. Počet cyklistů podle automatických sčítačů (na 30 místech v Praze) za rok 2022 poklesl o tři procenta. Sám o sobě to není nijak dramatický rozdíl a když se podíváme na údaje u jednotlivých lokalit, je zřejmé, že se jedná i o místa, která procházela dlouhodobější rekonstrukcí.
To je i případ páteřní cyklotrasy A2 na stezce Podolského nábřeží (−16 %), rekonstruované od října 2022. Další dlouhodobější uzavírky se týkaly podjezdu Hlávkova mostu (sčítač na nedalekém chodníku −54 %) či stezky na A2 U Českých loděnic (−26 %). Cyklotrasu A1 v Podbabě (−23 %) zase podle všeho ovlivnila uzavírka u Stromovky trvající téměř celý loňský rok.
Pozor na nepřesné výsledky
Menší zájem o jízdní kola tak podle všeho jednoduše nenastal. Navíc, jak AutoMat v minulosti upozorňoval, data ze sčítačů mohou ovlivňovat nepřesnosti. Minimálně do roku 2020, kdy Praha změnila technologie a dodavatele, sčítání cyklistů ovlivňovaly výpadky přístrojů i falešné detekce, které způsobovaly, že se u části zařízení objevovaly nesmyslně vysoké výsledky.
Nelze vyloučit, že k takovým chybám dochází i nyní. Obzvláště vysoký nárůst uvádí loňské statistiky například v ulici Dukelských hrdinů (+179 %). Na data se ještě v AutoMatu chceme podrobněji podívat, nicméně minimálně z výše uvedených důvodů je třeba brát počty cyklistů v loňském roce s rezervou. Kromě častějších kontrol a zpřesnění sčítačů by také pomohlo jejich rozšíření o sčítání průjezdů kol kamerami na běžných uličních profilech. S postupným rozvojem další cykloinfrastruktury totiž roste i pravděpodobnost počtu tras, které sčítače zcela míjejí.
Lidé se vracejí do MHD
Jako pozoruhodnější lze proto hodnotit spíše pokles intenzity automobilové dopravy v loňském roce. Na tomto místě je třeba upozornit, že sčítání počtu automobilů probíhá dle TSK v hlavním městě každoročně na zhruba 950 úsecích komunikací. Údaje jsou díky tomu relevantnější, i když ani zde jistě není možné vyloučit chyby.
Měření průjezdů aut probíhá po obvodu vnitřní části města (oblast vymezená Petřínem, Letnou, Negrelliho viaduktem spolu s Riegrovými sady a Vyšehradem, přičemž se nezapočítávají tunely v rámci Městského okruhu), kde podle dat za rok 2022 počet meziročně poklesl o 0,6 %. Na hranicích Prahy, na tzv. vnějším kordonu, se provoz aut snížil dokonce o 2,2 %.
A to je i s přihlédnutím k možným nepřesnostem potěšující zpráva. Stejně jako to, že přibylo cestujících v MHD, kam se lidé po pandemii koronaviru nejspíše vracejí. Vloni se tak většina prostředků v rámci Pražské integrované dopravy dostala na úroveň roku 2019 s výjimkou vlaků, kde ale oproti přepočtu na vzdálenosti i tak stoupl počet cestujících za rok na 49042000.