Letní úprava brněnského přednádraží: částečné změny

Martin Švec

Brněnské nádraží a jeho okolí je dlouhodobě velmi špatnou vizitkou města a poslední úpravy nepřinesly výraznější zlepšení. Prostor potřebuje především mnohem razantnější omezení automobilové dopravy.

Není divu, že na nástupištích potkáváte téměř samé mladé, zdravé a bezdětné lidi. Pro seniory, handicapované a rodiče s malými dětmi je pohyb kolem brněnského nádraží adrenalinový zážitek. Foto Smiley.toerist, WmC

Prázdninový čas bývá tradičně dobou zvýšeného výskytu oprav a uzavírek veřejných prostranství. Toto léto se město Brno pustilo souběžně s výměnou kolejového svršku na Masarykově ulici i do úprav prostoru nadmíru vytíženého a důležitého — dopravního uzlu MHD na Hlavním nádraží.

Z oblasti je nově částečně vyloučen automobilový provoz. Z prostoru se stala částečně pěší zóna, stávající vozovka byla částečně zvýšena na úroveň chodníků a na prvním nástupišti, které je nejblíže Masarykově ulici a Obchodnímu centru Letmo, bylo částečně zrušeno zábradlí. V prostoru přednádraží byla částečně vyměněna dlažba — na prostor před nádražím a před bývalou hlavní poštou se už nedostalo.

Jediné, u čeho můžeme očekávat ucelené provedení, je výměna přístřešků a laviček na zastávkách. Současný stav je v době psaní článku ovšem rovněž jen částečný. Rekonstrukce přednádražního prostoru tak neřeší ani jeden jeho systémový problém. Asi tím největším je přetíženost území, a to takřka všemi zdejšími druhy dopravy. Tramvaje se na dvě obousměrné koleje ještě jakž takž vejdou, mnohem horší je to s pěším provozem. Přes plně obsazená nástupiště není možné v ranní a podvečerní špičce volně procházet.

Není divu, že mnozí lidé volí nebezpečné chování — například běh přes přechod i před právě rozjíždějící se tramvají, přelézání zábradlí nebo obcházení plně obsazených nástupišť přes kolejiště. Těm ostatním někdy nezbývá než nechat ujet tramvaj, která zastavila na jiné straně nástupiště.

Není také divu, že na nástupištích potkáváte téměř samé mladé, zdravé a bezdětné lidi. Pro seniory, handicapované a rodiče s malými dětmi je pohyb po „nádru“ zkrátka adrenalinový zážitek. Zcela pochopitelně se snaží nastoupit nebo vystoupit jinde nebo zvolit pro své záležitosti méně rušnou dobu. To není vždy možné, protože — světe div se, i handicapovaní lidé, senioři a rodiče malých dětí chodí do práce.

K vytíženosti přednádraží za vlakové výluky nadto notně přispívá náhradní autobusová doprava. Ta je samozřejmě potřebná, ovšem nejvíce doplácí na polovičaté uzavření přednádraží pro automobilovou dopravu — je možné stále přejíždět autem ve směru od Nových Sadů pod viadukt na Křenovou, Koliště či Dornych. Před nádražní budovou také zůstávají parkovací místa „Kiss+Ride“, která však využívá opravdu jen málokdo.

×