Elektromobily ovzduší nezachrání, aut musí prostě ubýt, říká britský expert
Radek KubalaPřední odborník na čistotu ovzduší Frank Kelly dal v kritice plánů na náhradu klasických aut elektrickými za pravdu ekologům. I elektromobily totiž rozšiřují mikročástice, jež mohou za dvě třetiny úmrtí způsobených znečištěným vzduchem.
Nikoliv ozelenění, ale ubývání aut je jediným řešením znečištěného ovzduší ve velkých městech. V pátečním Guardianu na to upozorňuje vlastním textem profesor londýnské King's College Frank Kelly, přední odborník na kvalitu ovzduší, který v Británii předsedá vládnímu Výboru pro účinky znečištěného ovzduší na lidské zdraví.
Kelly specificky připomíná, že elektrická auta sice nevypouštějí zplodiny z výfuků, avšak nadále rozšiřují mnoho škodlivých mikročástic vznikajících brzděním, třením pneumatik a zejména rozviřováním prachu.
Konkrétně v Británii způsobí znečištěné ovzduší každý rok až čtyřicet tisíc předčasných úmrtí. Devětadvacet tisíc z nich přitom připadá na nemoci způsobené mikročásticemi. Podle dat z tematického výzkumného programu EU vzniká více než polovina těchto mikročástic právě provozem aut.
„Naše města potřebují výrazně méně aut, nikoliv údajně čisté motory. Bezpečně a efektivně se lidé mohou pohybovat po městě jen pomocí kvalitní veřejné dopravy podpořené aktivním využíváním cyklistické dopravy a chůze,“ píše Kelly ve svém pátečním textu doslova.
Naděje v mladých
Britská vláda uplatňuje aktuálně politiku, jejímž dlouhodobým cílem je utlumit do 2040 prodej aut s dieslovými a benzínovými motory a nahradit je právě elektromobily. Kelly je podle reakcí na jeho páteční text jedním z hlavních expertních oponentů tohoto přístupu. Na stejný problém přitom upozorňují dlouho i ekologové.
„Elektrická auta jsou důležitým prvkem v boji proti změnám klimatu, avšak nejsou univerzálním lékem na zdraví-poškozující znečištění. Musíme změnit naší infrastrukturu tak, aby zvýhodňovala cyklistiku, chůzi a široce dostupnou veřejnou dopravu,“ řekl Guardianu Oliver Hayes, který se zabývá problematikou znečištěného ovzduší v rámci britských Přátel Země.
Sám Kelly hledí s nadějí zejména na chování mladších Britů, kteří podle něj problém ve velké míře chápou a snaží se na něj adekvátně reagovat změnou svých návyků.
„Je povzbuzující sledovat, že přístup k vlastnictví aut se časem mění. Mládež, zejména londýnská, začíná více jezdit na kole a zapojuje se do sdílení aut i skrze mobilní aplikace,“ uvedl Kelly v pátečním textu.