Zdravá mobilita není prioritou. Na cyklodopravu dá Praha zlomek peněz
Michal KalinaSlibované investice do rozvoje souvislé infrastruktury pro jízdu na kole v Praze zůstávají jen na papíře, město přitom hospodaří s přebytkem.
Hlavní město si dalo za cíl dosáhnout v roce 2030 podílu tři až čtyři procenta cyklodopravy. Také se má podle stále platného Klimatického plánu do této doby snížit počet aut v provozu. Není však jasné, jak toho chce stávající koalice SPOLU, Pirátů a STAN dosáhnout.
Jak totiž ukazují průzkumy z České republiky i zahraničí, bez bezpečné a souvislé infrastruktury pro jízdu na kole se to nepodaří. A že je denní dojíždění na kole zdravé, a tato podpora se proto vyplácí i jako prevence, se už také dávno ví. Myslíte tedy, že bude stávající vedení města investovat, aby tyto cíle naplnilo?
Podle vyjádření politiků jednoduše nebude. Prý nejsou peníze, i když výši investic loni formálně odsouhlasili. A to se přímo v koaličním programu píše: „Budeme vytvářet bezpečné trasy pro cyklisty, zejména ve formě stavebně oddělených cyklostezek nebo dánských cyklopásů, s cílem dostavby nadřazené sítě cyklotras A1—A9 celoměstského významu.“
Patříme na západ? Spíš ne
A tak zatímco v nedaleké Vídni se do letoška chystají utratit 100 milionů euro a loni již dosáhli podílu cyklodopravy 11 procent, Praha má v letošním rozpočtu na rozvoj cyklodopravy pouze 146,8 milionů — ovšem korun. Podle schváleného finančního rámce by to pak mělo být do konce roku 2026 v součtu 600 milionů, zbývající miliarda a 400 milionů pak v dalším volebním období. To se ale podle všeho nestane.
A kam že tedy finance v Praze směřují? Když se podíváme do letošního rozpočtu, zjistíme, že na investice do dopravy je vyčleněno 9,3 miliardy korun a dalších 6 miliard převedeno z loňska. Z toho jen na přípravu kontroverzní Radlické radiály má město zaplatit 293 milionů, dalších 396 milionů má jít na přípravu Městského okruhu (úsek Balabenka—Rybníčky).
Navíc v loňském roce hospodařilo město s přebytkem 23 miliard korun. Přesto nám radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) odpověděl: „Akce obsažené v tomto materiálu nejméně trojnásobně překračují finanční možnosti města na dané období.“
V překladu to znamená: není to pro nás podstatné. A také podle toho se nyní v Praze rozvíjí infrastruktura pro kola, jak ukazuje dobře grafika zpravodajského webu Městem na kole.