Praha chce omezit elektrokola i koloběžky. Nevylije ale s vaničkou i dítě?

Michal Kalina

Od nového roku nepůjde provozovat v hlavním městě sdílené koloběžky. Ještě dříve zřejmě začne platit zákaz přepravy elektrokol v metru. Byť mají obě opatření určité opodstatnění, mohou zároveň zkomplikovat rozvoj udržitelné mobility.

Praha by měla omezení elektrokol a elektrokoloběžek lidem vynahradit. Ideálně rozvojem pražských cyklotras. Foto Martin2035, WmC

Diskuze o problémech se sdílenými koloběžkami v Praze probíhá již roky. Hlavně v centru města lidem vadila špatně zaparkovaná vozítka, jízda po chodníku nebo v opilosti. Magistrát vyjednával s provozovateli memoranda, aby je pak zase vypovídal. Zároveň provozovatelé slibovali nápravná opatření.

Město hrozilo odtahem koloběžek, primátor Svoboda vyhlašoval bezpečnostní akce. Málo platné, rada města napodruhé schválila v říjnu usnesení (odložené kvůli volební rivalitě), kterým umožňuje na území Prahy jen provoz sdílených kol a elektrokol.

K podobnému kroku se už před delší dobou odhodlali například v Paříži. A nutno říct, že dopady jsou spíš pozitivní. Namísto koloběžek se rozšířilo sdílení kol a spolu se zásadními změnami infrastruktury a veřejného prostoru na sebe nenechal dlouho čekat strmý nárůst počtu uživatelů a uživatelek.

Jenže ďábel se většinou skrývá v detailu. Součástí usnesení pražské Rady je nově i zpoplatnění parkovacího stání ve výši 25 Kč měsíčně za jedno sdílené kolo. Jak správně poukázal zpravodajský web Městem na kole, je to v přepočtu na plochu více, než nyní rezidenti platí za stání jednoho auta v modrých zónách.

Poplatkem má být patrně ospravedlněn pronájem veřejného prostranství soukromými provozovateli. Je otázkou, jaké dopady to bude mít na výsledné ceny jízd, a tím i motivaci lidí používat udržitelnou dopravu. Větší nejistotu vzbuzuje plánované vypovězení stávajících memorand s provozovateli sdílených kol podle zmíněného usnesení. Právě firmám Nextbike a Rekola hlavní město proplácí prvních 15 minut jízdy všech držitelů Lítačky. O pokračování velmi úspěšného projektu se v usnesení nic nepíše.

Zákaz v metru má město kompenzovat

Druhá zásadní změna má nastat v pražském metru. Dopravní podnik usiluje o zákaz převozu elektrokol kvůli možnému vznícení baterií. Argumentuje nehodami, respektive obdobnými zákazy v jiných metropolích.

Prodejci kol toto opatření rozporují, navíc není jasné, jak bude vymahatelné. Baterie se u řady elektrokol dají vyndat a bude zajímavé, jak toto budou zaměstnanci metra kontrolovat. Podle vyjádření politiků i zástupců dopravního podniku ale zákaz patrně platit bude.

V tom případě by Praha měla zákaz lidem, kteří se snaží dopravovat aktivně a udržitelně, vynahradit. Ideální by to bylo rozvojem pražských cyklotras, který ostatně měla stávající koalice v programu. Tedy aby v co nejkratším čase dokončila souvislou a bezpečnou (rozuměj oddělenou) infrastrukturu v trasách všech linek metra.

Je škoda, že si hlavní město nedokáže s podobnou problematikou lépe poradit. Ať už se jedná o provoz elektrokoloběžek, tak o elektrokola v metru. V prvním případě vyjednávání ztroskotala především na vymáhání dodržování pravidel a nedostatečném tlaku na provozovatele. Pozměněný systém by jinak mohl fungovat dál.

U elektrokol se Dopravní podnik s vedením magistrátu mohly inspirovat řadou hlavních měst, kde je jízda v metru možná, případně se zákaz týká pouze elektrokoloběžek nebo jen určitých částí dne. A samozřejmě k tomu mají odpovídající infrastrukturu na povrchu.

Je možné, že se v opačném případě dočkáme negativních dopadů na udržitelnou dopravu. Spolu s nejasnostmi kolem rozvoje systému sdílených kol by to byl krok zpátky. Tedy něco, co bychom v době klimatické krize a v rámci české dopravní reality neměli riskovat.