Soud zrušil stavební povolení pro brněnskou lanovku
Petra DvořákováMěstský soud v Praze dal za pravdu ornitologům a zrušil stavební povolení projektu brněnské lanovky. Ačkoliv má její trasa protínat biotop šestadvaceti chráněných ptačích druhů, dostala výjimku z posuzování vlivů na životní prostředí EIA.
Městský soud v Praze pravomocně zrušil stavební povolení pro projekt brněnské lanovky, který by zasáhl do biotopu šestadvaceti zvláště chráněných ptačích druhů. Zástupci brněnského magistrátu a dopravního podniku budou o dalším postupu rozhodovat příští týden. Město nicméně pravděpodobně ve věci podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Soud tak vyhověl žalobě České společnosti ornitologické na Drážní úřad, který vydal stavební povolení, a na ministerstvo dopravy, které stavební povolení posvětilo. Česká společnost ornitologická v žalobě poukazovala obzvláště na skutečnost, že Jihomoravský kraj ve zjišťovacím řízení projekt posvětil, aniž by jej podrobil EIA — tedy posuzování jeho vlivu na životní prostředí.
„U tak velkého nákladného projektu je standardem posuzování vlivů na životní prostředí — EIA, zejména má-li narušit biotopy zvláště chráněných druhů,” upozorňoval již dříve Jan Sychra, předseda jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické. Soud mu dal nyní za pravdu. „Neříkáme, že záměr nelze realizovat, ale říkáme, že musí proběhnout řízení,“ komentoval rozsudek předseda soudního senátu Ladislav Hejtmánek.
„Teď je řada na městu, aby doložilo, že existuje důvod lanovku stavět i přesto, že má takové negativní vlivy. Musí prokázat veřejný zájem, který převyšuje ochranu přírody,“ podotkl k rozsudku ornitolog Sychra. Dle kritiků totiž lanovka nedává smysl ekologicky, dopravně, ani ekonomicky.
Projekt lanovky také provází střet zájmů
Ornitologové upozorňují především na skutečnost, že lanovka má protínat největší zimní nocoviště havranů polních na jižní Moravě. Bohunický les zároveň představuje nejrozsáhlejší lesní oblast v blízkosti brněnského centra a hraje tak zásadní roli v ochlazování městského mikroklimatu.
Opoziční brněnští zastupitelé a zastupitelky pak podotýkají, že univerzitní kampus, kam má lanovka vést, již dopravně obsluhují trolejbusy a tramvaj. Pakliže chce město dopravu na kampus posílit, bylo by levnější a efektivnější posílit pozemní typy městské veřejné dopravy, nikoliv stavět lanovku s odhadovanou cenou jedna miliarda korun.
Proces schvalování navíc probíhá netransparentně. Ačkoliv občané i opozice se na brněnské zastupitelstvo ve věci obrátili s četnými peticemi a interpelacemi, město zatím nevypracovalo ani studii proveditelnosti.
Projektovou dokumentaci lanovky vytvořila firma AiD team, kde figuruje jako předseda správní rady Jaromír Černý. Ten zároveň působí jako předseda představenstva a jediný akcionář developerské firmy CD XXI, která vlastní pozemek, na němž má — dle jeho druhou firmou vypracované studie — stát mezistanice lanovky.
„Nikdo nemůže soukromníkům zakázat nakoupit pozemky, když vědí, že je zájem na nich realizovat záměr, to je normální tržní prostředí. Ale ve chvíli, kdy zároveň vlastní společnost, která záměr projektuje, jde o jasný střet zájmů,“ komentoval tuto skutečnost již dříve opoziční brněnský zastupitel Marek Lahoda (Piráti).