Podpora aut na elektřinu v České republice roste
Petra DvořákováElektromobilů u nás zatím jezdí dvanáct stovek. Počet vozů i dobíjecích stanic však stoupá. První elektrovůz představila i mladoboleslavská Škoda. Dodávky na elektřinu chce začít využívat i Česká pošta. Vláda chce zavést dotace na koupi elektromobilů i pro jednotlivce.
Počet nabíjecích stanic pro elektromobily v České republice trvale stoupá. Zatímco v roce 2007 jich existovalo pouze pět, v současnosti si lze elektromobil dobít na tři sta třiceti místech. Za poslední rok jich přibylo padesát. V současnosti u nás jezdí dvanáct set elektrovozů. Ročně se jich u nás prodá pouze mezi dvě stě a tři sta kusy, zájem lidí však stoupá.
Pokud se osvědčí dotace na koupi vozů pro podnikatele, chce vláda vypsat dotační řízení na podporu koupě i pro jednotlivce. Podle poradenské firmy Roland Berger se v České republice prodá už v roce 2020 sedm tisíc aut na elektřinu ročně.
První stanici otevřeli před deseti lety v Desné na Jablonecku. Největší stanice s dvaceti konektory a deseti parkovacími místy se pak nachází ve Vystrkově na sjezdu pod dálnicí D1. Denně obslouží až čtvrtinu českých elektromobilů. Nejvíce stanic se nachází v Praze a okolí, na jihovýchodní Moravě či na Ústecku a Ostravsku, naopak úplně chybí na Karlovarsku nebo na severní Moravě.
Nejvíce stojanů, sedmdesát jedna, provozuje ČEZ, do konce roku by jich přitom firma ráda provozovala sto padesát. Rozšíření stanic plánují i firmy E.ON a Pražská energetika. Jak ČEZ, tak E.ON využívají evropské dotace.
Elektromobilisty nedávno rozhořčilo, že ČEZ navýšil paušál za nabíjení z 1 800 korun ročně na 5 400. Do budoucna ale společnost uvažuje i zavedení jednorázových plateb. Společnost sama také zdůrazňuje, až ani navýšený paušál nepokrývá náklady na provoz stanic.
Chybí u nás zatím dostatek rychlodobíjecích stanic. Ty jsou levnější a auto dobíjí na osmdesát procent kapacity baterie do třiceti minut. Na klasických nabíjecích stanicích přitom dobíjení trvá osm a více hodin. I ty však ČEZ plánuje rozšířit.
Ekologický rozvoz pošty
Rozmachu elektromobilů by mohla napomoct i automobilka Škoda. Ta tento týden představila v Šanghaji koncept svého prvního elektromobilu Vision E s autonomním řízením a dojezdem až pět set kilometrů, obvykle mají tato auta dojezd dvě stě až tři sta kilometrů. V roce 2025 Škoda plánuje prodávat čtvrtinu elektrovozů prodaných v České republice.
„Do roku 2025 plánujeme uvést na trh pět typů plně elektrických vozů, první plug-in hybrid bude Superb 2019. Vůz Vision E ze Šanghaje by měl vyjet v roce 2020. Zatím jsme zaznamenali zájem spíš za strany novinářů, doufáme však, že podobný zájem bude i ze strany zákazníků,“ potvrdil Deníku Referendum Štěpán Řehák ze Škoda Auto.
Největší zakázku na elektromobily v naší historii teď vyhlásila Česká pošta. Ta zatím uvažuje o koupi třiceti pěti vozů, výhledově jich má v plánu pořídit až šedesát, a to pro rozvozy v Praze, Brně či Liberci. Už vloni testovala dvě elektrododávky vypůjčené od firmy ČEZ a koncept se osvědčil. Dodávky na elektřinu už testuje i PPL nebo Geis.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s dalšími resorty schválilo v listopadu 2015 Národní akční plán čisté mobility, který vychází z evropské směrnice, jež členským státům udává povinnost rozvíjet infrastrukturu pro alternativní paliva.
Čtyřikrát levnější kilometr
Vloni v srpnu skončila první výzva ministerstva průmyslu a obchodu na žádosti o podporu dobíjecí infrastruktury. Nyní běží výzva k podpoře koupě vozů právnickými osobami v rámci Operačního programu Podnikání a inovace. Na jedno auto by firma mohla získat příspěvek až 220 tisíc korun. Pokud se osvědčí, ministerstvo chce vypsat dotační řízení určené i pro jednotlivce.
Ministerstvo životního prostředí na druhou polovinu roku chystá druhou výzvu na koupi dotovaných elektrovozů pro obce a kraje. Investovat chce sto milionů korun. Zahájení provozu CNG autobusů už podpořilo v Ústeckém a Moravskoslezském kraji a v brněnské aglomeraci. Akční plán navrhuje zavést pro elektromobily i speciální jízdní pruhy nebo parkování na veřejných parkovištích a vyhrazených místech zdarma.
Příspěvek na koupi elektrovozů je ve zbytku Evropy poměrně obvyklý. Pořizovací cena vozu je totiž jednou z největších překážek, pohybuje se mezi 600 a 900 tisíci korun. Samotné nabíjení pak řidiče vyjde výrazně levněji než auto na naftu či benzín, zatímco kilometrová jízda v běžném autě vyjde na dvě koruny, elektrovozem ujedete kilometr i za padesát haléřů. Podle Jana Horníčka ze serveru Hybrid.cz však se zlepšující se nabídkou cena aut klesne. Nejlevnější je zatím čínské auto Zhi Don, jehož cena činí přibližně 450 tisíc korun.
„Hlavní problém,“ vysvětluje pro Deník Referendum Jan Horníček, „dnes spočívá ve velmi zkreslené představě o elektromobilech u velké části veřejnosti.“ Podle Horníčka se lidé zbytečně obávají, „že je vybitý elektromobil někde nechá viset, což se ale v praxi téměř nestává. Dnešní elektromobily s bezpečným dojezdem dvě stě kilometrů, u některých i přes tři sta, jsou ve své podstatně běžná auta, která vás předem upozorní, když začne docházet ‚šťáva‘ v bateriích. A vy máte mnoho možností si nabít — jde to z každé zásuvky nebo u speciálních nabíjecích stanic, kterých přibývá.“
Jako v případě každé technologické novinky je podle Horníčka jen otázka času a lepší informovanosti o samotných produktech, kdy se užívání elektromobilů rozšíří. Elektromobily se nejvíce prodávají v Norsku, úspěch mají i v Estonsku, jinde ale zatím jejich prodej dosahuje desetin procenta z celkového objemu prodaných vozů, a to i v Německu, kde je dnes trh s elektromobily nejrozsáhlejší.