Už jsme se dohodli. Město patří lidem

Veronika Faktorová, Michal Hořejší

Radnice Českých Budějovic svým přístupem k automobilové dopravě v centru ukazuje, jak dalece upřednostňuje finanční profit před kvalitou života ve městě. Prohlášení protestujících publikujeme jako dokument.

České Budějovice si dodnes zachovávají strukturu typickou pro města založená Přemyslem Otakarem II. Parkování a tranzit v takto cenném historickém centru je projevem kulturního barbarství. Foto Pavel Rychtecký, WmC

V loňském roce jsme konečně omezili automobilovou dopravu v centru Českých Budějovic. Všeobecně respektovaný krok byl však zvrácen soudem — rozhodnutí radnice totiž vykazovalo formální nedostatky. Předpokládali jsme upřímně, že nové vedení města chyby napraví. Naši reprezentanti se však zachovali zcela nečekaně a rozsudek uvítali. Jde o nesrozumitelný krok paradoxně zrazující základní cíle samotného vedení města.

Historické jádro Českých Budějovic je místem, které nevznikalo organicky. Jde o středověké sídlo, jež vzešlo z přísného konceptu založeného na jasně určené funkci — na kombinaci centrálního tržiště, kláštera a rezidenčních ulic. Nástup přebujelé individuální automobilové dopravy se tak postupně stal de facto popřením identity města. Máme na mysli zvláště ztranzitnění náměstí a jeho přeměnu v parkoviště, jejímž důsledkem je především plošné oddělení prostoru pro auta a prostoru pro chodce. Automobily v centru nejsou tradicí, nýbrž jejím dokonalým popřením. Nejde přitom o žádný objev, s problémem tohoto typu se potýkala historická sídla po celé Evropě.

×