Elektromobil je v České republice stále rarita, brzy se to však může změnit

Petr Jedlička

V České republice bylo v dubnu 2024 registrováno přibližně 25 tisíc osobních elektromobilů. Celkově osobních aut bylo však registrováno 6,4 milionu. Od března letošního roku se přitom dají i v ČR čerpat na elektromobilitu evropské dotace.

Nejlevnější z osobních elektromobilů je v našem regionu dnes Dacia Spring vyráběná v továrnách Renaultu v Číně. V České republice se její cena pohybuje okolo 470 tisíc korun. Foto Alexander 93, WmC

Obyvatele Prahy či Brna to možná překvapí, je to nicméně fakt: v České republice tvoří elektromobily stále jen maličký zlomek využívaných osobních aut. Konkrétně je dnes v ČR podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) a Ministerstva dopravy zaregistrováno přibližně 25 tisíc osobních elektromobilů. Všech osobních aut dohromady je přitom registrováno 6,4 milionu.

Drtivá většina elektromobilů se u nás dostala do ulic až v několika posledních letech. Zatímco v roce 2018 začalo dle čísel ACEA v ČR jezdit jen 703 nových elektromobilů, loni šlo o 6700. To je devítinásobný nárůst srovnatelný například s trendem na Slovensku či v Bulharsku. Rumunsko nebo Polsko ovšem zaznamenaly za stejnou dobu nárůst až pětadvacetinásobný.

Za hlavní důvod rozdílu označuje většina pozorovatelů dotace. „V Rumunsku byla po několik let na nákup elektromobilu dotace devět tisíc eur (v přepočtu 225 tisíc korun). V případě koupě neljevnějšího z dnes dostupných osobních elektromobilů — vozu Dacia Spring — tak klesla pořizovací cena na deset tisíc eur (250 tisíc korun),“ vysvětluje Vlad Barza z rumunského webu HotNews, partnerského média DR v rámci projektu přehraniční spolupráce PULSE.

V České republice se rozeběhl program na dotování nákupu elektromobilů z peněz EU letos v březnu, avšak pouze pro podnikatele. Dle specializovaných webů bylo přitom v prvních měsících roku zřejmé, že lidé na rozeběhnutí programu čekají, protože počet nově registrovaných vozů nenarůstal. Výše dotace může teď u nás u osobních vozů dosáhnout až 200 tisíc korun.

Vzato relativně, tedy při zohlednění počtu obyvatel, je dnes největší zájem o elektromobily v Evropě ve Švédsku, Finsku a v Dánsku. Ve všech těchto zemích tvořily minulý rok třetinu nově prodaných aut. Absolutně nejvíce se v rámci EU jinak prodávají elektromobily stále v Německu (loni 380 tisíc kusů) a ve Francii (205 tisíc).

V sousedním a srovnatelně velkém Rakousku bylo minulý rok zaregistrováno přes 47 tisíc nových elektromobilů — tedy sedminásobek našeho loňského přírůstku a bezmála dvojnásobek počtu všech elektromobilů, které dnes jezdí po českých silnicích.

Článek vznikl v rámci projektu PULSE, evropské iniciativy na podporu přeshraniční novinářské spolupráce. Text využívá data shromážděná rumunským webem HotNews.
Diskuse
VK
May 12, 2024 v 15.19

Elektromobilita je pod dvojí palbou. Na jedné straně je proti ní silná fosilní lobby, včetně zájmů tradičních automobilek. Na druhé straně je eko- a klimastrana rovněž proti, s greenwashingem a že se jedná o úhybný manévr před cílem zakázat automobilovou dopravu jako takovou. Obojí neváhají dokonce používat z velké části tutéž argumentaci.