„Nejste nic než číslo.“ Proč v České republice chybí řidiči kamionů

Petra Dvořáková

Českou republiku stejně jako zbytek Evropy trápí rostoucí nedostatek řidičů kamionů. Zatímco většina médií o problému referuje z pohledu dopravců, reportérka Deníku Referendum o problému mluvila s řidiči.

Proti špatným pracovním podmínkám, vysokým daním a nízkým mzdám protestovali letos v lednu řidiči kamionů také v Rumunsku. Foto Daniel Mihailescu / AFP

„Dřív to bylo jiný. Řidiči k sobě byli víc shovívaví. Zdravili jsme se. Když kolem sebe projížděly český kamiony ve Španělsku, blikly na sebe. Končilo se v pátek ve tři odpoledne, vyjíždělo se v neděli večer nebo v pondělí ráno. Přes víkend se s českejma a slovenskejma řidičema grilovalo, sranda byla. Teď když jdu za jiným řidičem, odhrne závěs a zeptá se mě, co chci,“ vzpomíná na staré dobré časy Jan, který řídí kamion už pětadvacet let. Dnes se cítí vyhořelý a s řízením chce skončit.

Dle loňského průzkumu společnosti Inelo v předešlých šesti měsících uvažovaly o změně zaměstnání tři čtvrtiny řidičů. Česká republika se přitom stejně jako celá Evropa potýká s palčivým nedostatkem řidičů kamionu. Už v roce 2021 dle Mezinárodní unie silniční dopravy chybělo v Evropě nejméně 425 tisíc řidičů kamionu.

Situace se stala ještě naléhavější po ruské invazi na Ukrajinu, v jejímž důsledku se z evropských silnic stáhlo přibližně 166 tisíc řidičů z Ukrajiny, ale i z Běloruska a z Ruska. Každý třetí řidič je zároveň starší pětapadesáti let. A žen za volantem kamionu je nadále jak šafránu: v Evropské unii jsou jich jen čtyři procenta, v České republice méně než tři.

Podle údajů z roku 2022 se přitom sedmasedmdesát procent nákladní dopravy uskutečňuje po silnici. V České republice vloni platilo totéž dokonce pro třiaosmdesát procent nákladní dopravy.

Až polovina platu vyplácená v dietách

V České republice chybí mezi patnácti a dvaceti tisíci řidičů kamionů. „Přitom na nich závisí naše ekonomika, bez nich bychom neměli co jíst. Některé firmy už musejí odříkat zakázky,“ upozorňuje Luboš Pomajbík z Odborového svazu dopravy.

Nejvíce nedostatek řidičů trápí pohraniční oblasti u Německa a Rakouska. Lidé odtud zkrátka odcházejí za lepším. „Čistej příjem je u nás už víceméně srovnatelnej s německým a rakouským. Jenže oni to maj všechno na pásce,“ poukazuje na zásadní problém řidič, který se představuje jako Vlastík.

Většina českých firem totiž až polovinu přibližně padesátitisícových příjmů vyplácí řidičům v dietách, které nemusí danit. Jejich oficiální mzdu pak často drží na hranici minimální zaručené mzdy, která pro řidiče činí čtyřiadvacet tisíc hrubého a kterou v roce 2023 ministerstvo práce a sociálních věcí na rozdíl od minimální mzdy nezvýšilo. Právě z té se jim pak počítá důchod, nemocenská nebo dovolená.

×
Diskuse
AZ
April 19, 2024 v 10.25
Kamiony

Spíš než stýskat si na bídné poměry řidičů kamionů a na to, že je jich nedostatek, bylo by užitečnější přemýšlet, jak by jich mohlo jezdit méně. Výroky jako "bez nich bychom neměli co jíst" jsou nesmyslné podobně, jako když agrobaron vykřikuje, že bez něj umřeme hlady. Můžeme a měli bychom prostě hospodařit jinak, méně toho vozit sem a tam. Reportáž mimo jiné dosvědčuje, jak málo se jako společnost zamýšlíme nad vlastní budoucností.