V krátkodobém horizontu má asi nejvíc smysl FVE na střeše bytovek a co nejvíc zjednodušit stavbu velkých větrníků a nových elektrických vedení (to znamená omezit blokování projektu sobeckým motivem NIMBY).
V dlouhodobém horizontu budeme však k zastavení růstu CO2 v atmosféře potřebovat JE jako sůl. Obzvlášť, pokud budeme chtít zůstat průmyslová země. Podívejte se, co se stalo německu, když vyplo JE - Zaplo uhelné elektrárny, a i tak je cena elektřiny vyšší, že se to promítlo do inflace a politickým příklonem k populistům (AfD).
Abychom se dostali k "net zero", je potřeba tedy ještě pořádně přidat. Jak u obnovitelných zdrojů, tak u jádra.
Ono totiž nejde jen o to nahradit současnou spotřebu energie, ale budovy zdroje pro tu budoucí, která bude vyšší, protože doprava bude elektrifikovaná.
Pan premiér Fiala to dělá dobře. Poukazuje na to, že i JE je bezuhlíková, a pro spoustu rozvíjejících se zemí je to dobrá možnost, jak zajistit stabilní dodavku energie.
Vůbec nechápu tu nevraživost mezi zastánci obnovitelných zdrojů a jádra.
Je to jako když začne hořet, a dva obyvatelé se hádají, jestli mají hasit hasicím přístrojem, nebo volat hasiče. Mají dělat obě věci zároveň.
Ano, část řetězce JE ovlada Rusko. Je potřeba, aby západ investoval do budování řetězce JE (palivo, servis, výstavba) bez zapojení Ruska a Číny.
Mimochodem, obrovskou část výrobního řetězce FVE (panely, měniče) kontroluje Čína, což je taky obrovské riziko.
"Francie a Německo přišly s návrhy na zvětšení okruhu oblastí, v nichž by se rozhodovalo kvalifikovanou většinou místo dosavadního jednomyslného rozhodování ..."
Tohle je řešení. Je potřeba změnit pravidla, aby stačilo 50%, 60%, nebo 70% hlasů, namísto jednomyslnosti.
To zvýší akceschopnost a integraci Evropy, aby byla schopna prosazovat svoje zájmy mezi asertivní USA, Čínou, a agresivním Ruskem.
Buď se Evropani sjednotí sami a budou si sami vládnout, nebo je sjednotí a bude je utlačovat Vladimír Putin.
Souhlasím, že s přiškrceným příjezdem (absence vlastního pruhu pro tramvaj číslo 4, odbočovacího pruhu na Karlově ulici) by "přemostění v mnohem větší výšce" dávalo větší dlouhodobý smysl. Bez něj bude tato část ohruhu slabé místo: až se okruh dostaví a "začne fungovat" pro transitní dopravu, přestane fungovat pro každodenní využití místními. Stačí jedna nehoda na zmíněném rizikovém připojení z Karlovy/Svatoplukovy, a stojí celé Obřany, Maloměřice, Bílovice.
Pro "patnáctiminutové město" není potřeba vybírat zaměstnance podle místa bydliště. Lidé si sami vyberou práci, která je blíže, je-li nabízena. Problém je, že pro podnikatele je těžké přežít, mají-li dosah jen několik tisíc obyvatel, a nejsou trafika nebo Vietnamská samoobsluha.
Řešením je propojovat lokální subcentra, pomocí infrastruktury pro pěší, cyklisty, MHD, i auta, tak, aby obchody a poskytovatelé služeb měli víc potenciálních klientů v blízkém okolí: pak začnou nabízet zaměstnání.
Stačilo by propojit Lesnou s Obřany a se Sadovou, jak bylo navrženo v ÚPMB z let 2007-2020. Vzniklo by lokální subcentrum Brno-sever, s dostupností všech (i specializovaných) služeb, bez nutnosti jet do centra Brna nebo na VMO. Rozvíjely by se všechny tři čtvrtě, podle jejich přirozených synergií, a představivosti a ambicí svých obyvatel.
Odborníci na územní plánování propojení Obřany-Lesná-Sadová navrhli, DPMB tam chtěl vytvořit radiální autobusovou linku, ale politici v Lesné se báli, a zhodili to pod stůl
Premiér Fiala nechápe, že klimatická konference není jaderné fórum
Pomahač, Sequens, Svárovská
Souhlasím s panem Morbicerem.
Od roku 1997 (Kyotsky protokol) do teď se globálně podíl fosilních zdrojů na celkové spotřebě snížil z 86% na 84%>
(https://vaclavsmil.com/wp-content/uploads/2024/06/HALFWAY.pdf)
V krátkodobém horizontu má asi nejvíc smysl FVE na střeše bytovek a co nejvíc zjednodušit stavbu velkých větrníků a nových elektrických vedení (to znamená omezit blokování projektu sobeckým motivem NIMBY).
V dlouhodobém horizontu budeme však k zastavení růstu CO2 v atmosféře potřebovat JE jako sůl. Obzvlášť, pokud budeme chtít zůstat průmyslová země. Podívejte se, co se stalo německu, když vyplo JE - Zaplo uhelné elektrárny, a i tak je cena elektřiny vyšší, že se to promítlo do inflace a politickým příklonem k populistům (AfD).
Abychom se dostali k "net zero", je potřeba tedy ještě pořádně přidat. Jak u obnovitelných zdrojů, tak u jádra.
Ono totiž nejde jen o to nahradit současnou spotřebu energie, ale budovy zdroje pro tu budoucí, která bude vyšší, protože doprava bude elektrifikovaná.
Pan premiér Fiala to dělá dobře. Poukazuje na to, že i JE je bezuhlíková, a pro spoustu rozvíjejících se zemí je to dobrá možnost, jak zajistit stabilní dodavku energie.
Vůbec nechápu tu nevraživost mezi zastánci obnovitelných zdrojů a jádra.
Je to jako když začne hořet, a dva obyvatelé se hádají, jestli mají hasit hasicím přístrojem, nebo volat hasiče. Mají dělat obě věci zároveň.
Ano, část řetězce JE ovlada Rusko. Je potřeba, aby západ investoval do budování řetězce JE (palivo, servis, výstavba) bez zapojení Ruska a Číny.
Mimochodem, obrovskou část výrobního řetězce FVE (panely, měniče) kontroluje Čína, což je taky obrovské riziko.
Evropská unie není na Trumpa připravena, bude čelit velkým problémům
Jiří Pehe
Nemyslím si, že EU je ve slepé uličce. Stačí nacházet pro další integraci a iniciativy skupiny ochotných států, jak to navrhoval Macron.
Pro ČR je důležité, abychom byli co nejblíže jádra EU, a ne Maďarsku. To znamená i přijmout euro.
Správnou odpovědí na Trumpa je sjednocování evropské obrany:
- delegace více obranných pravomocí na EU
- společně vydávané eurové dluhopisy, pro dramatické zvýšení produkce a zefektivnění evropského obranného průmyslu.
"Francie a Německo přišly s návrhy na zvětšení okruhu oblastí, v nichž by se rozhodovalo kvalifikovanou většinou místo dosavadního jednomyslného rozhodování ..."
Tohle je řešení. Je potřeba změnit pravidla, aby stačilo 50%, 60%, nebo 70% hlasů, namísto jednomyslnosti.
To zvýší akceschopnost a integraci Evropy, aby byla schopna prosazovat svoje zájmy mezi asertivní USA, Čínou, a agresivním Ruskem.
Buď se Evropani sjednotí sami a budou si sami vládnout, nebo je sjednotí a bude je utlačovat Vladimír Putin.
Brněnský městský okruh se nedaří
Martin Švec
Souhlasím, že s přiškrceným příjezdem (absence vlastního pruhu pro tramvaj číslo 4, odbočovacího pruhu na Karlově ulici) by "přemostění v mnohem větší výšce" dávalo větší dlouhodobý smysl. Bez něj bude tato část ohruhu slabé místo: až se okruh dostaví a "začne fungovat" pro transitní dopravu, přestane fungovat pro každodenní využití místními. Stačí jedna nehoda na zmíněném rizikovém připojení z Karlovy/Svatoplukovy, a stojí celé Obřany, Maloměřice, Bílovice.
Pro "patnáctiminutové město" není potřeba vybírat zaměstnance podle místa bydliště. Lidé si sami vyberou práci, která je blíže, je-li nabízena. Problém je, že pro podnikatele je těžké přežít, mají-li dosah jen několik tisíc obyvatel, a nejsou trafika nebo Vietnamská samoobsluha.
Řešením je propojovat lokální subcentra, pomocí infrastruktury pro pěší, cyklisty, MHD, i auta, tak, aby obchody a poskytovatelé služeb měli víc potenciálních klientů v blízkém okolí: pak začnou nabízet zaměstnání.
Stačilo by propojit Lesnou s Obřany a se Sadovou, jak bylo navrženo v ÚPMB z let 2007-2020. Vzniklo by lokální subcentrum Brno-sever, s dostupností všech (i specializovaných) služeb, bez nutnosti jet do centra Brna nebo na VMO. Rozvíjely by se všechny tři čtvrtě, podle jejich přirozených synergií, a představivosti a ambicí svých obyvatel.
Odborníci na územní plánování propojení Obřany-Lesná-Sadová navrhli, DPMB tam chtěl vytvořit radiální autobusovou linku, ale politici v Lesné se báli, a zhodili to pod stůl
(https://youtu.be/-vcGT9-_kuI).
Dokud se budeme bát propojovat čtvrtě do subcenter, budeme jezdit delší vzdálenosti, a čekat delší čas.