Tallinn zavedl bezplatnou MHD pro své občany
Petr JedličkaV estonské metropoli začal fungovat systém, jejž místní schválili v loňském plebiscitu. V rámci Evropy je Tallinn prvním hlavním městem, které opatření zavedlo.
Obyvatelé Tallinnu mohou od Nového roku cestovat místními tramvajemi, autobusy i trolejbusy bez jízdenek. Hromadnou dopravu jim hradí město. Každému, kdo chce výhody využívat, stačí přihlášení k trvalému pobytu v estonské metropoli či jejím okolí a zakoupení tzv. ühiskaart — rezidenční čipové karty. Ta se po nástupu do vozidla jen přikládá ke zvláštnimu registračnímu čidlu.
Podle tallinnského starosty Edgara Savisaara sníží reforma počet přecpaných ulic, dopravních nehod i nečistot v ovzduší. Navíc má i svůj sociální aspekt.
„Lidem se celkově uleví. Klasická čtyřčlenná rodina ušetří na jízdenkách v průměru 600 eur ročně,“ uvedl starosta pro Estonský rozhlas.
Právě pokrokářský politik Savisaar stojí dle agentur za tím, že Tallinn nový systém zavedl. Estonská média ovšem připomínají, že změně předcházela letitá občanská kampaň, která vyústila ve velký tematický plebiscit loni v březnu. Za změnu se tehdy postavilo 75 procent hlasujících Tallinňanů.
Cena a důsledky
Zavádění reformy provází od počátku velká debata nad jejími důsledky. Odpůrci opatření vyzdvihují zejména finanční výpadek v městském rozpočtu, jenž je dnes odhadován na 12 milionů eur (300 milionů Kč) ročně. Tato částka je sice nižní než původní odhad (20 milionů eur, resp. 500 milionů korun), neboť se město rozhodlo úplně zrušit jízdenkový systém a pro návštěvníky zavést platbu přes mobil; přesto jde ale o citelnou sumu.
Přitom Tallinn má přibližně 400 tisíc obyvatel, tedy je 2,5× menší než Praha. Hypoteticky, pokud by zavedla Praha bezplatnou MHD, měla by mít vícenáklady 750 mil. korun, tedy necelý dvojnásobek toho, čeho dosáhla nedávným nekompetentním zkomplikováním dopravy.
Já vím, v Praze je vždycky všechno jinak...podle hesla "kdo nekrade, není Čech".