Brno uhranuté lanovkou. Protiprávní kroky, utajované studie a ničení přírody
Jana Drápalová, Jasna FlamikováVedení Brna nadále prosazuje výstavbu lanovky z ulice Lipová do bohunického kampusu. Koalice ODS, ANO, KDU-ČSL, SOCDEM a STAN ignoruje ekologické a ekonomické důvody proti výstavbě a záměrně tají odborné studie.
Příběh brněnské lanovky na Kampus v Bohunicích měl skončit loni na podzim. Tehdy soud po dlouhých měsících čekání zrušil pro lanovku stavební povolení. Bohužel vedení města projekt prosazuje i nadále — nehledě na náklady, dopady na přírodu a odpor veřejnosti.
Přes pět tisíc lidí podepsalo petici proti výstavbě lanovky, přesto brněnská vládnoucí koalice nebyla ochotna uspořádat ani veřejné projednání, kde by byly zpracované studie představeny a podrobeny kritice. Jediným výsledkem bylo sdělení zastupitelstva, které petici loni v červnu projednávalo: „bere se na vědomí“.
Město objednává účelové studie
Odpůrci projektu lanovky do Kampusu, ornitologové, veřejnost i my Zelení a Piráti dlouhodobě poukazujeme na ekonomickou nesmyslnost, dopravní neefektivitu a dopady na přírodu včetně chráněných druhů ptáků.
Z dopravního hlediska lanovka nedává smysl, trolejbus z Mendlova náměstí do Kampusu tunelem by byl rychlejší a levnější. Lanovka ušetří možná minutu, stát bude miliardu korun. Navíc je extrémně zranitelná vůči povětrnostním vlivům, takže v případě silného větru nebo námrazy bude zcela nefunkční.
Město by mělo rozhodnutí soudu respektovat a zaměřit se na skutečné potřeby obyvatel. Nic takového se ale nestalo. Vedení města (ODS, ANO, KDU-ČSL, SOCDEM, STAN) se projektu urputně drží. Na naše interpelace objednává účelově zpracované studie, jejichž cílem není nalézt nejlepší řešení a racionálně zhodnotit dopravní situaci, ale argumentovat pro pokračování projektu. Vedení města neuznává transparentní diskusi a Dopravní podnik Brno studie odmítá zveřejnit, ačkoli jsou financovány z veřejných prostředků.
Když jsme jako zastupitelé požádali o přístup k těmto dokumentům, narazili jsme na tvrdý odpor. Generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek odmítl informace poskytnout, ačkoliv na ně máme zákonné právo. To je absurdní a nezákonné. Město, které se neustále zaklíná transparentností, blokuje přístup k dokumentům, které se týkají projektu za miliardu korun.
A nejen to — studie, které mají projekt podpořit, jsou zpracovávány účelově. V loňském roce si město nechalo u autorů Vladimíra Širokého a Petra Nachtigalla z dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice zpracovat „Odborný posudek k záměru na vybudování lanové dráhy v Brně“.
Nemusíte být dopravní odborník, abyste pochopili, že tabulka, o kterou se celá studie opírá, je doslova vycucaná z prstu. Není totiž podložená jízdním řádem. Kolik času tedy strávíte cestou s přestupem bude závislé pouze na tom, kolik spojů a v jaké návaznosti bude v danou dobu jezdit.
Další ekonomickou studii, která byla opozičním zastupitelům odepřena, si nakonec Jana Drápalová mohla po dlouhé diskusi na zastupitelstvu převzít na Dopravním podniku proti podpisu. Podle této ekonomické studie se lanovka vyplatí pouze tehdy, když se sníží počty spojů trolejbusů linky 25 a autobusů linek 84 a 44. To je v rozporu se sliby posilnit MHD na Kamenný vrch. Podle této „analýzy“ by bylo třeba zrušit některé linky MHD, aby se zvýšil počet cestujících lanovkou a projekt nevypadal jako úplná ekonomická katastrofa.
Jinými slovy — lanovka má být úspěšná jen tehdy, pokud se zruší část současných spojů a lidem se současná doprava zkomplikuje. To je zcela nepřijatelné. Není divu, že tohle chce vedení města lidem zatajit.
Havrani
Bezohlednost se neprojevuje jen v dopravě, ale i v přístupu k přírodě. Letos v zimě někdo opakovaně odpaloval dělobuchy na nocovišti havranů. Tím ptáky zmátl a poplašil, čímž je z největšího nocoviště na jižní Moravě rozehnal po celém městě. Havrani byli v centru města vystaveni neustálému hluku z dopravy, rušení a umělým světlům.
Před několika dny s končící zimou havrani z Brna odletěli. Ale co bude dál? Má město nějakou strategii nebo chce jen postupně zlikvidovat jejich přirozené prostředí, stejně jako to dělá v případě dalších přírodních lokalit?
Brno nepotřebuje projekt, který nemá ekonomickou ani dopravní oporu a ničí přírodu. Pokud vedení města skutečně věří v transparentnost a odpovědné rozhodování, mělo by zveřejnit všechny studie, přestat manipulovat s fakty a začít naslouchat odborníkům i veřejnosti.