Lithium v srdci Evropy. Těžba na Cínovci sama o sobě smysl rozhodně nedává
Nina DjukanovićEvropská unie stojí před výzvou zelené transformace a diverzifikace zdrojů surovin. Těžba lithia na Cínovci ale odhaluje, že klimatické politiky zaměřené pouze na technologická řešení, jako je například elektromobilita, jsou nedostačující.
Portugalskem začátkem listopadu otřásl skandál, když premiér Antonio Costa náhle odstoupil kvůli vyšetřování korupce spojené s výstavbou lithiového dolu Barroso na severu země a vodíkového projektu a mega datového centra ve městě Sines. Tamní environmentální skupiny, které roky bojují proti výstavbě lithiového dolu, nyní volají po zastavení a přezkoumání všech lithiových projektů v zemi.
Barroso v Portugalsku se mělo stát prvním velkým lithiovým dolem Evropy. Portugalsko by zaujalo lithiové prvenství poté, co se loni v lednu podařilo aktivistům v Srbsku po měsících protestů přimět vládu ke zrušení projektu vedeného těžařským gigantem Rio Tinto. Místo toho představuje Barroso stejně jako projekt Jadar v Srbsku další problematickou těžbu kritických surovin v Evropě.
Kromě Srbska a Portugalska existují lithiové projekty také v Rakousku, Německu, Finsku, Španělsku — a v České republice. Stejně jako jinde v Evropě, plánovaná těžba lithia na Cínovci v Krušných horách budí stále více emocí. „Ústecký kraj i ČR se díky tomu stane lithiovou velmocí Evropy,“ řekl premiér Petr Fiala (ODS) při své návštěvě Ústeckého kraje v září tohoto roku.
Zatímco společnost GEOMET, která lithiový projekt na Cínovci vede, slibuje pracovní příležitosti a ekonomický rozvoj pro Ústecký kraj, místní obyvatelé se obávají dopadu na životní prostředí a jsou nespokojeni kvůli netransparentnímu jednání společnosti. GEOMET je z 51 % vlastněn Skupinou ČEZ skrze její dceřinou společnost Severočeské doly a ze 49 % australskou společností European Metals Holding (EMS).
Lithium je klíčovým prvkem pro elektrifikaci automobilové dopravy a tedy pro plánovanou zelenou transformaci. Ruská agrese na Ukrajině navíc odhalila hloubku surovinové závislosti Evropské unie, což zdůraznilo potřebu domácí těžby. Důkazem toho je i právě projednávaný Evropský akt o kritických surovinách, který má za cíl posilovat domácí dodavatelské řetězce. Ovšem těžební průmysl doprovází kontroverze všude po světě. Evropa ani Česká republika z toho nejsou výjimkou.
Rostoucí poptávka po lithiu a ekologické kontroverze
Česká republika má podle odhadů 10. největší zásoby lithia na světě a 2. největší v Evropě po Německu. Samotná velikost zásob toho ale nevypovídá mnoho o proveditelnosti nebo ekonomické výhodnosti těžby. Podle údajů International Energy Agency (IEA) pochází přes 90 % světové produkce lithia ze tří zemí: Austrálie, Chile a Číny. Čína dominuje světovému trhu, zpracovává 65 % lithia a vyrábí převážnou většinu lithium-iontových baterií. Západní státy se tak obávají nové závislosti na Číně.
Dekarbonizace a energetická transformace vyžadují velké množství kritických surovin, mezi něž patří měď, lithium, nikl, kobalt, grafit, prvky vzácných zemin a další. Z těchto kritických surovin je to právě lithium, po kterém podle odhadů do roku 2050 poroste poptávka nejvíce — až 26krát. To znamená obrovský nárůst těžebního a zpracovatelského průmyslu a s tím i tlak na životní prostředí a místní komunity.
Břímě těžby a znečištění za suroviny, které spotřebováváme v Evropě, nesou z velké části státy globálního Jihu. Ovšem budoucí modely poptávky po lithiu ukazují, že těžba na Cínovci nebude znamenat zastavení nebo zpomalení těžby jinde. Lithia bude potřeba (a to především k elektrifikaci automobilové dopravy) tolik, že se bude muset těžit všude.
V obecne rovine nelze nesouhlasit, ale bez konktretnich realistich cest k reseni jsou obecne kazani jen slepou ulickou.
Souhlasim, ale jak?
1. Hromadna doprava je ekoligictejsi, nez auto. Male auta jsou ekologickejsi, nez velka. Carpooling mezi lidmi zvysi efektivitu vyuziti aut. Souhlasim. Ale tyto teze nejsou nove. Tohle vime uz sto let. Kam jsme se za tu dobu posunuli? Jak prakticky chcete provest "zpochybneni a zbourani takovou přirozenost, jako je individuální automobilita"? Co z toho, co jsme za posledni desitky let delali, odvedlo lidi od aut?
Pokud vidite reseni v politickem reseni, jak si predstavujete, ze ho politici podpori ve spolecnosti, kde si urady hlavniho mesta prelepuji znacky co tyden? (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-spor-o-zakaz-vjezdu-do-centra-prahy-je-zacatek-ve-hre-jsou-razantni-zmeny-241192) Jak si myslite, ze si politik prosadi omezeni mobility "shora" bez toho, aniz by v nasledujicich volbach neprohral s populistou vyuzivajici hnevu "autistu"?
2. "Podpora chůze a cyklistické nebo veřejné dopravy jsou klíčové klimatické politiky, díky kterým se sníží jak emise, tak poptávka po lithiu." Ano, ale jak? Podporou cyklostezek? Skvely napad. Kolik se jich v mestech za poslednich 30 let postavilo? Kolik jich potrebujeme postavit v nasledujicich 10-15 letech, aby doslo k opravdove zmene? Je realisticke stavet cysklostezky asi 10-20x rychleji, nez jsme to delali doposud? Je to politicky prosaditelne? Jak? Navrhnete prosim konkretni reseni.
Osobne se domnivam, ze zmenit chovani lidi trva dlouhou dobu. Souhlasim, ze je potreba to tu zmenu motivovat, podporovat, ale je to potreba delat postupne, aby lidi prilis ambiciozni politky demokraticky nevymenili, a na to proste mame strasne malo casu. Podle me to neni realisticke.
3. Nesouhlasim, ze potreba baterii pro vyhryti dennich vykyvu dodavek z obnovitelnych zdroju je mala.
Muzete prosim uvest zdroj podporujici Vase tvrzeni "za téměř 90 % poptávky mají být v roce 2040 zodpovědné elektromobily" ? V grafu mate "IEA" ale uz ne rok nebo nazev studie.
V roce 2022 bylo 80% globalni spotreby primarni kryto z trech neudrzitelnych zdroju (uhli, ropa, plyn). [https://ourworldindata.org/grapher/global-energy-substitution]. I kdyz bu se podarilo konecne omezit plytvani, snizit spotrebu primarni energie, je to strasne moc energie, ktere je potreba vyjkryt obnovitelnymi zdroji, ktere musi byt zalohovany bateriemi.
K dosazeni uhlikove neutrality v Evrope bude potreba 3320 GWhe v bateriich [https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876610218310221]. Jak ukazuje v clanku obrazek 9, baterie jsou klicove k vyvazeni denni fluktuace vykonu obnovitelnych zdroju (zejmena FVE, ktera ma nejvetsi potencial rustu; ma nejlepsi navratnost). Jedina alternative vyvazeni deni fluktuace jsou vodni celkonadrze -- ale skalovatelnost je u techto projektu je nesrovatelne horsi: projektu typu Dlouhe strane je tezke replikovat v CR dvacekrat; neni to realiticke. Tedy strasne moc lithiovych baterii bude potreba k tomu, aby energie z FVE pokryla cas, kdy energie spotrebujeme, a abychom konecne zhasli hnedouhelne elektrarny Tykacovi a CEZu.
Chcete kupovat lithiove batierie od Cinanu, kterym na ne pracuji Ujghursti otroci? (https://www.nytimes.com/2022/06/20/business/economy/forced-labor-china-supply-chain.html)
Myslite si, ze Cinska komunisticka strana odola pokuseni cinskym firmam, ktere vyrabi "vyhodny" software ovladajici cerpani energie z baterie, nezaridi "okenko", kterym se tam hacker az to bude "v zajmu strany" dostane, a zalohu vypne? Myslite si, ze Cina nechce vyuzit kazde moznosti jak mit Evropy pod krkem, aby mohla zautocit na Taiwan bez mezinarodnich dusledku?
Evropa potrebuje mit vlastni zdroje surovin k bateriim. I kdyby se zakazaly SUV, vsechny cesty ve huste zastavbe mesta nahradily cyklostezky, kapacita MHD se zdvounasobila, kapacita vlaku by se zdrojnasobila, a cena dalnicky znamky petkrat a nejakym zazrakem by tomute vsemu nebranili "autiste", jejich mysl by dozrala klimatickeho osviceni, a nepodlehla by dezinformacim z Kremlu a od nasich domacich fosilnich panu, bylo by velmi moudre a stretegicke mit vlastni zdroje surovin rpo baterie zalohujici FVE na kazde druhe strese.
Kdo rika, ze lithum neni potreba, a konkretni reseni blokuje, nahrava:
1. Uhlobaronum, protoze prodluzuji zavislost na uhli
2. Putinovi, protoze prodluzuji zavislost na rope a zemnim plynu
3. Vetsim emisim CO2, v dusledku 1 & 2.
4. Cinskym komunistum v jejich otrokarstvi a geopolitice.
5. Pohledu na Evropu jako skanzen, ktera umi jen hodnotove kecat "jak by se mely" problemy resit, ale neumi problemy prakticky resit u sebe, natoz resit zpusobem, ktery by inspiroval ostatni kontinenty k nasledovani.
Obavam se, blokovani tezby z ideologickych dovodu, i kdyz psany v dobre vire, muze uskodit CR a Evrope vice, nez tezba.
Myslim, ze v reseni klimaticke krize musime nebranit komukoli, kdo nabizi jakekoli castecne reseni. Reseni neni jedno. Musime umoznit aby se vsechny mozne dilsci reseni uskutecnovaaly zaroven, a navzajem si nebranit.
Podporujme chuzi, hromadnout dopravu, vlaky, male auta, obnovitelne zdroje, i baterie, a i cokoli dalsiho, co jeste nekdo objevi.
Nejvetsi hrozbou je myslet si, ze jeden aspekt nepotrebujeme, protoze si vystacime s nasim jedinym spravnym resenim. Pokud budeme trvat na "perfektnim reseni", nedohodneme se na resenim zadnem. Musime si nechat sily na pozitivni zmeny, ne druhym branit v jejich snaze.
K obavam o odrtzitosti zajmu "tezare" Geomet od regionu: Kromě standartního ekologického a územního hodnocení s jendorázovým (ne)schválením to lze vyresit i majetkovym vstupem mistni samospravy. Tim by např kraj, nebo nějaký reginální nebo státní fond měl dlouhodobý na úspěchu projektu. European Metals Holdings nemá žádný jiný plán ani důl, tedy pokud se nezačne těžit, vlastně o všechno jejich akcionáři přijdou. Proto je i v zájmu European Metals Holdings jednat o prodeji určitého podílu, podobně udelali u Evropské banky pro obnovu a rozvoj (ta koupila 5% podíl letos v lete).