Potřebujeme návrat nákladní dopravy na železnici, ne nové dálnice

Miroslav Hudec

Česká dopravní politika se řídí spíše zájmy betonářské lobby, než potřebami společnosti. Místní odpor, na který naráží, je oprávněný. Nepotřebujeme nové dálnice, ale spíše návrat nákladní dopravy na železnici a její posílení.

Dálnice prý podporují hospodářský rozvoj území, jímž procházejí. Někdy ale pozorujeme spíše pravý opak, kdy místní doplácejí na rychlejší spojení do větších sídel rušením služeb a obchodů, jimž s původní komunikací zmizeli zákazníci. Foto Česká televize.

Začátkem dubna schválila vláda studii proveditelnosti na stavbu až pěti set kilometrů nových dálnic. Znamenalo by to zábor nejméně dalších 1 375 hektarů rychle mizející půdy. Nejméně, protože když započítáme stavby všech nových dálničních přivaděčů, mimoúrovňových křižovatek, odpočivadel, benzínových pump a následnou invazi skladovacích hal a bůhvíčeho všeho ještě, moc volné krajiny v zasažených územích nezbude.

Co hůř, jmenovitě takzvaný „Okruh kolem Prahy ve vzdálenější poloze“ opět ubere ve své východní a severní části z nejúrodnější půdy v Polabí. Přitom je otázka k čemu tento třetí okruh, po vnitřním a vnějším pražském, vlastně bude. Je to až absurdní. Třeba z mého rodného Benešovska půjde k severu na Prahu vždy po pár kilometrech od sebe D3 dolním Posázavím — jestli tam Ředitelství silnic a dálnic zlomí masový a vytrvalý odpor místních, stará benešovská E55 přes Jesenici (dnes silnice II/603), pak dálniční přivaděč I/3 přes Mirošovice a teď tedy ještě ten okruh z Benešova na Divišov a přes D1 na Sázavu.

Má to prý všechno odlehčit Praze a Brnu. Spolu s vybudováním jakési jižní dálnice z Plzně na Jihlavu a logicky na Brno, propojující západní Čechy a Moravu. Dost bych se ovšem divil případnému tvrzení, že se třeba z Českých Budějovic na Jihlavu a do Brna běžně jezdí přes Prahu.

K čemu tolik dálnic?

Vůbec je problém v tom, že už se nikdo ani nenamáhá pořádně zdůvodnit, proč vlastně potřebujeme tolik dálnic a proč se tak přehlíží to otřesně jednoúčelové využívání krajiny a následné škody. Drastický úbytek zemědělské půdy je jen jedna z mnoha.

Prý podporují hospodářský rozvoj území, jímž procházejí. Důkazy toho tvrzení ovšem žádné nejsou. Nelze třeba pozorovat, že by se nějak významněji hospodářsky povznesla Českomoravská vysočina, kudy vede nejstarší česká dálnice a kde by to tedy mělo být za posledních dejme tomu třicet let nejpatrnější.

Někdy pozorujeme spíše pravý opak, místní doplácejí na rychlejší spojení do větších sídel rušením služeb a obchodů, jimž s původní komunikací zmizeli zákazníci. A někdy je ruší sami provozovatelé, jmenovitě začátkem letošního roku některé lékárny v menších městech s absurdním odůvodněním, že po otevření dálnice se snížila dojezdová doba autem pod stanovený limit a staří, nemocní a špatně pohybliví ať si tedy za léky vyrazí do větších sídel.

×
Diskuse
IH
April 15, 2025 v 13.22

Velmi dobrý a potřebný článek. Budu rád, když se dostanu k tomu, abych na něj reagoval.

V tomto momentě si neodpustím toliko jedno zpřesnění. Rozloha Polska činí 312 tis. kilometrů čtverečných (téměř přesně 4x více než ČR). Uvedených 360 tis. km2, to se podobá ploše země před tím, než si SSSR (napodruhé) ze země svého souseda ukousl...