Třicítka ve většině ulic je nevyhnutelná

Marek Lahoda

Víme, že automobily představují nejméně účinný způsob městské dopravy. A víme také, že ve městech znamenají největší nebezpečí pro ostatní účastníky provozu. Řešení tohoto problému je snadné — zaveďme třicítku ve všech vedlejších ulicích.

Zavedení třicítky ve městě? Především skokové navýšení bezpečnosti. Foto FB Jasna Flamíková

„Není eticky přijatelné, aby byl někdo usmrcen nebo vážně zraněn během silniční přepravy. Lidské životy a zdraví jsou nesměnitelné za jiné přínosy pro společnost.“ Tak hovoří celosvětově uznávaná Vize nula, která je jádrem i naší celostátní Strategie BESIP (bezpečnosti silničního provozu). A k cíli nula mrtvých a těžce zraněných na českých silnicích se sice velmi opožděně (horizont byl posunut z roku 2020 na rok 2050), ale přece jen daří postupně přibližovat.

Počty usmrcených na českých silnicích. Graf cdv.cz

Podstatou Vize nula je změna paradigmatu. Smrt na silnicích není nic samozřejmého a každá kolize má řadu různých příčin. Odpovědnost za srážku nenese pouze jedinec, jehož konání je přirozeně nedokonalé, ale celý systém. Socioekonomické ztráty z nehodovosti v České republice za rok 2021 znamenají téměř 115 miliard korun. Jeden vládní úsporný balíček. Každý rok.

Chceme žít — zpomalte prosím

Zkusí-li člověk chápat současné pochody za „plošnou“ třicítku v tomto kontextu, nemohou jej zvednout ze židle ani o centimetr. Akce iniciativy 30 pro Prahu/Brno ovšem rozvířily debatu a nesetkaly se s všeobecným pochopením. Ihned se objevily nálepky „fanatických aktivistů“, či „teroristů“, jako kdyby aktivní občanství bylo něco špatného, právo na shromažďování nebylo zakotveno přímo v základech naší Ústavy, a naopak pošlapávání základního práva na příznivé životní prostředí bylo naprosto v pořádku.

Hluk, toxický polétavý prach a oxidy dusíku, skleníkové plyny způsobující rozvrat klimatu, zacpaná města a všudypřítomná privatizace uličního prostoru parkujícími auty… Viděno z odstupu, bylo jen otázkou času, než někdo vyjde do ulic — stejně jako v Holandsku 70. let.

×