„Vybrat si, zda jízdenku, anebo oběd.“ Snížení slev je hazard s přízní mladých

Vojtěch Petrů

Snížení pětasedmdesátiprocentních slev na jízdném je pro mnohé studenty citelným zásahem do rozpočtu. Plánované protesty proti kroku Fialovy vlády sice neproběhly kvůli válce na Ukrajině, ale vláda může mezi mladými začít ztrácet podporu.

Snížení slev znamená pro dojíždějící studenty tisíce korun ročně navíc. Opatření šetří na nesprávném místě: na lidech z regionů, mladých a seniorech, kteří už tak patří k nejzranitelnějším skupinám. Foto Michael Moll, WmC

Pětasedmdesátiprocentní slevy na jízdném pro studenty a seniory zavedla v roce 2018 tehdejší vláda hnutí ANO a ČSSD vedená Andrejem Babišem. Šlo o upravenou verzi ještě původního plánu Sobotkovy vlády zavést dopravu pro nejmladší a nejstarší skupiny obyvatel zcela zdarma, který se inspiroval na sousedním Slovensku. Tam vláda SMER-SD Roberta Fica zavedla bezplatnou veřejnou dopravu pro některé skupiny obyvatel již v roce 2014.

Opatření v České republice od počátku kritizovala tehdejší pravicová opozice v čele s ODS a TOP 09, podle nichž bylo zavedení výrazných slev na jízdném populismem a uplácením voličů. Opoziční koalice Spolu a Pirátů se STAN tak avizovaly revizi za Babiše nastavené slevové politiky na jízdném ve veřejné dopravě již před volbami.

Díky souhře okolností — mimo jiné tím, že téměř milion voličských hlasů připadl stranám, jež vesměs vcelku těsně nakonec nepřekonaly pětiprocentní hranici — pak obě koalice získaly jasnou většinu ve Sněmovně a vznikl kabinet vedený Petrem Fialou (ODS). Vláda začala úpravu výše slev na jízdném rychle po svém nástupu připravovat a již v lednu ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil, že dosavadní pětasedmdesátiprocentní slevy se sníží na padesát procent.

Studenti a senioři tedy zaplatí dvakrát více než dosud. Vláda opatření, které ročně státu ušetří 1,9 miliardy korun, vysvětlovala nutností rozpočtových úspor a snížení deficitu. Zdražení jízdného, které dopadne na studenty i seniory, však přichází v době, kdy se řada domácností potýká s ekonomickými problémy v souvislosti s válkou na Ukrajině a s inflací, v době, kdy rostou ceny energií i základních životních potřeb.

Znatelně pocítit rozdíl

Zdražení jízdného o polovinu oproti částce, která platila od roku 2018, pocítila i Týna, která studuje ve třetím ročníku na gymnáziu. Do školy dojíždí každodenně téměř třicet kilometrů, krom toho má ještě další tři sourozence: její dvě sestry dojíždějí rovněž každý den na základní školu, bratr potom dvakrát do týdne jezdí na internát a zpět.

„Sleva 75 procent pro nás byla úžasná možnost, jak ušetřit. Pro někoho možná celková částka za naše jízdné zní zanedbatelně, ale pro nás jako studenty a žáky, kteří si nemůžeme pravidelně vydělávat, ale zároveň musíme jezdit do školy, občas může být zdražení jízdného rozhodující,“ říká Týna.

Studentku v době tříčtvrtinové slevy jedna cesta do školy stála sedm korun, denně tedy čtrnáct korun. Dnes platí denně dvakrát více, tedy osmadvacet korun. Měsíčně jde zhruba o tři sta korun navíc, ročně takřka o tři tisíce korun, vezmeme-li v potaz dvouměsíční letní volno. Týna má přitom ještě tři další dojíždějící sourozence, kteří rovněž nyní jezdí dvakrát dráž.

×