Zdravá mobilita není prioritou. Na cyklodopravu dá Praha zlomek peněz

Michal Kalina

Slibované investice do rozvoje souvislé infrastruktury pro jízdu na kole v Praze zůstávají jen na papíře, město přitom hospodaří s přebytkem.

Na rozdíl od Bruselu, Paříže nebo Vídně hlavní město investuje do rozvoje cyklodopravy minimálně. Už nyní radní přiznávají, že závazek utratit do roku 2030 dvě miliardy korun nesplní. Zřejmě je lepší utrácet za přípravu tunelů, na jejichž dokončení ale město také nemá. Foto WmC

Hlavní město si dalo za cíl dosáhnout v roce 2030 podílu tři až čtyři procenta cyklodopravy. Také se má podle stále platného Klimatického plánu do této doby snížit počet aut v provozu. Není však jasné, jak toho chce stávající koalice SPOLU, Pirátů a STAN dosáhnout.

Jak totiž ukazují průzkumy z České republiky i zahraničí, bez bezpečné a souvislé infrastruktury pro jízdu na kole se to nepodaří. A že je denní dojíždění na kole zdravé, a tato podpora se proto vyplácí i jako prevence, se už také dávno ví. Myslíte tedy, že bude stávající vedení města investovat, aby tyto cíle naplnilo?

Podle vyjádření politiků jednoduše nebude. Prý nejsou peníze, i když výši investic loni formálně odsouhlasili. A to se přímo v koaličním programu píše: „Budeme vytvářet bezpečné trasy pro cyklisty, zejména ve formě stavebně oddělených cyklostezek nebo dánských cyklopásů, s cílem dostavby nadřazené sítě cyklotras A1—A9 celoměstského významu.“

Patříme na západ? Spíš ne

A tak zatímco v nedaleké Vídni se do letoška chystají utratit 100 milionů euro a loni již dosáhli podílu cyklodopravy 11 procent, Praha má v letošním rozpočtu na rozvoj cyklodopravy pouze 146,8 milionů — ovšem korun. Podle schváleného finančního rámce by to pak mělo být do konce roku 2026 v součtu 600 milionů, zbývající miliarda a 400 milionů pak v dalším volebním období. To se ale podle všeho nestane.

A kam že tedy finance v Praze směřují? Když se podíváme do letošního rozpočtu, zjistíme, že na investice do dopravy je vyčleněno 9,3 miliardy korun a dalších 6 miliard převedeno z loňska. Z toho jen na přípravu kontroverzní Radlické radiály má město zaplatit 293 milionů, dalších 396 milionů má jít na přípravu Městského okruhu (úsek Balabenka—Rybníčky).

Navíc v loňském roce hospodařilo město s přebytkem 23 miliard korun. Přesto nám radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) odpověděl: „Akce obsažené v tomto materiálu nejméně trojnásobně překračují finanční možnosti města na dané období.“

V překladu to znamená: není to pro nás podstatné. A také podle toho se nyní v Praze rozvíjí infrastruktura pro kola, jak ukazuje dobře grafika zpravodajského webu Městem na kole.