Proti lanovce za miliardu sílí odpor veřejnosti. Vedení Brna je to jedno

Jasna Flamiková

Brněnská koalice ODS, ANO, TOP09, STAN, KDU-ČSL a ČSSD chce megalomanský projekt lanovky prosadit stůj co stůj. Nenaslouchá veřejnosti ani odborníkům. Stavba by zničila jednu z nejvýznamnějších ornitologických lokalit v Brně.

Miliarda na nevhodný projekt se najde, ale na základní občanskou infrastrukturu prý nejsou peníze. Foto Jasna Flamiková

Přes pět tisíc lidí podepsalo petici proti výstavbě lanovky, která by měla v Brně propojit ulici Lipová v Pisárkách s univerzitním kampusem v Bohunicích. Lanovka by podle návrhu měla mít kapacitu dva tisíce osob za hodinu a stát téměř miliardu korun.

Stavební řízení proběhlo nepozorovaně, protože odbor životního prostředí Jihomoravského kraje nenařídil ani řízení o výjimce vzhledem k výskytu asi třiceti chráněných druhů ptáků, ani nenařídil vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí (tzv. EIA). Ornitologové proto napadli stavební povolení u soudu. Ten vynese rozhodnutí během třetího stání na konci září.

Souběžně se spustila petice organizovaná Českou ornitologickou společností. Dosáhla takového počtu podpisů, že vedení města muselo podle zákona tento bod během jednání zastupitelstva projednat.

V případě extrémního počasí je lanovka mnohem zranitelnější než jiné způsoby přepravy. Foto Jasna Flamiková

V pondělí 9. září proběhl před zastupitelstvem pochod a protest proti výstavbě lanovky. Happening organizovaly jihomoravská pobočka České společnosti ornitologické, NESEHNUTÍ (Nezávislé sociálně ekologické hnutí) a Sdružení OBRAZ (Obránci zvířat). Více než stovka účastníků pochodu za rytmu bubnů skandovala hesla: „Brno hází do vzduchu — miliardu, ejchuchu,“ nebo „Trolejbus nám stačí, chceme slyšet zpěv ptačí“.

Na Dominikánském náměstí probíhal program až do pozdních nočních hodin. Symbolicky — protože lanovka by zničila nocoviště havranů — pak někteří z účastníků na náměstí přespali, než se ráno přesunuli na jednání zastupitelstva.

Po poradě s organizátory petice jsem předložila usnesení požadující, aby radní pro dopravu Petr Kratochvíl nechal uspořádat veřejné projednání, na němž by byly předloženy studie, které již byly k lanovce Dopravním podnikem pořízeny, a veřejnost se k nim mohla vyjádřit a diskutovat. Ani na tento požadavek nebyla většina koalice ochotna přistoupit.

Transparentně netransparentní

Vedení města Brna se zaklíná transparentností a v případě lanovky se ohání příkladem Německa. Pravda je, že Německo má směrnici pro zařazení lanovek do systému MHD. Ovšem stačí do ní nahlédnout, a je každému jasné, že brněnský projekt by neprošel ani náhodou.

Jako první předpoklad totiž na západ od nás vyžadují zpracování odborných analýz, zapojení veřejnosti a její průběžné, otevřené a transparentní informování s důrazem na možnost zapojení se zainteresovaných subjektů. Projekt nesmí vznikat za zavřenými dveřmi.

V případě brněnské lanovky však celý proces probíhá právě naopak. Není zpracovaná ani studie proveditelnosti, natož relevantní porovnání s jinými způsoby přepravy. Ohledně porovnání s jinými způsoby přepravy nebo vyčíslení provozních nákladů dostáváme údaje, které někdo jen tak nastřelil od stolu na papír, navíc s věcnými chybami.

Relevantní informace nemáme ani my zastupitelé, přestože po ekonomickém posouzení a rozpočtu provozu dlouhodobě voláme — sama jsem k tomu dávala několik dotazů a interpelací. Vyjádření vedení města a Dopravního podniku si nadto navzájem odporují. Jednou má být lanovka začleněna do systému MHD, příště se nechá primátorka slyšet do médií, že má jít o atrakci pro turisty.

Posledně Dopravní podnik odmítl ornitologům poskytnout projekt lanovky, ač ten byl pořízen za veřejné peníze. Radní Kratochvíl to na zastupitelstvu obhajoval tím, že probíhá soudní řízení a Dopravní podnik se musí chránit. Kdyby bylo vše v pořádku a transparentní, nebylo by toho přece vůbec potřeba.

Hrozí zánik vzácného biotopu

Území, které by projekt zasáhl, patří mezi nejvýznamnější ornitologické lokality v Brně. Byl zde zjištěn výskyt více než osmdesáti ptačích druhů. Mezi nimi jde i o druhy zvláště chráněné, především mokřadní a lesní druhy, které zde nacházejí jedno z mála útočišť na území města, jako jsou kriticky ohrožení morčáci velcí či silně ohrožení ledňáčci říční a ostříži lesní.

Kromě silně negativního ovlivnění biotopu by výstavba lanovky vedla k nevyhnutelným masakrům ptáků, kteří by vlétali do lanových drátů a skleněných ploch, jimiž návrh podle vizualizací rozhodně nešetří.

Budování a následný provoz lanovky by spolu s fragmentací biotopů a hlukovým a světelným znečištěním měly za následek silné rušení všech lesních živočichů a výrazně negativně by ovlivnily hnízdící populace ptáků. Foto Petr Pařil, ČSO

Přímo v trase plánované lanovky se nachází i největší a poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě, jejichž počty zde během posledních zim dosahovaly až kolem patnácti tisíc ptáků. Nocoviště by realizací záměru velmi pravděpodobně zaniklo, což by mělo výrazně negativní dopad na regionální populaci obou druhů.

Na konci září rozhodne soud, zda byl povolovací proces v pořádku, když neproběhlo ani posouzení vlivu stavby lanovky na životní prostředí, ani řízení o výjimce. Pokud soud stavební rozhodnutí zneplatní, vrátí se povolovací proces na začátek. Vedení města a celá vládnoucí koalice je ovšem lanovkou natolik uhranutá, že se ji přesto nejspíš bude snažit prosadit.