Bude v Dolní Lutyni továrna na baterie? Stát láká investora přes odpor místních

Matěj Moravanský

Investor odložil stavbu továrny na baterie v Moravskoslezském kraji. Stát projekt dále podporuje, místní protestují. Chtějí, aby továrna nestála blízko jejich domovů a přírodní památky, ale na některém z mnoha opuštěných průmyslových území.

Plánovaná výstavba obří bateriové továrny na zelené louce je krajně problematická. I proto je její podpora ze strany obyvatel regionu takřka nulová. Foto FB Zachovejme Poolší

Strategický investor odložil rozhodnutí o výstavbě továrny na baterie v Moravskoslezském kraji. První oficiální informace o stavbě takzvané gigafactory přišly v březnu minulého roku a stát do zvažovaného průmyslového parku u obce Dolní Lutyně lákal významného zahraničního investora. Dle údajů v médiích jde o jihokorejskou firmu Samsung.

„Investor nás opakovaně ujistil, že pokud se rozhodne pro Evropu, bude Česká republika, konkrétně Dolní Lutyně, jeho první volbou. Rozhodnutí investora je samozřejmě ovlivněno aktuální situací na trhu, která zatím neumožňuje finální rozhodnutí,“ odůvodnil v tiskové zprávě ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček z hnutí STAN důvod odložení investice.

Podle Vlčka měla továrna přinést tisíce pracovních míst a rovněž zajistit výrobu baterií — klíčové součástky aut s elektrickým pohonem — pro české automobilky. Dle Vlčka by případná investice byla zásadní příležitostí jak pro strukturálně opomíjený Moravskoslezský kraj, tak pro český automobilový průmysl, a tím i pro celou ekonomiku.

„Stát od začátku projektu v Dolní Lutyni tahá za kratší konec,“ vysvětluje Sára Hájková, která se případem továrny na baterie v Dolní Lutyni déle zabývá. „V České republice není moc míst vhodných pro strategické investice, protože se přinejmenším dvě desetiletí zanedbávala revitalizace brownfieldů a jejich příprava na další využití,“ říká a dodává, že „investor je vůči českému státu ve výhodnější pozici.

Investor si podle Hájkové může dovolit tvrdit, že bude stavět buď v Dolní Lutyni, nebo nikde. Udržuje totiž ve hře i lokality v Maďarsku nebo Polsku, čímž vytváří tlak na jednotlivé státy, aby mu nabídly co nejlepší podmínky, pokud chtějí, aby investoval právě u nich.

Proč Dolní Lutyně?

Obyvatelé Dolní Lutyně však se záměrem stavby továrny nesouhlasí. Upozorňují, že plánovaný tovární park má obrovské rozměry: má stát na území odpovídajícím ploše 380 fotbalových hřišť. Z většiny navíc jde o kvalitní zemědělskou půdu v těsné blízkosti obce a přilehlých dvou přírodních chráněných území kolem řeky Olše. Jde také o záplavové území.

Opakuje se tak příběh s jiným zahraničním investorem — automobilkou Hyundai. Společnost chtěla před dvaceti lety u Dolní Lutyně stavět průmyslový areál, ale místní spolu s ekologickými organizacemi a hnutím dosáhli toho, že investor od záměru upustil a vybudoval továrnu v několik desítek kilometrů vzdálených Nošovicích.

Stát se spolu s automobilkou Hyundai v roce 2006 v „Deklaraci Porozumění“ zavázal k tomu, že se bude „zaměřovat na obnovu ploch nevyužívaných průmyslových areálů (takzvaných brownfields) a do budoucna preferovat jejich regeneraci před realizací průmyslových zón na zelené louce.“

×