Dolní Lutyně má být obětována pro Gigafactory. Odmítnou to lidé v referendu?
Radek KubalaO víkendu se bude konat referendum v Dolní Lutyni. Místní mohou zavázat obec, aby odmítla arogantní plán státu a utajovaného investora postavit na zelené louce obří továrnu. Jedná se o příklad dekarbonizace vedené proti lidem.
Už tradičně se o volebním víkendu koná také řada místních referend. Z těch, která doprovodí páteční a sobotní volby do Evropského parlamentu, se z mého pohledu nejzajímavější bude konat v Dolní Lutyni. Tamní občané se touto cestou pokusí odmítnout stavbu obří továrny na baterie do elektromobilů, kterou chce stát společně s utajeným investorem postavit na zelené louce.
Referendum má spíše symbolickou váhu, protože reálně může pouze zavázat obec k tomu, aby vystupovala proti projektu. Rozhodující slovo v celé věci má totiž stát, který vlastní většinu pozemků, na nichž by Gigafactory měla vzniknout. A ten prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu dává arogantně najevo, že ho názory místních příliš nezajímají.
Občané Dolní Lutyně se dozvěděli o záměru postavit jim hned za jejich ploty továrnu letos v březnu z médií. Záměr s nimi dopředu nikdo nekonzultoval. Netransparentnost jednání dokládá i fakt, že stát stále nechce sdělit, kdo je utajovaným investorem, který si na poli mezi Dolní Lutyní a Věřnovicemi přeje stavět. Mezi místními se proslýchá, že by se mělo jednat buď o LG, nebo o Siemens. Jisté to však není.
Ve snaze potlačit odpor občanů se stát pokouší vést v místě informační kampaň, která však naráží na zjevná fakta o nesmyslnosti celého projektu. Továrna má stát v těsné blízkosti chráněného území, kde hnízdí vzácné druhy ptáků. Celá oblast je navíc v záplavové zóně a dokonce i při hezkém počasí na poli mnohdy prosakuje voda, což možnost bezproblémového vybudování továrny značně komplikuje. Místní se obávají, že případná protipovodňová opatření mohou vodu odvést směrem k jejich domovům.
"Skutečná transformace zdola, v zájmu lidí i životního prostředí, musí zahrnovat přechod od automobilismu k veřejné dopravě. Jinými slovy, nepotřebujeme zelený růst a profit bohatých korporací, ale změnu systému ve prospěch obyčejných lidí."
No nevím, ve městech snad. Ale na venkově a v příměstích je automobil nutnost. A je to osobní vůz, co zkvalitňuje mimo městský život. Reální, neromantizovaní lidé nebudou ten hypotetický přechod od automobilismu k veřejné dopravě vnímat jako sobě prospěšný. V to bych nedoufal. Budou ho vnímat jako nepřijatelný úpadek...
***
Nejsem si jist, jestli je nabídka brownfieldů v moravskoslezském kraji tak bohatá, aby vyhověla giga-požadavkům.
***
A taky by asi bylo zajímavé nejen to místní referendum, ale taky kdyby se udělalo v širším okolí, řekněmě Karviná, Orlová, Bohumín a Ostrava? Protože ono se to v širším pohledu týká i jich...
Kubátová argumenty proti elektromobilitě vykazují až pozoruhodnou shodu s argumentací příznivců spalovacích motorů, lidem jako Turek a spol. Elektromobilita je trnem v oku oběma stranám, jak té eko, tak spalovací.
Krátký fact checking. Elektromobily postupně přecházejí na LFP baterie, ty už nepotřebují nikl, kobalt ani mangan.
Kubalovy argumenty, samoopravy jsou zlo.
Tak ona elektromobilita má dost problematických aspektů, to je fakt, který není radno přehlížet. Od materiálové náročnosti po nabíjení. Jestli ho nabíjíš proudem z uhelné elektrárny, je to pořád spalování fosilních paliv, co ho pohání...
V prvé řadě je třeba vyřešit energetiku, dopravu zboží a nízké energetické ztráty budov.
Když jsem si jen tak z legrace zjistil, kolik denně vyráží v Evropě kamiónů se zbožím, šokovalo mě to. Tohle musí přejít na elektrifikovanou železnici, kde je energetická náročnost na přepravu stejného objemu mnohem nižší.
Pro osobní dopravu by snad litrové spalovací motory mohly být vyhovující, normálně stačí, ale SUV na nich nepostavíš... A řešilo by se to až posléze, protože už ty tři jmenované věci jsou reálně obrovské a zatím si na nich vylamujeme zuby. Jejich vyřešení by ovšem zásadně pomohlo............