Praze bez turistů se propadly příjmy veřejné dopravy. O zdražování se povede boj
Radka RybnikárováV minulém týdnu se objevila zpráva, že hlavní město Praha zvažuje razantní zvýšení ceny veřejné dopravy kvůli miliardovým propadům v příjmech. S návrhem ale nesouhlasí opozice, primátor ani experti a občanská společnost.
Vedení města Prahy zvažuje, že zvedne cenu roční jízdenky na veřejnou dopravu. Příčinou je pokles příjmů dopravního podniku, na němž se podílí zejména propad z prodeje jízdenek turistům. Experti se však obávají, že navýšení by mohlo poškodit zejména sociálně slabší Pražany i životní prostředí. A upozorňují, že záměr míří přímo proti trendům ve světě.
Vedení hlavního města Praha od minulého týdne zvažuje celou řadu změn ve veřejné dopravě. Jak upozornila už minulý týden mnohá média, roční jízdenka by mohla zdražit až o padesát procent z nynějších 3650 korun na zhruba 5500 Kč. V pozdějším vyjádření náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) informaci korigoval tak, že roční jízdenka má zdražit pouze o ekvivalent jedné koruny na den.
Podle návrhu politického hnutí Praha sobě, vedeného Janem Čižinským, které má v gesci Dopravní podnik hlavního města Prahy, by se měl zároveň posunout věk, od nějž má cestující jízdné zdarma. Dále se plánuje se zrušení jízdného zdarma pro žáky. Radní uvažují také o úpravě tras i počtu spojů a o navýšení poplatků za parkování v modré zóně.
Podle ČTK město očekává finanční propad až dvě miliardy korun a propad městských peněz až o dvanáct miliard korun. Spolupředseda pražských Zelených Vít Masare pro Deník Referendum připomenul, že veřejnou dopravu poškodila koronavirová opatření zásadním propadem počtu návštěvníků města i tím, že Pražené v daleko větší míře využívali osobní auta.
Proti zdražování veřejné dopravy se staví nejen opoziční ANO a ODS, ale také koaliční Piráti. Jen poslední ze subjektů zastoupených na pražské radnici, Spojené síly pro Prahu (TOP 09, KDU-ČSL), zatím rozhodnuty nejsou. Před případným zdražením jízdného chtějí nejdříve prosadit změny ve fungování a financování dopravního podniku. Podobně se vyjádřil pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), který v pondělí řekl, že je třeba hledat nejprve úspory cestou zlepšení hospodaření dopravního podniku.
S takovým přístupem souhlasí i Masare, podle nějž vedení Prahy připravuje mnohomiliardové neekonomické a neekologické dopravní stavby, ve kterých se utápí velké množství peněz. „Možností, kde hledat nové zdroje příjmů, je víc než jen zdražit jízdy koncovým uživatelům. Koalice již před rokem mluvila o zavedení mýta, měli bychom uvažovat i o zdražení parkování v ulicích Prahy,“ řekl Deníku Referendum.
Zdražení může snížit dostupnost MHD, vyslat do ulic další auta
Zpráva●Radek Kubala
Světové metropole po koronaviru ozelení ulice. Česká města nového nechystají nic
Zvyšování jízdného je podle Masareho nejhorší možnou reakcí na pandemickou krizi, jež ještě prohloubila finanční tíseň celé řady Pražanů. „Navýšení ceny by bylo demotivující pro lidi z nižší střední třídy, kteří počítají každou korunu. Už teď je pro ně zaplatit jednorázově 3650 korun problém,“ podotkl.
Podobně se vyjádřil i primátor, který zdůraznil, že městská veřejná doprava musí být dostupná pro všechny. „Za sebe a Piráty odmítám skokové zdražení ročního jízdného. Naopak chceme zlevnění měsíčního kuponu na férovou cenu, za kterou si ho bude moci pořídit každý,“ uvedl na Facebooku.
Podle vedoucího Laboratoře udržitelného urbanismu Michaela Lehečky je zásadní, aby případné úpravy cen neprobíhaly nahodile. „Pokud budeme skokově zvyšovat ceny, je možné, že způsobíme sociální problémy nejohroženějším skupinám. O zdražení je nutné se bavit, ale musí mít rozumnou a analyticky podloženou formu, která se nebude týkat jen zdražení veřejné dopravy, ale bude porovnávat, jaké způsoby dopravy jsou pro město přínosem, a to promítat do ceny. Město by mělo zvážit i splátkový kalendář pro roční jízdenku, o němž se mluví již dlouho,“ řekl pro Deník Referendum.
Lehečka dále podotkl, že způsob přepravy Pražanů je dlouhodobě stabilizovaný. Cestování sice mírně ovlivnil koronavirus, zásadní přeliv od veřejné dopravy k autům ale dle urbanisty nehrozí.
Ekologové ovšem upozorňují, že se zdražení veřejné dopravy do jejího využívání promítne. „Navýšení ceny povede s jistotou ke snížení počtu cestujících. Do jakého typu dopravy se lidé přesně přesunou, je otázkou, ale lze očekávat, že minimálně část z nich zvolí osobní automobil. V takovém případě lze očekávat i zvýšení dopadu na životní prostředí spojené s provozem aut, jako jsou emise CO2, oxidy dusíku nebo polétavý prach,“ sdělila Deníku Referendum ředitelka Hnutí DUHA Anna Kárníková. Podobná změna by zřejmě také ještě více zhoršila průjezdnost města.
Především v kontextu debaty o klimatické krizi a trvalé udržitelnosti je zvykem auta z měst spíše vytlačovat „V progresivních městech je tendence podporovat veřejnou a cyklistickou dopravu na úkor té individuální. Pokud se nad udržitelnými způsoby dopravy přemýšlí systémově, tak můžou uspět i v auty zamořeném městě. Zahraniční zkušenosti ukazují, že záleží jenom na politické vůli a vůli obyvatel,“ poznamenal pro Deník Referendum vedoucí kampaně Praha — město pro život Václav Orcígr.
Poslední snížení ceny ročního jízdného v Praze schválila minulá koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Podle ČTK tak mezi lety 2016 a 2017 dopravnímu podniku klesly příjmy z jízdného o 157 milionů korun na 3,7 miliardy. Pražská radnice bude o případných úpravách cen jízdného rozhodovat v srpnu.